پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۷۹۱
|
کد خبر: ۴۹۱۹
کتاب «سفال‌گری و سفال در ایران و همدان» به همت فرهاد امینی چاپ شد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار بسنا، کتاب «سفال‌گری و سفال در ایران و همدان» به همت فرهاد امینی به عنوان بیست و چهارمین اثر مکتوب دانشنامه استان همدان با موضوع سفال و سفالگری دوره اسلامی در ایران و همدان، به مناسبت هفته هنر انقلاب رونمایی می‌شود.

دبیر دانشنامه استان همدان با بیان اینکه این کتاب شامل نُه گفتار است و تلاش کرده با نگاهی نو و تحقیقی، سفال‌گری ایران، به‌ویژه همدان را در دوره‌ اسلامی بررسی و بازنویسی کند، گفت: مؤلف با دیدگاهی آکادمیک و نظا‌م‌مند، ابتدا به معرفی روش پژوهش در سفال‌گری دوره‌ی اسلامی پرداخته و سپس سیر تاریخی ساخت سفال را تبیین کرده است.

تیمور آقامحمدی با اشاره به اینکه این کتاب، سفال‌گری ایران را در دوره‌ اسلامی به ترتیب در چهار گفتار معرفی و بررسی کرده، افزود: سده‌های نخستین اسلامی شامل دوره‌ اموی، اوایل دوره‌ عباسی، سفال‌های نیشابور و ساری، دوره‌ سلجوقی و خوارزمشاهی، دوره‌ ایلخانی و تیموری، دوره‌ صفوی و قاجار که هریک از این گفتارها به تنهایی پژوهشی مستقل و درخور به شمار می‌آید.

معاون فرهنگی حوزه هنری استان همدان، اصلاح دسته‌بندی ‌های نادرست و رایج در عرصه سفال و سفال‌گری را از نقاط قوت و متمایز کتاب دانست و گفت: این اثر سفال‌گری استان همدان شامل داده‌های سفالی به‌دست‌آمده از کاوش، سفال‌‌های موزه‌ای و سفال‌گری قدیم لالجین را در دو گفتار جداگانه، مطالعه و بررسی کرده است.

وی با بیان اینکه کتاب فوق در ۵۸۴ صفحه به چاپ رسیده است، گفت: در بخش پیوست کتاب نیز بیش از ۶۰ نگاره‌ رنگی سفال درج شده است و نمایگان و فرهنگ مختصر اصطلاحات نیز بخش پایانی کتاب را تشکیل داده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر