پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۵۰۰
|
کد خبر: ۵۱۰۸
جمال عرف درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز اخذ رأی گفت: با هدف حفظ ایمنی، زمان اخذ رأی افزایش یافته و انتخابات از هفت صبح روز جمعه آغاز می‌شود و دو ساعت پس از ساعت ۲۴ در صورت لزوم و به تشخیص رییس شعبه انتخابات ادامه می‌یابد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
به گزارش بسنا و به نقل از وزارت کشور، جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات کشور در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه در کشور در محل وزارت کشور با اشاره به آخرین تمهیدات و زمینه سازی‌های صورت گرفته در ستاد انتخابات کشور در برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد ماه هفته جاری گفت: موعد انتخابات که جمعه این هفته است در حال رسیدن است و تمامی زمینه‌ها از عوامل اجرایی، نظارتی و حراستی شعبه‌ها تا صندوق‌های اخذ رأی در سراسر کشور فراهم است و ستاد انتخابات کشور با آمادگی کامل به دنبال برگزاری انتخاباتی قانونی و سالم در کشور است.
 
رییس ستاد انتخابات کشور با بیان این که امسال در حوزه ریاست جمهوری، ۶۷ هزار صندوق اخذ رأی و در شورای اسلامی شهر و روستا ۷۵ هزار صندوق پیش بینی شده است؛ گفت: حدود یک و نیم میلیون نفر عوامل اجرایی، بازرسی و حفاظتی، کار اجرای برگزاری انتخابات را برعهده خواهند گرفت.
 
عرف درخصوص میزان واجدین شرایط رأی دهی هم گفت: در این دوره از انتخابات ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای دهی هستند که از این تعداد ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ مرد و ۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۶۹ نفر زن واجد رأی دادن هستند.
 
وی هم چنین گفت: یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ رأی اولی که ۷۰۶ هزار و ۹۸۷ نفر مرد و ۶۸۵ هزار نفر و ۱۶۱ نفر زن هستند.
 
رییس ستاد انتخابات کشور در خصوص اقلام انتخابات هم گفت: تمامی تعرفه‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی به استان‌ها و شهرستان ارسال شده است.
 
عرف تصریح کرد: با توجه به شیوع و تداوم بیماری کرونا، ستاد انتخابات کشور، کار واکسینه کردن عوامل اجرایی انتخابات را در دستور کار قرار داد و تاکنون به ۵ هزار و ۵۰۰ نفر دوز اول واکسن کرونا تزریق شده است.
 
وی اضافه کرد: طبق توافق با مسؤولان وزارت بهداشت قرار شد با استفاده از واکسن ایرانی امر واکسیناسیون عوامل اجرایی انتخابات انجام شود و این موضوع به صورت جدی در حال پیگیری برای انجام تا قبل از روز انتخابات است.
 
معاون سیاسی وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع مهم این دوره از انتخابات یعنی کرونا اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های مهم وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور در کنار موضوع مشارکت حداکثری، ایمنی و سلامت رأی دهندگان است و در این خصوص تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی پس از تأیید در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به به نامزد‌های محترم ریاست جمهوری و استانداری‌های سراسر کشور برای نظارت بر امر تبلیغات انتخاباتی ارسال شده است.
 
عرف تصریح کرد: در این دوره از انتخابات در ۲۴ مرکز استان و ۸ شهر کشور انتخابات الکترونیکی برگزار می‌شود.
 
معاون سیاسی وزیر کشور یادآور شد: طبق تقویم انتخابات، تبلیغات انتخابات در روز ۲۶ خرداد ماه به پایان می‌رسد و روز ۲۷ خرداد روز سکوت است و انشاءا... در روز بعد یعنی ۲۸ خرداد انتخابات در سراسر کشور برگزار می‌شود.
 
بخش بعدی نشست خبری رییس ستاد انتخابات کشور به موضوع پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت.
 
معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به پرسش در خصوص اختلاف پیش آمده با هیأت نظارت مرکزی مجلس شورای اسلامی در خصوص تأیید صلاحیت نامزد‌های شورای شهر گفت: در فرایند انتخابات وسیعی که ما چهار انتخابات در کشور داریم در مقطعی بین مجری انتخابات و ناظر بر سر موضوعاتی اختلاف نظر پیش می‌آید.
 
وی در این خصوص گفت: محور اقدام وزارت کشور، مرّ قانون است و استناد وزارت کشور درخصوص تأیید صلاحیت نامزد‌های شورای شهر، تبصره سوم ماده ۶۳ است که به صراحت می‌گوید همه اختیارات نظارتی با هیأت مرکزی نظارت است؛ وگرنه دو نکته، یکی تعیین صلاحیت و دیگری تعیین صحت انتخابات که به هیأت‌های نظارت استان و شهرستان‌ها سپرده شده است.
 
عرف با بیان این که ستاد انتخابات کشور طبق همین ماده قانونی اقدام کرده است، گفت: اگر داوطلبی در هیأت‌های اجرایی و نظارت شهرستان تأیید شد، صلاحیت او دیگر تأیید است و نباید مجدداً به موضوع ورود شود.
 
معاون سیاسی وزیر کشور در خصوص سؤال خبرنگاری دیگر در خصوص مسأله مشارکت انتخابات هم گفت: ستاد انتخابات کشور همواره موضوع مشارکت حداکثری را در دستور کار خود قرار داده و در این خصوص جلسات متعددی با احزاب و گروه‌های سیاسی در جهت تشویق به مشارکت در انتخابات داشته است.
 
وی اضافه کرد: اینجانب به عنوان رییس ستاد انتخابات کشور ۱۲ جلسه به صورت حضوری و ویدیوکنفرانسی با رؤسای ستاد‌های انتخاباتی استان‌ها در خصوص بررسی زمینه‌های افزایش مشارکتی در انتخابات داشته ام.
 
عرف خاطرنشان کرد: ۶ جلسه با احزاب و گروه‌های سیاسی با محوریت افزایش مشارکت و شور و نشاط انتخاباتی طی مدت شش ماهه اخیر داشته ایم.
 
رییس ستاد انتخابات کشور هم چنین به نشست وزیر کشور با استانداران سراسر کشور طی ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در تمامی این نشست‌ها موضوع مشارکت حداکثری در انتخابات به عنوان مهم‌ترین محور برنامه مورد بحث و گفت و گوی جدی قرار گرفته است.
 
عرف هم چنین در ادامه گفت: وزارت کشور طی تعامل و گفت و گوی مستمر و نزدیک با گروه‌های مرجع، تمام تلاش خود را برای برگزاری انتخابات مشارکتی به کار گرفته است.
 
موضوع تمهیدات امنیتی در روز انتخابات از دیگر پرسش‌های خبرنگاران در نشست امروز بود که در این خصوص دکتر عرف گفت: ستاد امنیت انتخابات کشور، متولی پیگیری مسائل امنیتی مرتبط با انتخابات در کشور است و طبق گزارش این ستاد تاکنون هیچ مورد نگران کننده امنیتی در کشور در روند برگزاری انتخابات گزارش نشده است.
 
عرف در خصوص روند رسیدگی به تخلفات انتخاباتی هم گفت: مرکز بازرسی وزارت کشور و ستاد پیشگیری قوه قضاییه، فضای انتخابات را دنبال می‌کنند و هر گونه موارد تخلف سریعاً شناسایی و مورد پیگیری واقع می‌شود.
 
رییس ستاد انتخابات کشور در خصوص میزان مشارکت در انتخابات هم گفت: نظر سنجی‌ها مشارکت میان ۳۷ الی ۴۷ درصدی را پیش بینی می‌کنند و البته این اختلاف ده درصدی، بسته جامعه آماری مورد نظر مراکز نظر سنجی‌ها است.
 
معاون سیاسی وزیر کشور درباره تأیید صلاحیت نامزد‌های انتخابات هم گفت: براساس آمار نهایی از تأیید صلاحیت‌ها ۸۵ درصد ثبت نام کنندگان شورا‌های اسلامی شهر و ۹۲.۵ درصد ثبت نام کنندگان شورا‌های اسلامی روستا تأیید نهایی شده اند.
 
وی ادامه داد: ۴۳.۴۴ درصد ثبت نام کنندگان مجلس شورای اسلامی و ۲۶.۱ درصد ثبت نام کنندگان مجلس خبرگان رهبری تأیید صلاحیت نهایی شده اند.
 
معاون سیاسی وزیر کشور در خصوص احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم هم گفت: یکی از مفروضات وزارت کشور احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم است که در این زمینه تعرفه‌های لازم چاپ و انتخابات در جمعه هفته بعد برگزار می‌شود.
 
رییس ستاد انتخابات کشور درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز اخذ رأی گفت: با هدف حفظ ایمنی، زمان اخذ رأی افزایش یافته و انتخابات از هفت صبح روز جمعه آغاز می‌شود و دو ساعت پس از ساعت ۲۴ در صورت لزوم و به تشخیص رییس شعبه انتخابات ادامه می‌یابد.
 
وی اضافه کرد: امسال با اقداماتی نظیر نرم افزار شعبه یاب برای پیدا کردن نزدیک‌ترین محل اخذ رأی پیش بینی شده و هم چنین تأکید جدی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر ضدعفونی کردن شعب و استفاده از ماسک شده است.
 
وی هم چنین گفت: امسال هلال احمر پذیرفته که ناظر بهداشتی در همه شعب داشته باشد. یک شعبه سیار برای بیماران کرونایی خواهیم داشت که با همکاری هلال احمر انجام می‌شود و افرادی که تمایل به رأی دادن داشته باشند، شعبه سیار به بیمار مراجعه می‌کند.
 
رییس ستاد انتخابات کشور در خصوص ایجاد تعادل میان ایمنی و سلامت مردم در شرایط کرونایی با مشارکت حداکثری هم گفت: مشارکت نباید به افزایش بیماری منجر شود، پس باید پروتکل‌های بهداشتی به صورت جدی رعایت شود.
 
وی تصریح کرد: البته در پروتکل‌های ابلاغی مربوط به شرایط برگزاری تجمعات آمده است مثلاً سی درصد ظرفیت اماکن رو باز استفاده شود و همه از ماسک استفاده کنند. می‌شود این تعادل را برقرار کرد و تجمعی در ورزشگاهی با سی درصد ظرفیت برگزار شود. ستاد‌های نامزد‌ها و ناظرین می‌توانند این پروتکل‌ها را رعایت کنند. اگر پروتکل‌ها رعایت نشد، گزارش آن به مراجع ذی ربط ارجاع داده می‌شود.

معاون سیاسی وزیر کشور در خصوص ستاد انتخابات خارج از کشور هم گفت: در ۱۰۱ کشور، ۱۳۳ نمایندگی، ۲۳۴ شعبه و ۴۵۰ صندوق در خارج از کشور فرایند اخذ رای انجام می‌گیرد.

رییس ستاد انتخابات کشور در خصوص عدم همکاری دولت کانادا هم گفت: کار اخذ رأی از شهروندان مقیم ایرانی در کانادا طی تدابیر انجام گرفته در نزدیک‌ترین شهر امریکا به مرز کانادا صورت می‌گیرد؛ اما اقدامی که کانادا در راستای عدم اجازه برگزاری انتخابات انجام داد، خلاف قوانین حقوق بین الملل است.
 
معاون سیاسی وزیر با تأکید بر این موضوع که کار شمارش و اعلام نتایج به ترتیب اهمیت از ریاست جمهوری آغاز می‌شود؛ گفت: در کل کشور، اول آرای ریاست جمهوری شمارش می‌شود. در تهران، پس از انتخابات ریاست جمهوری، نتایج انتخابات میان دوره‌ای خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و سپس شورا‌ها اعلام می‌شود.
 
عرف گفت: توافق ما با شورای نگهبان این است که تجمیع آرا را از شعب انجام دهیم و نتیجه همزمان به شورای نگهبان و وزارت کشور اعلام شود تا در اولین فرصت نتایج انتخابات ریاست جمهوری به اطلاع عموم مردم برسد.
 
رییس ستاد انتخابات کشور در پایان خاطرنشان کرد: از احزاب، گروه‌های مرجع و آحاد مردم دعوت می‌کنم که در انتخابات مشارکت فعال داشته باشند و دیگران را هم به مشارکت در این پروژه ملی تشویق کنند.
 
معاون سیاسی وزیر کشور یادآور شد: مشارکت حداکثری، مهم‌ترین الزام و زمینه روی کارآمدن دولت کارآمد در کشور است و امید بر این است با مشارکت بالای مردم و در طراز جمهوری اسلامی ایران، شاهد جلوه جدیدی از وحدت و همبستگی ملی در کشور باشیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی