پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۱۱۸
|
کد خبر: ۵۰۴
مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان همدان؛

در استان همدان پیگیر ایجاد تنوع در محصولات گلخانه ای هستیم

مهندس نقی ای در نشست خبری امروز خود خاطر نشان کرد: حجم تقاضا در تولید و سرمایه گزاری نشان دهنده این است که بخش کشاورزی ضمن اینکه یک بخش فعال و محرک است یک بخش کاملا اقتصادی نیز هست.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
به گزارش خبرنگار بسنا، مهندس نقی ای مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، در نشست خبری امروز خود، ضمن تشریح برنامه های عملیاتی در حال اجرای جهاد کشاورزی استان، به برخی از آنها چنین اشاره کرد: حمایت از تولید و اشتغال موجود در استان همدان، بطوریکه در سال های گذشته حدود ۴میلیون و ۷۵۷ هزار تن تولیدات کشاورزی و معادل ۶۵ هزار میلیارد تومان و هم چنین بالغ بر ۱۱۵هزار نفر بهره بردار در بخش کشاورزی داشتیم که خوشبختانه قالب این طرح ها فعال هستند. ایجاد توسعه و تولید متناسب با ظرفیت ها و نیاز های استان که حجم تقاضای سرمایه گذاری بخش کشاورزی به شدت افزایش پیدا کرده است.  بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان حجم تقاضای سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشاورزی از جمله گلخانه های صنعتی تا صنایع تبدیلی و تکمیلی، فرآوری محصولات کشاورزی، پرورش ماهی را داریم که منجر به برنامه تخصیص شده است.
وی خاطر نشان کرد: حجم تقاضا در تولید و سرمایه گزاری نشان دهنده این است که بخش کشاورزی ضمن اینکه یک بخش فعال و محرک است یک بخش کاملا اقتصادی نیز هست.
نقی ای افزود: بانک های استان همدان بسیار تمایل به مشارکت در اجرای طرح های بخش کشاورزی و صنایع تکمیلی را داشته و دارند. 
وی سومین برنامه عملیاتی بخش کشاورزی را مدیریت در مصرف آب برشمرد و متذکر شد: در استان همدان با مشکل کم آبی روبرو هستیم و محدودیت منابع آبی داریم و باید به عنوان مهم ترین مصرف کننده آب کشور، از این سرمایه به درستی استفاده کنیم لذا در استان همدان با اجرای آبیاری های تحت فشار و نوین تا حدود ۱۲ هزار هکتار از هدررفتن آب جلوگیری کردیم.
مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: چهارمین برنامه عملیاتی این بخش، حمایت از تولیدکنندگان است و باید به هر روش موجود از تولیدکنندگان حمایت کنیم و البته در کنار حمایت از تولید کننده حمایت از مصرف کننده را هم داریم و عرضه سیب و پرتغال دولتی در عید نوروز انجام پذیرفت.
وی ضمن تأکید بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی تصریح کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان صنعتی بسیاری در استان در قالب فعالیت های صنعتی مشغول به کار هستند و دو هزار و صد واحد صنعتی در بخش کشاورزی در استان، اعم از دام و طیور صنعتی، گلخانه های صنعتی، صنایع تبدیلی کشاورزی، پرورش ماهی که در قالب پروانه صنعتی در حال فعالیت هستند و بقیه فعالیت های استان همدان در قالب های غیر صنعتی پیش می رود.
این مقام مسؤول در جهاد کشاورزی از شناسنامه دار کردن فعالیت های زراعی و باغی خبر داد و افزود: هدف از این مجوزها هویت دادن به زارع است و اینکه روستاییان و باغبانان بتوانند از منابع بانکی و مراجع اعتباری مختلف استفاده کنند.
نقی ای از صادرات محصولات کشاورزی گفت و بیان کرد: بالغ بر ۲۹۱ هزار تن صادرات محصولات کشاورزی که معادل ۹۷۲ میلیارد تومان یعنی ۳۰۰ میلیارد دلار با نرخ ارز سال ۱۳۹۵ به کشورهای عراق، ارمنستان و بلاروس داشتیم.
وی  یادآور شد: استفاده بهینه و مطلوب از منابع اعتباری تجهیز شده توسط دولت، یکی از بحث های عملیاتی است که در سال ۱۳۹۶ پیگیر بودیم. البته به دلیل مباحثی که در سال گذشته از جمله بیکاری وجود داشت، دولت به قول خود عمل کرد و ۶۰ هزار میلیارد تومان منابع در اختیار بخش های مختلف اقتصادی قرار داد.
ایشان از انجام طرح های اعتباری تا پایان خرداد ماه و شهریور ۹۷ خبر داد و افزود: حدود ۱۰ ردیف اعتباری در سطح استان داریم از جمله تسهیلات رونق تولید، تسهیلات صندوق توسعه ملی، تسهیلات اشتغال فراگیر، تسهیلات تفاهم نامه توسعه روستایی، تسهیلات توسعه روستایی وعشایری، تسهیلات اعتبار مکانیزاسیون ،تسهیلات بلاعوض آبیاری نوین، تسهیلات کشت های زراعی و تسهیلات واحدهای تولید کننده بذر.
وی ادامه داد: ۷۴ میلیارد تومان از رونق تولید، ۳۸ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، ۳ میلیارد تومان از اشتغال فراگی،  ۱۰میلیارد تومان از تفاهم نامه توسعه روستایی، ۱۵ میلیارد تومان از توسعه روستایی و عشایری؛ ۴۰ میلیارد تومان از اعتبار مکانیزاسیون، ۱۹۰ میلیارد تومان از کشت های زراعی، ۱۲ میلیارد تومان از تولیدکنندگان بذر، ۳۰ میلیارد تومان از آبیاری تحت فشار، که جمعا ۴۱۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که حداقل ۴۵۰ میلیارد دلار را تا آخر خرداد برای استان جذب خواهد شد را گزارش می دهیم.
نقی ای افزود: در استان پیگیر ایجاد تنوع در محصولات گلخانه ای هستیم. طبق آخرین آمار صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی؛ ۲۶۳ واحد پروانه بهره برداری صنایع تبدیلی را جهاد کشاورزی صادر کرده که ۱ میلیون و ۵۰ هزارتن است.
وی در آخر خاطر نشان کرد: در بخش کشاورزی سال گذشته برای ۳۷۴۰ نفر اشتغالزایی شد، در صورتی که تعهد دولت ۳۶۰۰ نفر بود.
خبرنگار: اسدی
عکس: انتصامی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی