پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۸۱۱
|
کد خبر: ۴۸۶۸
مدیر مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: اوقات فراغت یعنی ما براساس علاقه خود، برنامه خالیِ خود را پر کنیم. اگر اوقات فراغت بر اساس علاقه و لذت پر نشوند، ممکن است سراغ رفتارهای آسیب‌زننده برویم.
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۷ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر مسیب یارمحمدی‌واصل عضو هیأت علمی گروه روانشناسی و مدیر مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه بوعلی‌سینا و دبیر مراکز مشاوره منطقه چهار، در طرح نوروزی بهداشت روان دانشجويان دانشگاه‌های کشور که به همت این دانشگاه و به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: دانشجویان، قشر فرهیخته جامعه هستند. جامعه انتظار زیادی از دانشجویان دارد و انتظار دارد در هر حوزه‌ای که مشکل خاصی ایجاد می‌شود، وارد شوند و به بخش اعظم جامعه کمک کنند.

وی عنوان کرد: مسأله اصلی در این حوزه، مسؤولیت‌پذیری اجتماعی است که ما باید به خوبی از عهده آن برآییم؛ در اولین نکته مسؤولیت‌پذیری اجتماعی یعنی پذیرش درخواستی که از سوی جامعه از ما می‌شود. دوم نکته اینکه ما پاسخگوی آن مسؤولیت‌ باشیم و آن را که جامعه بر دوش ما گذاشته، برعهده بگیریم و سوم اینکه بدانیم این مسؤولیت‌ انتخابی و آگاهانه است یعنی به صورت آگاهانه بپذیریم و در زمینه مسؤولیتی که پذیرفته‌ایم، کمک کنیم.

مسیب یارمحمدی‌واصل خاطرنشان کرد: در حوزه کرونا مسؤولیت‌ بسیار مهم است و ما در قبال خود، خانواده‌ خود، جامعه و بقای خود، اعضای خانواده و جامعه و محیط زیست مسؤولیت‌ داریم و باید آن را بپذیریم و در قبال آن پاسخگو باشیم. بنده از دانشجویان عزیز درخواست دارم که در این زمینه به جامعه دانشجویی و‌ دانشگاه کمک کنند.

وی تشریح کرد: مسأله دوم که مربوط به کرونا هم هست، در زمینه مدیریت اوقات فراغت است؛ در ایام نوروز پیشِ رو ما وقت زیادی خواهیم داشت و باید بدانیم مدیریت اوقات فراغت چهارچوبی دارد که رعایت آن باعث افزایش سلامت روان و جسم فرد می‌شود.

مدیر مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه بوعلی‌سینا تبیین کرد: مدیریت اوقات فراغت چهار بخش اصلی دارد. اول اینکه فرد هفت الی هشت ساعت خواب داشته باشد؛ البته خوابی که بهداشت خواب هم به همراه دارد، منظم است و فرد رأس ساعت خاصی می‌خوابد و رأس ساعت خاصی بیدار می‌شود. همچنین فرد نباید در طول روز اصلا بخوابد.

وی تاکید کرد: به یاد داشته باشیم که زمان خواب، زمان بررسی مشکلات روزانه نیست و تنها باید فرد به خواب فکر کند.

یارمحمدی‌واصل بیان داشت: دومین چهارچوب مدیریت اوقات فراغت شامل هشت ساعت کار است؛ البته هشت ساعت کار تا ده ساعت قابل افزایش است اما بیشتر از آن به جسم و روان صدمه می‌زند. دانشجویان هم ۸ ساعت مطالعه کنند که این میزان تا ۱۰ ساعت قابل افزایش است اما کمتر و بیشتر از آن خوب نیست.

وی ابراز کرد: سومین مورد از اصول مدیریت اوقات فراغت، قرار دادن چهار ساعت مخصوص اوقات فراغت است؛ اوقات فراغت یعنی ما بر اساس علاقه خود، برنامه خالیِ خود را پر کنیم. اگر اوقات فراغت بر اساس علاقه و لذت پر نشوند، ممکن است سراغ رفتارهای آسیب‌زننده برویم.

دکتر یارمحمدی‌واصل تشریح کرد: در زمینه اوقات فراغت باید گفت که اوقات فراغت دو قسمت دارد؛ فعال و منفعل. قسمت فعال مانند پیاده‌روی و فوتبال است که شامل تحرک هستند. اوقات فراغت منفعل نیز ساکن است مانند مطالعه کردن و تلویزیون نگاه کردن. مواردی که در جایی می‌نشینیم و تحرکی نداریم، جزو اوقات فراغت منفعل حساب می‌شوند. اصل این است که سه چهارم اوقات فراغت از نوع فعال باشد و تنها یک چهارم را به اوقات فراغت منفعل اختصاص دهیم.

وی در ادامه اظهار داشت: چهارمین اصل هم چهار ساعت مراقبت‌های بهداشتی شامل مراقبت‌های جسمانی و روانی است؛ مراقبت جسمانی مانند مسواک زدن و حمام رفتن و مراقبت‌های روانی مانند شرکت در کارگاه‌ها و مطالعه در زمینه کتاب‌هایی است که به افزایش و رشد شخصیتِ ما کمک می‌کند.

دبیر مراکز مشاوره منطقه چهار افزود: مسأله بعدی تناقض اجتماعی است؛ تناقض اجتماعی در قالب مثال یعنی شخصی فکر می‌کند که هیچ‌کس به سفر نمی‌رود، همه، نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند و تنها کسی که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کند خودش است. اگر همه این طور فکر کنیم، همه‌ی ما در مناطق گردشگری خواهیم بود و اوضاع در زمینه کرونا ممکن است مشکل‌دار شود.

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر