پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۴۸۹
|
کد خبر: ۵۲۰۶
حجت‌الاسلام حاجیلوئی‌محب تبیین کرد:

راه نجات از تکبر در بیان امیرالمومنین امام علی (ع)

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: در نامه ۵۳، امام علی (ع) این طور فرموده‌اند که هرگاه از قدرت و مقامی که در آن هستی در تو بزرگ بینی و غرور پدید آمد، به بزرگی حکومت پروردگار نگاه کن که برتر از توست و بر کار‌هایی تواناست، که تو توانایی انجام آن‌ها را نداری.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۲۱ تير ۱۴۰۰
به گزارش بسنا و به نقل از حوزه، حجت‌الاسلام محمدمهدی حاجیلوئی‌محب، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا، در رابطه با بیان ویژگی‌های یک زندگی موفق، به عوامل خودبزرگ بینی در بین انسان‌ها پرداخت و اظهار داشت: گاهی این ثروت، قدرت و یا ریاست است که از آن به عنوان خاستگاه خود بزرگ بینی یاد می‌شود.

وی با اشاره به روایتی از حضرت امیر (ع)، خاطر نشان کرد: امام علی (ع) می‌فرمایند "آنکه به نوایی رسید، خود را برتر از دیگران می‌بیند"، بنابراین انسان تا اندک امکانات و جایگاهی پیدا می‌کند، اصالت و گذشته خود رو فراموش و به دنبال پیدا کردن برتری بر دیگران است.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه بر اساس آیات ششم و هفتم سوره علق، این بی نیازی است که انسان‌ها را به سوی سرکشی و طغیان می‌کشاند، مطرح کرد: زمانی که انسان حس بی‌نیازی پیدا می‌کند، تبدیل به فردی طغیان‌گر می‌شود، در حالی که انسان همیشه نیازمند بوده، هست و خواهد بود.

وی افزود: انسان نباید فراموش کند، اموالی که امروز در اختیار دارد، پیش از او در اختیار دیگران بوده و پس از او نیز در اختیار سایرین قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام حاجیلویی به داستانی از برخورد بهلول با قبور اموات اشاره کرد و اظهارداشت: روزی بهلول در قبرستان با چوبی که در دست داشت به قبر‌ها ضربه می‌زد، زمانی که علت را جویا شدند، این طور پاسخ داد که صاحب این قبور دروغگو هستند چرا که وقتی در دنیا بودند، دائم می‌گفتند باغ من، خانه من و مرکب من، اما حالا همه را گذاشته و رفته‌اند در حالی که اگر متعلق به آن‌ها بود، حتماً با خود برده بود.

وی به تشریح راه نجات از خود بزرگ بینی در بیان حضرت امیر (ع) پرداخت و یادآور شد: در نامه ۵۳، امام علی (ع) این طور فرموده‌اند که هرگاه از قدرت و مقامی که در آن هستی در تو بزرگ بینی و غرور پدید آمد، به بزرگی حکومت پروردگار نگاه کن که بر‌تر از توست و بر کار‌هایی تواناست، که تو توانایی انجام آن‌ها را نداری.

عاقبت خاک شود حسن جمال من و تو
خوب و بد میگذرد وای به حال من و تو…

قرعه امروز به نام من و فردا دگری است
میخورد تیر اجل بر پروبال من و تو…

مال دنیا نشود سد ره مرگ کسی
گیرم این کل جهان باشد از آن من و تو

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با تاکید بر اینکه در حکومت اسلامی، هدف از برعهده گرفتن ریاست، خدمت به مردم، برپا داشتن حق و از بین بردن باطل است، گفت: قدرت و ریاست اگر به برپا داشتن حق و یا از بین بردن باطلی منتهی نشود، ارزشی ندارد مگر این که انسان در آن جایگاه حقی را احیا کند.

وی تصریح کرد: در رابطه با بی ارزشی پست و مقام در دنیا همین بس که پیش از ما و بعد از ما این سیاست و قدرت در دست دیگران بوده و خواهد بود و هیچ چیز ماندگار نیست.

حجت الاسلام حاجیلویی با بیان اینکه هرچه دایره ریاست انسان گسترده‌تر باشد، قطعا مسئولیت و پاسخگویی او در قیامت نیز سخت‌تر خواهد بود، عنوان کرد: به هر اندازه اموال انسان بیشتر باشد، مسئولیت او نسبت به نیازمندان و اطرافیان نیز بیشتر خواهد بود.

پیشتر از ما دگران بوده‌اند

کز طلب جاه نیاسوده‌اند

حاصل آن جاه ببین تا چه بود

سود بد، اما بزیان شد چه سود
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست