پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۳۲
|
کد خبر: ۵۴۲۳
بسنا در این یادداشت به بررسی "مسؤولیت اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا در ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت" پرداخته است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۰

متن این یادداشت به شرح زیر است:

استان همدان به عنوان یکی از استان‌های پیش‌رو در عرصه جهاد و شهادت، از مجموع شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، نشان افتخار ۸۰۰۰ شهید گرانقدر، اعم از امیران، فرماندهان، سرداران، بسیجیان و جهادگران این عرصه را بر سینه دارد، که از میان این شهدای والامقام، ۱۵۲ شهید گرانمایه از شهدای دانشجوی استان همدان محسوب می‌گردند، که در دانشگاه‌های سراسر کشور و در رشته‌های مختلف تحصیلی از جمله پزشکی، پیراپزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و تربیت معلم در زمان حیات خود تحصیل می‌کردند.

دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان یکی از دانشگاه‌های برجسته کشور و دانشگاه معین استان همدان، در سال‌های اخیر و راستای تحقق مسؤولیت اجتماعی خود، پیرامون ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نیز تجلیل و تکریم خانواده‌های معزز شهدا، آزادگان، جانبازان و رزمندگان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی گام برداشته و سعی خود را بر ارتباط جوانان و دانشجویان با فرهنگ غنی دفاع مقدس قرار داده است.

در آبان ماه سال ۱۳۹۳ پس از ابلاغ حکم وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای تکریم شهدای دانشجو و برگزاری مراسم گرامیداشتی با همین عنوان، پس از پیگیری‌های مستمر در جهت شناسایی و بروزرسانی آمار شهدای دانشجوی استان همدان و مهیا ساختن مقدمات آن، سرانجام اولین کنگره شهدای دانشجوی استان همدان در روز پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳، با حضور حدود ۳۰۰۰ نفر از اقشار مختلف مردم و دانشگاهیان، در کنار خانواده‌های معزز شهدای دانشجوی استان همدان برگزار شد. این مراسم همچنین با حضور و سخنرانی سردار سرلشگر سیدیحیی رحیم‌صفوی مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نیرو‌های مسلح و روایت‌گری حاج حسین یکتا از یادگاران دفاع مقدس و نیز مداحی حاج میثم احمدی‌پور در مسجد دانشگاه بوعلی‌سینا همراه بود، که به حمد الهی تأثیرات بسزایی را در حال و هوای دانشگاه و جامعه به یادگار باقی گذاشت.

در ادامه فعالیت‌های ستاد مرکزی کنگره شهدای دانشجوی استان همدان، اعضای این ستاد که متشکل از رؤسای دانشگاه‌ها و ادارات و سازمان‌های استان همدان و نمایندگان ایشان می‌باشد، از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۴۰۰ مبادرت به برنامه‌ریزی و سرکشی از خانواده‌های معزز شهدای دانشجوی استان همدان داشته‌اند که در مجموع و در مدت مذکور بیش از ۲۰۰ مورد بازدید از این خانواده‌های گرامی به منظور تکریم خانواده‌های شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، توسط مسؤولین، کارکنان، اساتید و دانشجویان این دانشگاه صورت گرفته است.

اما پس از دریافت پیشنهادات و بازخورد‌های اولین کنگره شهدای دانشجوی استان همدان، ستاد مرکزی کنگره شهدای دانشجوی استان همدان با تشکیل جلسه و حضور رؤسای دانشگاه‌های استان، تصمیم به برگزاری دومین کنگره شهدای دانشجوی استان گرفت. پس از نهایی شدن این تصمیم ستاد اجرایی کنگره شهدای دانشجوی استان با تشکیل بیش از ۱۰ جلسه پی‌درپی سازوکار برگزاری این سری از برنامه را مشخص نمود. در جریان مصوبات این جلسات، دانشگاه‌های استان همدان که هریک عهده‌دار برگزاری یکی از فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی کنگره شهدای دانشجوی استان شدند، که با استقبال دانشجویان دانشگاه‌های استان روبرو شد و بعد از آن نیز به برندگان این دوره از مسابقات نیز جوایزی به رسم یادبود اهداء گردید. پس از اجرای مسابقات و جشنواره‌های درنظرگرفته شده در این دوره از کنگره شهدای دانشجوی استان همدان، سرانجام اختتامیه این کنگره همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در روز ۳ خرداد ۱۳۹۶ همزمان با اقامه نماز مغرب و عشاء، با حضور بیش از ۲۰۰۰ نفر از اقشار مختلف مردم، دانشگاهیان و خانواده‌های گرانقدر شهدای دانشجوی استان همدان، با سخنرانی امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده وقت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران و مداحی حاج ابوذر بیوکافی در مسجد بزرگ دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار گردید.

لازم به ذکر است به جهت ادامه حرکت مفید و ارزشمند گرامیداشت و توسعه فرهنگ شهید و شهادت و در راستای اجرای دوره سوم کنگره شهدای دانشجوی استان همدان، پس از برگزاری جلسات هماهنگی ستاد مرکزی و ستاد اجرایی کنگره با حضور رؤسای دانشگاه‌های استان و نمایندگان تام‌الاختیار ایشان، مسابقات و جشنواره‌های ورزشی، ادبی و هنری، در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ با همکاری دانشگاه‌های استان برگزار گردید و در مراسم مجزایی به نفرات برتر این مسابقات هدایای به رسم یادبود اهداء شد.

گفتنی است در نهایت به منظور صرفه‌جویی در منابع و هم‌افزایی در نشر فرهنگ ایثار و شهادت، اجلاسیه پایانی سومین دوره کنگره، همزمان با یادواره شهدای گردان ۱۵۵ حضرت علی اصغر (ع) سپاه انصارالحسین (ع)، به جهت حسن ختام برنامه‌های مذکور، با عنوان نهایی "کنگره شهدای دانشجوی استان همدان و شهدای گردان ۱۵۵ حضرت علی اصغر (ع) " روز سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ همزمان با اقامه نماز مغرب و عشاء، با حضور رؤسای دانشگاه‌ها و مسؤولین استان همدان، خانواده معزز شهداء، جانبازان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، اقشار مختلف دانشگاهیان و مردم شریف و شهیدپرور استان، با سخنرانی سردار سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همراه با شعرخوانی سیدحمیدرضا برقعی و مداحی حاج سیدمحسن بنی‌فاطمه، در مسجد بزرگ دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شد.

اما پس از گذشت بیش از هفت سال از تشکیل ستاد کنگره شهدای دانشجو، همزمان با آغاز سومین کنگره ملی شهدای دانشجو، وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری، مهرماه ۱۳۹۹ در حکمی، دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا را به عنوان رئیس ستاد چهارمین کنگره شهدای دانشجوی استان همدان منصوب کرد. سوّمین کنگره ملی شهدای دانشجو که از مهرماه ۱۳۹۹ همزمان با آغاز چهلمین سالگرد دفاع مقدس در دانشگاه‌های کشور آغار شده است، دارای سه مرحله دانشگاهی، استانی و ملی است و طی دو دوره گذشته در سطح ملی و سه دوره گذشته در سطح استان همدان، نتایج و دستاورد‌های ارزشمندی را به همراه داشته است.

لازم به ذکر است، کنگره ملی شهدای دانشجو توسط دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی، به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دبیری سازمان بسیج دانشجویی کشور برگزار می‌شود. ستاد کنگره شهدای دانشجوی استان همدان نیز به ریاست رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا و دبیری ناحیه بسیج دانشجویی استان تشکیل و برگزار می‌گردد.

دانشگاه بوعلی‌سینا همچنین در سال‌های گذشته، با حضور اقشار دانشگاهیان، در سالروز عملیات آزادسازی خرمشهر، سالروز ورود آزادگان به کشور، روز جانباز و نیز هفته دفاع مقدس، اقدام به برگزاری برنامه‌های متعددی در راستای گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و بازخوانی تاریخ پرافتخار آن روز‌ها کرده و از خانواده بزرگ ایثارگران و شهدا تجلیل نموده است.

گفتنی است در سال‌های گذشته، اساتید، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه برخی آثار هنری، علمی و ادبی خود را با موضوع دفاع مقدس، شهادت، ایثار و مقاومت خلق نموده و در بعضی از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی نیز خوش درخشیده‌اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست