پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۹۲۵
|
کد خبر: ۴۹۰۸
دکتر ظریف تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در برنامه‌ای مرتبط با مسائل انسانی و فناورانه، در همدان میزبان «دانشگاه بین‌المللی ۸-D» است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار بسنا، نشست وزرای خارجه سازمان دی هشت به ریاست وزیرامور خارجه بنگلادش و با حضور وزرای امور خارجه مصر، اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه در آستانه دهمین نشست سران این سازمان، امروز چهارشنبه به صورت مجازی برگزار شد.

دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست اظهار داشت: جامعه بین‌الملل همچنان با چالش بی‌سابقه همه‌گیری کووید-۹۱ روبرو است. برای ایران، این چالش با‌تر وریسم اقتصادی وحشیانه علیه ملت عظیم ایران، که جنایتی فاحش علیه بشریت است، تلفیق شده است.  

وی افزود: هرچند جامعه بین‌الملل مشتاقانه می‌خواهد ویروس کرونا را به زباله‌دان تاریخ بسپارد، اما این همه‌گیری د رس‌های ارزشمندی هم به ما آموخته است. ما آموختیم که یک بحران سلامت چطور به سهولت میتواند به یک بحران اقتصادی، یک بحران بشری، یک بحران تحصیلی، یک بحران امنیت غذایی، یک بحران نابرابری) و موارد بسیار بیشتری (منجر شده و به کشور‌های در حال توسعه و  کمتر توسعه‌یافته خسارتی فراتر از انتظار وارد کند.

ظریف تصریح کرد: در عین حال، ما همچنین آموختیم که یک بحران جهانی چطور می‌تواند برکات همبستگی را میان ملت‌ها سرازیر کند. اجازه دهید فرصت را غنیمت شمارده و از حمایتی که جمهوری اسلامی ایران در طول این همه‌گیری و در میانه تحریم‌های غیرقانونی و بیرحمانه، از جانب کشور‌های براد رمان در ۸-D دریافت  کرده است، قدردانی کنم.

وی خاطرنشان کرد: درس دیگری که آموخته‌ایم این است که اگر جامعه بین‌المللی می‌خواهد برای چالش‌های مشترکی که در پیش داریم آماده شود، تقویت همکاری میان کشور‌ها و مناطق،   گزینه‌ای بهینه خواهد بود. نهاد‌های چندجانبه، از جمله ۸-D، مجموعه گسترده‌ای از انتخاب‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهد.

محمدجواد ظریف همچین عنوان کرد: نمی‌خواهم به شرح و بسط در خصوص چالش‌های مشترکی که پیش روی ماست، بپردازم. بلکه، می‌خواهم بر انتخاب‌های مؤثری تمرکز کنم که می‌توانیم به صورت جمعی در چارچوب موجود و بالقوه همکاری ۸-D، اتخاذ کنیم. این امر همچنین اکنون که در آستانه نهایی کردن نقشه راه ده ساله ۸-D قرار داریم، بسیار حائز اهمیت و درخور است.

۱. تجارت: در صورتی که موافقتنامه موجود تجارت ترجیحی همراه با برخی از ساز و کار‌های تکمیلی (در خصوص گمرکات، امور مالی و خرد مالی، بانکداری، ظرفیت‌های دیجیتال و غیره) اجرایی شوند، هدف تجارت ۰۲ درصدی درون ۸-D تا سال ۰۲۰۲ در دسترس ما خواهد بود. دولت‌های ما باید در نقش تسهیل‌گر ظاهر شده و بخش خصوصی و شرکت‌های کوچک و متوسط ما باید به میدان آورده شوند.

۲. اتصال: با وجود فاصله جغرافیایی زیادی که میان برخی از کشور‌های ۸-D وجود دارد،۸-D می‌تواند یک نهاد متشکل از مجموعه‌ای از کشور‌های متصل به هم باشد. این امر می‌تواند و باید از جمله در زمینه حمل و نقل مرکب و همکاری بندری، قرابت فرهنگی و گردشگری و اتصال شرکت-به-شرکت محقق شود.

۳. پایتخت‌های انسانی و فناورانه: از کشور میزبان بابت هوشیاری‌اش در تعیین موضوع «بهره‌برداری از قدرت جوانان و فناوری» به عنوان زمینه این نشست شورای وزیران و کنفرانس، سپاسگزاریم. وزرای مربوطه ما در حوزه جوانان، این هفته گردهم آمده و  راه‌های همکاری در خصوص این موضوع بسیار حائز اهمیت برای کشورهایمان را مورد بحث قرار دادند. جمهوری اسلامی ایران در دو برنامه مرتبط با مسائل انسانی و فناورانه ۸-D فعال بوده است. ما در همدان میزبان «دانشگاه بین‌المللی ۸-D» و همینطور در تهران میزبان «شبکه انتقال و تبادل فناوری ۸-D» هستیم. ما از هر ایده‌ای برای تقویت این دو ابتکار استقبال می‌کنیم.
 
جمهوری اسلامی ایران در برنامه‌ای مرتبط با مسائل انسانی و فناورانه، در همدان میزبان «دانشگاه بین‌المللی ۸-D» است
در این نشست همچنین، دکتر عباس افخمی رئیس دانشگاه بین‌المللی D-۸ گزارشی از پیشرفت کار دانشگاه، از جمله برگزاری جلسات مختلف جهت تصویب اساسنامه دانشگاه، تصویب طرح توسعه شبکه‌ای و عقد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های بوعلی‌سینا، علامه طباطبائی و الزهرا، شروعِ ساختن ساختمان اداری آموزشی و خوابگاه دانشجویی، آغاز به کار وب‌سایت رسمی دانشگاه و پذیرش و ثبت‌نام دانشجویان متقاضی در مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری اشاره کرد.

وی در ادامه درخواست‌های این دانشگاه از کشور‌های عضو را از جمله معرفی و اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان برای تحصیل در این دانشگاه، معرفی دانشگاه‌های برتر برای همکاری با دانشگاه، همکاری بیشتر کشور‌های عضو و معرفی اولویت‌های آموزشی و پژوهشی جهت همکاری با دانشگاه بین‌المللی D-۸ را مطرح کرد.

در ابتدای این جلسه کوجعفر کوشاری دبیر کل سازمان همکاری‌های اقتصادی D-۸ نیز به تأسیس دانشگاه بین‌المللی D-۸ در شهر همدان به عنوان دستاوردی مهم اشاره کرد.


خبرنگار: اسماعیلی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست