پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۲۱۷
|
کد خبر: ۵۱۳۴
کنکور ۵۲ ساله زیر تیغ جراحی رفته است تا نونوار شود و اتفاقات خوبی برای نظام تعلیم و تربیت کشور رقم بزند؛ امید است تغییرات حاصله موجب شود که نظام آموزش و پرورش از چنبره مافیای کنکور و تست زنی رها شود.
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۰۲ تير ۱۴۰۰
به گزارش بسنا و به نقل از فارس، «کنکور» سال‌هاست که بر زندگی مردم سایه افکنده است و در افکار عمومی، چون دیوار مستحکمی می‌ماند که در پشت آن، دنیای جدیدی از خوشحالی و نشاط قرار دارد؛ این تصور آنقدر پررنگ است که زندگی بچه‌ها از چندین سال قبل از کنکور تحت‌الشعاع این دیوار قرار می‌گیرد.

کنکور، آنچنان در زندگی انسان‌ها نفوذ دارد که سال‌های مهمی از عمر یک نوجوان و جوان صرف تست‌زنی و حفظ مفاهیم کتب درسی و حتی فراتر از آن می‌شود؛ مفاهیمی که بعد از برگزاری آزمون کنکور، به فراموشی سپرده می‌شود و کاربردی در زندگی آینده جوان ندارد.

در کنار تمام این موارد، در این سال‌های تمرین تست‌زنی و حفظ کردن، استرس و دلواپسی جوان از اینکه در کنکور قبول خواهد شد یا خیر؟ از اینکه آیا در مقابل خانواده سربلند یا سرافکنده خواهد شد؟ از اینکه آینده‌اش چگونه رقم خواهد خورد؟، همواره با اوست.

روزی که کنکور ایجاد شد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شب گذشته در حاشیه جلسه ۸۴۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: کنکور از سال ۱۳۴۸ در ایران شروع شده است و تصمیمات این جلسه، مهم‌ترین تصمیمات ۵۲ سال گذشته در زمینه کنکور به حساب می‌آید.

البته تاریخ کنکور به قبل از سال ۱۳۴۸ بر می‌گردد و از سال ۱۳۱۷ عدم تناسب بین داوطلبان ورود به آموزش عالی و ظرفیت دانشگاه‌ها موجب شد ابتدا در دانشکده‌های گروه پزشکی، فنی و حقوق دانشگاه تهران اقدام به برگزاری آزمون ورودی کنند.

اما نخستین آزمون سراسری در سال ۱۳۴۲ انجام شد که البته این شیوه مورد انتقاد برخی صاحب‌نظران و متصدیان آموزش عالی قرار گرفت تا آنکه در ۱۵ مرداد ۱۳۴۸ اولین آزمون ورودی سراسری دوره‌های جدید به مدت چهار روز در هفت حوزه امتحانی برگزار شد.

«کنکور»، دستگاه تعلیم و تربیت را به ناکجاآباد می‌برد

سیدعلی یزدیخواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس گفت: نقش کنکور باید به حداقل برسد و معتقدیم به غیر از یک تعداد انگشت‌شمار از دانشگاه‌های برتر، بقیه دانشگاه‌ها می‌توانند با سوابق تحصیلی دانشجو بگیرند.

وی با بیان اینکه کنکور با این شکل فعلی به شدت مضر است و دستگاه تعلیم و تربیت را به ناکجاآباد می‌برد، افزود: پیشنهاد ما این است که به سوابق تحصیل ارزش بیشتری داده شود و ما فقط به سابقه تحصیلی سال دوازدهم توجه نکنیم بلکه به سال یازدهم و دهم هم توجه کنیم و آزمون استاندارد بگیریم.

یزدیخواه درباره برگزاری کنکور در دو نوبت در سال گفت: با اینکه کنکور در چند مرحله برگزار شود موافق نیستیم، چون استرس به دانش‌آموزان وارد می‌کند، اما اینکه دو بار برگزار شود و دانش‌آموز به دلخواه خود شرکت کند، خوب است.

علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز گفت: کنکور باید کمرنگ شود و بخشی از نمره، معدل دروس و بخشی هم همین کنکور خواهد بود.

وی ادامه داد: این اتفاق خوبی است که ۶۰ درصد قبولی دانش‌آموزان در کنکور به سوابق تحصیلی و ۴۰ درصد به نمره کنکور اختصاص داشته باشد.

۵ تغییر مهم در کنکور

همانطور که اشاره کردیم شب گذشته جلسه ۸۴۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» تصویب شد.

اما چه چیز‌هایی در این جلسه تصویب شد؟ و قرار است کنکور چه تغییراتی داشته باشد. البته هنوز بررسی بخش‌های دیگر طرح جدید ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی مانده است.

۱- سابقه تحصیلی ۶۰ درصد و سهم کنکور سراسری ۴۰ درصد خواهد شد.

۲- کنکور سراسری مختص دروس تخصصی باشد و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود.

۳-کنکور دو بار در سال برگزار شود.

۴- نتایج آزمونی که دانش‌آموزان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال اعتبار خواهد داشت.

۵- دانشگاه‌های کشور می‌توانند یک حد نصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند که تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند.

تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲

نکته ویژه درباره تغییرات جدید کنکور این است که این مصوبه از سال ۱۴۰۲ اعمال می‌شود و کنکور ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مشمول این تغییرات نخواهد شد.

حالا کنکور ۵۲ ساله زیر تیغ جراحی رفته است تا نونوار شود و اتفاقات خوبی برای نظام تعلیم و تربیت کشور رقم بزند؛ امید است تغییرات حاصله موجب شود که نظام آموزش و پرورش از چنبره مافیای کنکور و تست زنی رها شود وگرنه مشکلات ناشی از کنکور همچنان بر اهداف نظام تعلیم و تربیت سایه خواهد افکند و اجازه تحول نخواهد داد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست