پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۸۳۰
|
کد خبر: ۵۵۸۱
رئیس دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگو با بسنا:

مقوله ورزش در کشور باید نهادینه شود/ علم ورزش، علم فرداهاست

دکتر علی یلفانی گفت: علم ورزش علم فرداهاست و تمامی نهادهای جامعه بایستی با همکاری هم، زمینه مشارکت و حضور مردم در عرصه‌های ورزشی را فراهم سازند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۲۹ مهر ۱۴۰۰

دکتر علی یلفانی استادتمام آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی و رئیس دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بوعلی‌سینا، به مناسبت هفته تربیت بدنی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا ضمن تبریک این هفته و موفقیت تیم‌های ملی در عرصه مسابقات جهانی کشتی و مقدماتی فوتبال جام جهانی ۲۰۲۲ گفت: یکی از معضلاتی که همچنان در کشور ما وجود دارد، بحث مشارکت آحاد مردم جامعه در عرصه ورزش است، که هنوز به آن سطح از استانداردهای لازم نرسیده و مقوله ورزش در کشور باید نهادینه شود.

وی اظهار داشت: طبق آمار منتشر شده قبل از کرونا، تنها ۸ تا ۱۱ درصد از افراد جامعه در عرصه ورزش فعال بوده‌اند، که با توجه به نرخ جمعیت ایران این درصد بسیار پایینی است.

یلفانی خاطرنشان کرد: این امر که با آمدن کرونا بی‌تحرکی افزایش بیشتری یافته است، متاسفانه فقر حرکتی، مشکلات عضلانی و بی‌تحرکی که از مشکلات جسمانی پساکرونا است، در قشر جوان که برای انجام امورات خود باید از فضای مجازی استفاده کنند، شیوع یافته است.

رئیس دانشکده علوم ورزشی با تاکید بر نقش فرهنگ‌سازی در این امر افزود: در بخش‌های مختلف جامعه لازم است که صداوسیما در فرهنگ‌سازی نقش به‌سزایی را ایفا کند، چراکه طبق گفته امام راحل، صداوسیما یک دانشگاه است و نهادهای مرتبط با ورزش و فرهنگ در جامعه باید با برنامه‌ریزی و ایجاد گرایش به ورزش در افراد بتوانند جامعه را به بستر قبلی برگردانند.

وی ادامه داد: برنامه ورزشی صداوسیما بایستی مرتبط با بحث ورزش و علم باشد و نتایج کارهای علمی به گوش مردم جامعه برسد، به طوری که افراد و متخصصین ورزشی بتوانند داده‌های خود را به مردم انتقال دهند و به واسطه این امر مردم بتوانند گرایش بهتری نسبت به ورزش پیدا کرده و فرهنگ‌سازی صحیح انجام گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا بیان داشت: طبق آمار و نتایج رشته‌های درمانی به‌خصوص گرایش پزشکی، ایران رتبه اول در سطح جهانی را داراست که از یک منظر، این امر نشان‌دهنده شیوع مشکلات بدنی و بیماری‌های جسمانی است و سبب شده، ایران در بستر "درمان" حرکت کند، در حالی که سایر کشورها در بستر" پیشگیری" حرکت می‌کنند‌.

یلفانی عنوان کرد: جامعه ما به سرعت در حال گذر از مقطع میان‌سالی به سمت پیری است و ما در برهه خاصی قرار داریم که با وارد کردن مردم در عرصه ورزشی می‌توانیم گامی عظیم در کاهش هزینه‌های درمانی برداشته و سبب افزایش نیروی کار و بهره‌وری در کشور شویم، چرا که با کمک ورزش، افرادی که با افزایش سن مواجه خواهند بود، با مشکلات کمتری روبه‌رو می‌شوند.

وی در پایان گفت: علم ورزش علم فرداهاست و تمامی نهادهای جامعه بایستی با همکاری هم، زمینه مشارکت و حضور مردم در عرصه‌های ورزشی را فراهم سازند تا مقوله فرهنگ‌سازی ورزشی نه تنها به عنوان یک واحد درسی در مدارس، بلکه به عنوان بخشی از زندگی آنها در سبد خانوار قرار بگیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست