پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۸۸۸
|
کد خبر: ۵۳۴۱
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا:

استان همدان مقصد گردشگر جراحی زیبایی شده است

دکتر صاحب محمدیان‌منصور با اشاره به اینکه وزارت بهداشت می‌تواند کارهای زیادی برای گردشگری انجام دهد، گفت: بسیاری از استان‌های غربی برای عمل‌های جراحی و زیبایی به همدان می‌آیند و حتی از عراق هم گردشگر سلامت داریم.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
به گزارش بسنا و به نقل از ایسنا، دکتر صاحب محمدیان‌منصور در نشست تخصصی "گردشگری در کرونا و پساکرونا" با طرح این سوال که مدیران استانی برای گردشگری سلامت چه کاری کرده‌اند و چه برنامه‌ریزی برای این حوزه داشته‌اند، خاطرنشان کرد: این کار را باید میراث فرهنگی به همراه وزارت بهداشت انجام دهد.

محمدیان منصور با اشاره به اینکه دوره شیوع کرونا فرصت خوبی برای حوزه گردشگری است، بیان کرد: بسیاری از کشور‌ها از این فرصت استفاده کردند به عنوان نمونه بعضی از کشور‌ها در بحث گردشگری واکسن کار کردند و اگر این فرصت در کشور ما هم وجود داشت می‌توانست دستاورد‌های خوبی داشته باشد و همان کاری که کشور ارمنستان انجام شد را ما نیز می‌توانستیم در کیش و قشم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه این کار مربوط به مدیریت مقطعی بود که بسیاری از کشور‌ها داشتند، اما ما کاری در این حوزه نکردیم، اظهار کرد: این دوران برای انجام کار نرم افزاری فرصت خوبی بود و می‌توانستیم در حوزه مطالعاتی که در آن‌ها مشکل داریم، پروژه‌های زیر ساختی که عقب مانده‌اند یا در آن‌ها ضعف داریم کار کنیم.

محمدیان‌منصور با اشاره به اینکه به عنوان مثال این دوران فرصت خوبی بود که شرکت علیصدر کار‌های عمرانی انجام دهد، مطرح کرد: بزرگترین مشکل گردشگری همدان این است که مدیران ارشد استانی گردشگری را باور ندارند و در کمیته گردشگری با صراحت عنوان می‌کنند گردشگری همدان ارزش چندانی برای توجه ندارد و این عدم باور باعث می‌شود کاری برای این صنعت نکنند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اتفاقاتی که در حوزه گردشگری می‌افتد تنها مربوط به اداره میراث فرهنگی نیست و امروز گردشگری در دنیا فراتر از چیزی است که مدیران ما به آن فکر می‌کنند، گفت: در حال حاضر دنیا به دانشجو به شکل گردشگر نگاه می‌کند، اما در استان همدان خلائی در این زمینه وجود دارد دانشگاه بوعلی ۱۴ هزار دانشجو دارد که ۴ سال در شهر اقامت دارند، اما آیا از ظرفیت خوابگاه، انتقال آن به بخش خصوصی و ارتباط با سازمان میراث فرهنگی برای تأسیس پانسیون‌های مورد اعتماد مردم کاری کرده است؟

وی با بیان اینکه در طرح آمایش کشور گردشگری یکی از محور‌های توسعه همدان است، افزود: مدیران استان این نکته را باور ندارند، به عنوان مثال وظیفه میراث فرهنگی در شهر صنعتی مثل اراک توسعه گردشگری است، اما در شهری مثل همدان این وظیفه فقط به عهده میراث فرهنگی نیست.


محمدیان‌منصور با تأکید برا اینکه باید معاونت، کارگروه یا کمیسیون هماهنگی امور گردشگری در استانداری تشکیل شود، اضافه کرد: وقتی محور توسعه همدان گردشگری است همه ادارات باید در خدمت این سازمان باشند، علاوه بر این چطور محور توسعه یک استان گردشگری است، اما دانشگاه آن رشته گردشگری ندارد؟

وی تصریح کرد: دانشگاه بوعلی‌سینا می‌تواند علاوه بر اینکه ۱۴ هزار دانشجو را در حوزه خوابگاهی تبدیل به پول کند و به وسیله اساتید خود خوراک فکری نیز تولید کند و هم تمام پایان‌نامه‌های دیگر رشته‌ها را بین رشته‌ای و اجباری به سمت گردشگری سوق دهد.

وی ادامه داد: در همدان با این موارد با دید مثبت برخورد نمی‌کنیم مثلا همدان در حوزه گردشگری ورزشی حرف برای گفتن دارد، اما جشنواره یا همایش تخصصی در این مورد نداریم.

به عقیده محمدیان‌منصور تا وقتی مدیریت ارشد استان به ادارات تکلیف نکند که همه باید در حوزه گردشگری کار کنند وضعیت همین است.

وی یادآور شد: شهر همدان ظرفیت ۱۳ گرایش گردشگری مانند گردشگری زیارتی و مذهبی، اکوتوریسم، تاریخی، عشایری، روستایی، کشاورزی، سلامت، زمستانی، خرید، ژئوتوریسم، شهری، شبانه دارد، اما برای این حوزه‌ها کاری نکرده‌ایم.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه سازمان‌هایی مانند شهرداری و جهاد کشاورزی از سازمان میراث فرهنگی حرف شنوی ندارند، ادامه داد: باید معاونت، کارگروه یا کمیسیون هماهنگی امور گردشگری در استانداری تشکیل شود.

محمدیان‌منصور افزود: استاندار همدان باید گردشگری را باور کند، چون هماهنگی این ۱۳ گرایش کار ساده‌ای نیست و کار میراث فرهنگی تنها هم نیست، بنابراین به یک نهاد فرادست نیاز داریم که کار‌ها را هماهنگ کند.

وی در ادامه با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها در حفظ آثار تاریخی، گفت: اگر می‌خواهیم در آینده همدانی وجود داشته باشد چاره‌ای نداریم جز اینکه به طرف گردشگری برویم و این قضیه باید برای مدیران ارشد استان جا بیفتد و رسانه این وظیفه خطیر را بر عهده دارد.

محمدیان‌منصور با اشاره به اینکه نبود رشته گردشگری در دانشگاه بوعلی فاجعه است، تصریح کرد: این رشته باید در دانشگاه مادر استان راه‌اندازی شود و از مدیران ارشد استانی بخواهیم برای راه‌اندازی این رشته و توسعه صنعت گردشگری اقداماتی انجام دهند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی