پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۶۸
|
کد خبر: ۴۸۹۳
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا خبر داد:

سند راهبردی علم و فناوری استان همدان تصویب شد

دکتر محمدی‌فر از تصویب «سند راهبردی علم و فناوری» استان همدان مشتمل بر مطالعات مختلف درباره ظرفیت بخش‌های تولید، صنعت، خدمات، مشاغل خانگی، خوداشتغالی، فناوری برتر، بهداشت و درمان و زیست بوم با رویکرد علم و فناوری خبر داد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۰

به گزارش بسنا و به نقل از ایرنا، دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در این باره افزود: کارفرمای این طرح دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و مجری طرح در حوزه ملی مرکز تحقیقات سیاست علمی و در حوزه استانی نیز دانشگاه بوعلی‌سینا است.

وی اظهار داشت: تیمی به سرپرستی دکتر روح‌الله سهرابی از اساتید مجرب رشته مدیریت این دانشگاه، مطالعه و تدوین این سند را برعهده داشتند که با مشارکت استانداری و حمایت سازمان برنامه‌ریزی و بودجه تدوین و نهایی شد.

وی اضافه کرد: هم‌اینک سندی مشتمل بر آمار و اطلاعات جزئی با تاکید بر زیست بوم نوآوری منطقه‌ای استان همدان در همه حوزه‌ها گردآوری و این اطلاعات در قالب کتاب ارائه شده است.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا عنوان داشت: یکی از مباحثی که تیم تحقیقاتی ارائه کردند فاصله ما از فناوری و نوآوری است که به هرحال این مهم و رفع این فاصله باید زودتر محقق شود.

محمدی‌فر بیان کرد: تازه تاسیس بودن برخی از دانشگاه‌ها، محدودیت‌های پیش روی برخی از رشته‌های تحصیلات تکمیلی، سطح فناوری پایین، محدودبودن صنایع بزرگ و محدودیت تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان و نبود یا ارتباط محدود بین دانشگاه و صنعت از عمده نکاتی بود که به عنوان نقاط ضعف این برنامه مورد بررسی قرار گرفت.

وی همچنین تاکید کرد: ارتقاء حکمرانی در نظم آموزش عالی استان، هموارسازی نظام آموزش عالی با نیازهای استان، همراه‌سازی پژوهش با اولویت‌های استان، حمایت از توسعه دانش‌بنیان در حوزه‌های اولویت‌دار، توسعه زیست‌بوم نوآوری، ارتقاء حکمرانی نظام نوآوری و ارتقاء زیرساخت‌ها و محیط نظام نوآوری از اهداف این سند است.

دکتر محمدی‌فر ادامه داد: البته در این برنامه اسناد بالادستی علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران نظیر نقشه جامع کشور به عنوان عالی‌ترین سند و برنامه علم و فناوری استان در نظر گرفته و خط‌مشی‌ها براساس آن طراحی و عملیاتی شده است.

وی اذعان کرد: با توجه به پیچیدگی‌های توسعه علم و فناوری به ضرورت مشارکت مستقیم ذی‌نفعان علم و فناوری و نوآوری این استان شامل سازمان‌های دانشی از جمله دانشگاه‌ها، موسسه‌های پژوهشی، کارآفرینان، خوشه‌ها، سمن‌ها، سازمان‌های دولتی و غیره تاکید شده است.

وی ادامه داد: مشارکت در تصمیم‌گیری و رسیدن به اجماع بر سر بهره‌گیری از تمامی امکانات موجود ملی و استانی و ایجاد فرصت‌ها مدنظر است.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: بسته‌های اجرایی و نقشه راه توسعه علم و فناوری با نگاه جامع به سایر بخش‌ها در نظر گرفته شده است، یعنی تنها بخش آموزش عالی مد نظر نبوده بلکه بخش گردشگری، کشاورزی و صنعت و معدن نیز مورد توجه قرار گرفته است.

محمدی‌فر یادآور شد: بر‌اساس زیست‌بوم نوآوری منطقه همدان و چالش‌هایی که داشتیم، ۸۰ راهبرد و برنامه عملیاتی پیشنهاد شده است؛ که نگاه این سند به فناوری اطلاعات و اشتغال است یعنی هدف ما تنها جامعه تحصیل‌کرده نیست چرا که امروز اشتغال در زنان خانه‌دار هم مطرح است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست