پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۹۱۱
|
کد خبر: ۵۳۶۴
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا تاکید کرد:

حماسه‌آفرینی و پیام‌رسانی عاشورا؛ مهم‌ترین رسالت

دکتر اکبر عروتی‌موفق بیان کرد: زنان و همسران شهدای کربلا در ایجاد زمینه‌های لازم برای حماسه‌آفرینی نقش داشتند، پس از پایان جنگ و پیروزی خون بر شمشیر نیز حرکت اسرا آغاز می‌شود که در این زمان نیز در بُعد پیام‌رسانی و تبلیغ، بانوان نقش بسیاری مهمی را در انتقال درست تاریخ ایفا می‌کنند.
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
به گزارش بسنا و به نقل از ایکنا، دکتر اکبر عروتی‌موفق عضو هیات علمی و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا، درخصوص نقش و علت حضور بانوان در واقعه کربلا، با تأکید بر اینکه واقعه کربلا در دو بعد قابل بررسی است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ابعاد این واقعه پایمردی امام و یارانش بود که در رجزهایشان می‌گویند اگر پایداری دین جز با کشته شدن و ریخته شدن خون ماست، ما آمده‌ایم که اسلام استوارتر شود.

عروتی ادامه داد: یکی دیگر از ابعاد مهم این واقعه پیام رسانی واقعه کربلا بوده که اگر این انتقال پیام به درستی انجام نمی‌گرفت ابن زیاد و یزید این جریان را تحریف کرده و وارونه جلوه می‌دادند، بنابراین اسرای کربلا که عمدتاً زنان و همسران شهدا بودند به خوبی توانستند این نقش را ایفا کنند.

وی با بیان بر اینکه همسران و مادران شهدای کربلا نقش بسیاری کلیدی را در جریان کربلا ایفا کرده‌اند، افزود: این افراد تنها پیام رسان کربلا نبودند بلکه نقش حماسه آفرینی را نیز ایفا می‌کردند به طوری که آن‌ها همسران و پسران خود را برای حضور پرشور در این نبرد آماده می‌کردند و آن‌ها را برای دفاع از حریم آل‌الله تشویق می‌کردند که نمونه بارز آن را می‌توان در حمایت معنوی مادر وهب و همسر جوانش به خوبی دید.

وی ادامه داد: اگر افرادی همچون وهب با رشادت تمام در برابر سپاه ابن زیاد می‌ایستد و رجز می‌خواند و حماسه آفرینی می‌کند، دلیل این است که به خوبی از طرف مادر و همسرش مورد حمایت معنوی گرفته است و این عزیزان اهل عجز و لابه و مانع تراشی برای وهب نیستند.

ایجاد زمینه‌های لازم برای حماسه آفرینی توسط زنان

عروتی گفت: چه بسا بسیاری از شجاعان در طول تاریخ بودند که وقتی مانع تراشی و بهانه‌گیری همسران و مادرانشان را دیدند از قدرت افتادند و نتوانستند به خوبی بدرخشند.

معاون امور فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه زنان و همسران شهدای کربلا در ایجاد زمینه‌های لازم برای حماسه آفرینی نقش داشتند، افزود: پس از پایان جنگ و پیروزی خون بر شمشیر نیز حرکت اسرا آغاز می‌شود که در این زمان نیز در بعد پیام رسانی و تبلیغ بانوان نقش بسیاری مهمی را ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: در طول مسیر وقتی اسرا به مجلس یزید در شام می‌روند تمام سخنرانی‌های کوبنده توسط حضرت زینب (س) و سایر همسران و مادران شهدا انجام می‌گیرد که از این طریق پیام روز عاشورا را به گوش تمام مسلمانان جهان برسانند.

عروتی اضافه کرد: علاوه بر این، اسرا از شهر‌های بزرگی عبور می‌کردند که پیام رسانی واقعه کربلا و بیان اهداف آن بر عهده این زنان قرار گرفت.

وی اظهار کرد: پس از پایان دوران اسارت، وقتی همسران و مادران شهدا به شهر‌های خود بازگشتند، هر یک از آن‌ها راویانی شدند در قبیله و عشیره خود برای تاریخ کربلا بنابراین بانوان در انتقال درست تاریخ کربلا نقش اصلی را ایفا کردند.

معاون امور فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا در ادامه تاکید کرد: حمایت‌های عاطفی حضرت زینب (س) از اهل بیت و یارانش در زمینه سازی شکل‌گیری این واقعه امری قابل تأمل و بسیار مهم است.

اقامه امر به معروف زیر سایه حکومت الهی

وی با اشاره به اینکه همه اقدامات و تصمیم‌های امام حسین (ع) همگی در یک راستا بودند و هیچ‌یک با دیگری در تناقض نبودند، افزود: وقتی از امام درباره علت قیام سوال می‌شود می‌فرمایند من برای اقامه امر به معروف قیام کرده‌ام نه برای حکومت، اما در حقیقت بزرگترین ابزار برای اقامه امر به معروف حکومت صالح است. در سایه حکومت الهی است که فریضه امر به معروف بروز و ظهور پیدا می‌کند.

عروتی با توجه به دریافت دوازده هزار نامه از سوی مردم کوفه به امام حسین (ع) گفت: اگر برای دعوت امام به کوفه چنین حجم عظیمی از کوفیان دعوت‌نامه فرستادند برای این بود که هنوز مزه عدالت حکومت چهارساله علی زیر دندانشان بود.

این استاد گروه معارف ادامه داد: امام با توجه به این حجم از نامه راهی کوفه شد و قصد داشت با استقرار حکومت الهی امر به معروف و نهی از منکر را احیا کند بنابراین طبیعی است که خانواده خود را به همراه بیاورد.

معاون امور فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا گفت: نقش حضرت زینب (س) در جلسات روشنگری و سخنرانی برای امام حسین (ع) و عزاداری به سبک بیان اهداف قیام ایشان در شکل گیری مکتب عاشورا بی‌نظیر است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست