پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۹۳۱
|
کد خبر: ۴۸۹۶
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: برای استفاده از نیروی دانش موجود در کشور باید قوانین قدیمی را بازنگری کرد و قوانین جدیدی را جایگزین کرد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل استادتمام شیمی آلی و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا، در گفتگو با برنامه تلویزیونی همدان توسعه، مطرح کرد: آرزوی همه ایرانیان داشتن کشوری آباد و سربلند است، لذا ملاک پیشرفت در یک جامعه بشری علم و دانش است.

وی افزود: اگرچه بحث‌های فرهنگی و مذهبی به عنوان پشتوانه‌ای مدنظر قرار می‌گیرد، اما آنچه که باعث می‌شود هر کشوری مسیر پیشرفت را با سرعت بیشتری طی کند و در زمینه اشتغال رونق‌آفرین باشد، به نقش‌آفرینی کشورها در عرصه فناوری بستگی دارد.

زلفی‌گل ادامه داد: به یُمن انقلاب اسلامی و تاسیس مقاطع دکتری در کشور، نهال تولید علم در کشور کاشته شد و روز به روز شاهد رشد آن هستیم، به طوری که امروزه هزاران دانشجوی دکتری داریم که موجب کسب رتبه اول علمی در منطقه شده است.

وی اشاره کرد: از این به بعد باید به این نکته توجه داشته باشیم که این افزایش علم چگونه می‌تواند در خدمت رونق اشتغال، پیشرفت و سلامت کشور باشد.

وی متذکر شد: باید برنامه‌ریزی داشته باشیم تا پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری در راستای تحقق نیازهای جامعه به کار گرفته شود؛ برای این منظور نیز باید برای هدف مدنظر زمان تعیین کرد تا آرزویی که داریم به هدف تبدیل شده و در نهایت محقق شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا بیان داشت: برای اجرایی‌شدن این هدف نیاز است تا آن را به بخش‌های کوچک تقسیم کرد و برای هر کدام قانونی را در نظر گرفت؛ چرا که مشکل اصلی در کشور برای هدفمندی دانش عدم وجود قانون است.

وی افزود: قانون است که موجب هدایت استعدادها و دانش می‌شود، اگر وزارت علوم برنامه‌ریزی داشته باشد تا نیمی از رساله‌های دکتری با موضوعی در جهت بهبود نیازهای جامعه داشته باشد و هر عضو هیئت علمی با استفاده از دو کد از سازمان سنجش دانشجو بپذیرد.

دکتر زلفی گل تشریح کرد: یک کد دانشجو با رساله بنیادی که منجر به تولید علم شود و دیگری پایان‌نامه‌های کاربردی که پیشنهاد می‌کنم پایگاه استنادی جهان اسلام نیازهای جامعه را نمونه‌سازی کند و از اساتید کارشناسی‌ارشد و دکتری بخواهد موضوعاتی را انتخاب کنند که قبلا داوری شده باشد و مرتفع‌کننده نیازهای جامعه است.

وی در پایان گفت: برای استفاده از نیروی دانش موجود در کشور باید قوانین قدیمی را بازنگری کرد و قوانین جدیدی را جایگزین کرد.

خبرنگار: حوائجی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری