پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۶۵
|
کد خبر: ۵۴۵۸
دکتر ناصر مطیعی گفت: عدم توازن حوزه رفاه و آموزش عالی، سبب شده تا در سال‌های کنونی و در سال‌های گذشته با عدم تناسب بین ظرفیت‌های رفاهی و نیاز‌های دانشجویی مواجهه شویم.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، در همایش ملی زندگی دانشجویی که با محوریت تاکید بر فراغت، تاب آوری و سلامت در دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شد، بیان کرد: در فرایند یادگیری در حوزه آموزش سه عنصر دانشجو، استاد و محتوای تدریس اهمیت به سزایی دارد؛ مهم‌ترین عامل در بهبود شرایط زیستی دانشجویی "نیاز‌های دانشجویی" است که الزام بهبود عملکرد آن‌ها را در فضای آموزشی و پژو هشی فراهم می‌سازد.

مطیعی اظهار داشت: این همایش باید به گونه‌ای مستمر و مداوم بنیان گذاری شده و در مقاطع زمانی مختلف برگزار شود تا دستاورد‌ها و یافته‌های مربوط به پژوهش‌هایی که صورت می‌گیرد کم کم تبدیل به یک دانش انباشته در کشور در حوزه عالی و زیست دانشجویی شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان بیان داشت: آفتی که همایش‌های ما را در عرصه‌های مختلف تهدید می‌کند این است که این همایش‌ها بعد از مدتی به صورت یک حرکت نمایشی و نمادین تبدیل می‌شوند بدون اینکه هیچ بهبودی داشته باشد؛ بنایراین باید مراقب بود تا این امر تحقق پیدا نکند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم که در صدد منشا تحول این همایش در زیست دانشجو باشیم باید حوزه مرتبط به کلیه کنش‌گران در این امر گروه‌های مختلفی در جامعه را در بربگیرد؛ برای مثال خود دانشجویان، مسؤولین و کارکنان، در سطوح عالی حاکمیت کشور مجلس اسلامی، شورای انتقلاب اسلامی، هیات وزیران و دولت کنش گران مرتبط به زیست دانشجویی محسوب می‌شوند و تمام تصمیمات و خط مشی این سطوح زیست دانشجویی را می‌توان دست‌خوش تغییرات مثبت و یا منفی کند.

ناصر مطیعی تشریح کرد: بنابراین اولین شرط اثر بخشی این همایش بر زیست دانشجویی این است که محور‌های دانشجویی به گونه‌ایی طراحی و تنظیم شود که خلا‌ءهای شناختی کنش‌گران مربوطه در خصوص انجام وظایف و ماموریت‌های آنان بر طرف گشته و این امرباید در یک چارچوپ و نگرش سیستمی به صورت کل‌نگر انجام پذیرد.

وی افزود: مغفول ماندن مسائل مرتبط با ماموریت هریک از کنش‌گران پیش گفته در زمره مسئولیت‌های خود در زیست دانشجویی در هارمونی و هماهنگیاهنگی این عناصر در حرکت یک تحول بنیادین تاثیر منفی خواهد گذاشت؛ بنابراین مسئله شناختی، اولویت شناسی و درک موقعیت و مقتضیات زمانی در تشخیص اولویت‌های همایش و انعکاس آن‌ها در پژوهش تحقیقاتی مورد نظر مهم است.

رییس صندوق رفاه دانشجویان تصریح کرد: شرط اثربخشی این همایش تقویت شکیبایی همه کنش‌گران زیست دانشجویی و پذیرش تحلیل‌های نقادانه و دلسوزانه است و همه‌ی ما باید در این راستا حرکت کنیم و رسالت خود را به جا بیاوریم.

دکتر ناصر مطیعی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد این است که حوزه رفاه و آموزش متوازن حرکت نکردند. حوزه آموزشی وزارت علوم همواره براساس تکلیفی که برای آن تعیین شده و در صدد پاسخگویی به نیاز‌های جامعه و گسترش فعالیت‌های این حوزه گام برداشته، اما باید اذعان کرد این حرکت همزمان با توسعه زیرساخت‌های رفاهی دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف صورت نپذیرفته است.

دکتر مطیعی ادامه داد: همین امر سبب شده در سال‌های کنونی و در سال‌های گذشته با یک عدم تناسب بین ظرفیت‌های رفاهی و نیاز‌های دانشجویی مواجهه شویم. این شکاف بین عرضه و تقاضا خدمات رفاهی و زیرساخت‌های رفاهی در دانشگاه‌های مختلف از شدت و ضعف‌های متفاوت برخوردارند و طبیعتا مناطقی که محرومیت بیشتری دارد، مستلزم کمک بیشتری است.

وی در پایان افزود: از آنجایی که عدالت‌محوری در توصیه‌های بزرگان دین همواره سرلوحه کار شیعیان قرار گرفته است و عدالت محوری در حوزه حمایت و کمک به زیرساخت‌های رفاهی در کشور ایجاب میکند ما سندی رو تحت عنوان "سند زیر ساختی کشور" تهیه و تنظیم کنیم و با استفاده از اطلاعات این سند ضر یب برخورداری دانشگاه‌های مختلف و ضریب محرومیت آن‌ها را از خدمات رفاهی را اصلاح کنیم و به میزان شدت این ضرایب میزان کمک‌های دولت را جهت دهی کنیم.

خبرنگار: یاری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو