پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۹۵۱
|
کد خبر: ۴۹۰۳
دکتر روح‌الله سهرابی جزئیات طرح سند توسعه علم و فناوری و نوآوری استان همدان تشریح کرد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۰

به گزارش بسنا و به نقل از ایرنا، دکتر روح‌الله سهرابی عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا و مجری طرح سند توسعه علم و فناوری و نوآوری استان همدان، تصریح کرد: رشد و پیشرفت نمایی علوم و فناوری‌ها در سال‌های اخیر و به خصوص در دو دهه گذشته به مرزی رسیده است، که یک تصمیم درست و یک آینده‌نگری به‌هنگام از سوی سیاست‌گذاران، مدیران سازمان‌ها، مالکین صنایع و ...، کشورها، سازمان‌ها و شرکت‌ها را در عرصه رقابت پیشتاز کرده و یا در غیراین‌صورت با شکست و زوال مواجه می‌کند.

وی افزود: کشور ما و به تبع آن استان همدان نیز در این فضای پر از چالش‌ها و فرصت‌ها قرار گرفته است و استفاده از این پنجره فرصت طلایی می‌تواند آینده‌ای بهتر از امروز را برای ما و آیندگان این سرزمین رقم بزند.

سهرابی خاطرنشان کرد: در راستای این تلاش‌ها تدوین طرحی تحت عنوان "سند راهبردی پنج‌ساله توسعه علم، فناوری و نوآوری استان همدان" آغاز شد که دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان مجری و استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همدان به عنوان پشتیبانان، کار تدوین این سند راهبردی را برعهده گرفتند.

وی ادامه داد: این طرح به عنوان طرحی ملی زیرمجموعه‌ای از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با محوریت مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و کارفرمایی معاونت پژوهشی شورای عالی عتف است.

روح‌الله سهرابی تصریح کرد: مردم همدان در سطح پایینی از ریسک‌پذیری قرار دارند، اما اجبار محیطی و سرریزهای نوآورانه کم‌کم باعث می‌شود مردم و به خصوص جوان‌ها به سمت ریسک‌کردن و ایجاد شغل و کارآفرینی باشند. ما قادر نیستیم در همه حوزه‌ها متخصص شویم، بلکه با توجه به اولویت‌های در نظر گرفته شده متناسب با امکان‌پذیری طرح‌ها، فناورانه‌بودن، میزان اشتغال‌پذیری، وجود زنجیره ارزش و رشد بهره‌وری در استان بتوان با حداقل تلاش به حداکثر نتیجه رسید.

وی همچنین عنوان کرد: علی‌رغم اینکه زیست‌بوم فناوری استان در حال حاضر از جایگاه مناسبی برخوردار نیست، اما خوشبختانه در این زمینه ظرفیت‌های مناسبی در استان وجود دارد، همانند حضور سازمان‌های دانشی نظیر دانشگاه‌ها و مراکز مهارتی استان که بعضا در سطح ملی یا حتی جهانی شناخته‌شده هستند، سازوکارهای تسهیل‌گر همچون مراکز رشد، پارک علم و فناوری و ...، که این مزیت‌ها از نگاه گروه تدوین سند دور نماند.

دکتر سهرابی افزود: گذشته از آن از ابتدای شروع کار، تیم تدوین سند افق‌هایی فراتر از صنعت و اقتصاد را هدف گرفته و جامعه‌ای دانش‌بنیان را مدنظر قرار دادند. در این جامعه نه تنها دانشگاهیان و مهندسین، بلکه حتی بانوان خانه‌دار و کارگران صنعتی و ساختمانی نیز دانش‌گرند. این نوع نگاه به جاری‌سازی فناوری در جامعه به عنوان وجه تمایز سند علم و فناوری استان همدان انتخاب شد و با همین رویکرد، تدوین سند راهبردی پنج‌ساله علم، فناوری و نوآوری استان همدان با چشم‌انداز تبدیل‌شدن استان همدان به فعال‌ترین زیست‌بوم علم، فناوری و نوآوری منطقه غرب کشور و خلق جامعه‌ای دانش‌بنیان در استان آغاز گردید.

وی تاکید کرد: در ابتدا با مشارکت صاحب‌نظران و مراجعه به اسناد بالادستی دیگر از جمله سند آمایش استان همدان و...، ارزیابی اولیه از وضع موجود در استان همدان به عمل آمد. در گام بعدی با به‌کارگیری داده‌های کسب‌شده از اسناد مذکور و تفکیک حوزه‌های کاربرد علم، فناوری و نوآوری به چهار حوزه اصلی شامل کشاورزی، دانشگاه، صنعت و تجارت و گردشگری و صنایع دستی و تشکیل کارگروه‌هایی متشکل از خبرگان هر یک از این حوزه‌ها، نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و چالش‌ها در استان مورد بررسی قرار گرفت.

وی در نتیجه این بررسی‌ها گفت: با توجه به تحلیل اسناد قبلی و وضعیت شهرستان‌ها در نهایت به ۸ هدف، ۱۹ راهبرد و ۱۸۰ پروژه و اقدام رسیده‌ایم که از میان آنها ۳ هدف، ۸ راهبرد، ۴۷ پروژه و بیش از ۷۰ اقدام برای دوره ۵ ساله انتخاب شدند. در واقع سند حاضر حاصل تلاش چند ماهه نخبگان استانی و کشوری است و طرح تکاپو، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، طرح سند توسعه استان همدان و... در این سند گنجانده شده است.

دکتر سهرابی در ادامه بیان کرد: طی مطالعات انجام‌شده بیش از ۷۰ درصد تحقیقات در فضای عملیاتی با مشکل مواجه می‌شوند که دلایلی مانند عدم یکپارچگی بین مجریان و تدوین‌کنندگان و عدم تعهد متولیان را شامل می‌شود. لذا در انتهای این سند، فصل مجزایی به جاری‌سازی و نظارت راهبردی اختصاص داده شده و در آن به دنبال همسوسازی ظرفیت‌های استان در مقام اجرا و کنترل هستیم.

وی گفت: در ذیل شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، شورای مشورتی و بازوی فکری به نام "کارگروه آموزش و پژوهش" وجود دارد که مقدمات لازم برای اخذ تصمیمات نهایی حوزه علم، فناوری در شورای برنامه‌ریزی را فراهم می‌کند.

روح‌الله سهرابی ادامه داد: در حال حاضر معاون توسعه مدیریت استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به ترتیب رئیس و دبیر کارگروه آموزش و پژوهش استان می‌باشند که با عنایت به اهداف سند پیشنهاد کردیم رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان دبیر این کارگروه انتخاب شود. همچنین توصیه کردیم جهت تأکید بیشتر به کارکردهای کاربردی این کارگروه، نام آن به "کارگروه علم، فناوری و نوآوری" تغییر یابد.

وی در پایان افزود: این کارگروه موظف است مدیریت سند علم، فناوری و نوآوری را پیگیری نموده و پیشنهاد‌های لازم برای اخذ مصوبات مورد نیاز را به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ارائه نماید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست