پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۰۴۴
|
کد خبر: ۵۸۸۸
وزیر علوم احتمال به تعویق افتادن آزمون دکتری تخصصی (PHD) دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۱ را رد کرد و گفت: این آزمون در موعد مقرر روز جمعه ششم اسفندماه جاری برگزار می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
به گزارش بسنا و به نقل از ایرنا، محمدعلی زلفی گل روز یکشنبه در حاشیه نشست معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در جمع خبرنگاران افزود: با تعویق آزمون دوره دکتری، کل نظام علمی آموزشی کشور دچار مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با فروکش کردن شدت همه گیری کرونا شاهد از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها باشیم، اما اگر آزمون دکتری به تعویق بیفتد، باردیگر انسجام آموزشی در نظام آموزش عالی به هم می‌خورد.

نظام ملی نوآوری ایجاد می‌شود

وزیر علوم در ادامه گفت: با توجه به اهدافی که برای توسعه فناوری و شرکت‌های فناور داریم در پی این هستیم که نظام ملی نوآوری را کامل و حلقه‌های مفقوده آن را ایجاد کنیم. خروجی این نظام، ایجاد شرکت‌های دانش بنیان سپس تولید محصول و ایجاد شغل و در نهایت خلق ثروت از دانش است.

زلفی گل تاکید کرد: در نوآوری، بحث بهره وری و ارتباط بین ایده‌ها و نیاز‌ها جدی است و تبدیل ایده به پدیده از اهداف اصلی ما است که خروجی همه این موارد باید به تولید و اشتغال به خصوص برای دانش آموختگان دانشگاه‌ها بینجامد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد راهکا‌های رفع دغدغه دانش آموختگان رشته‌های مهندسی، گفت: یکی از راهکار‌های اشتغال برای تحصیل کردگان توسعه مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان است. این مراکز افراد دارای ایده را جذب و شرایط مناسب برای عملیاتی کردن ایده‌ها را فراهم کنند تا به تولید محصول و ورود آن محصول به بازار منجر شود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: برای ایجاد اشتغال، بهترین مسیر برای همه جوانان دانشگاهی توسعه فناوری و نوآوری در کشور از طریق پارک‌های علم و فناوری است. در وزارت علوم، معاونت فناوری و نوآوری به همین منظور تاسیس شد که از جمله برنامه‌های آن با ایجاد نظام ملی نوآوری، تبدیل ایده‌ها به محصول و نیز کارآفرینی است.

زلفی گل در خصوص آیین نامه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی نیز گفت: این آیین نامه مصوب هیات دولت است و عملیاتی می‌شود. اگر دستگاه‌ها آیین نامه را اجرا نکنند، افراد ذینفع می‌توانند با توسل به قانون شکایت کرده و حق خود را مطالبه کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد برنامه‌های وزارت علوم در باره ترجمان دانش و ارتباط پژوهشگران با عموم جامعه اظهار داشت: براساس آیین نامه ارتقای جدید، پژوهشگرانی که می‌خواهند استادیار و دانشیار شوند باید مقالات علمی ترویجی داشته باشد. آن‌ها باید از این توانمندی برخوردار باشند که مقالات علمی را به گونه‌ای بنویسند که مردم عادی غیر متخصص هم از آن بهره ببرند.

زلفی گل افزود: باید هم به تولید علم و هم به ترویج علم توجه کنیم. تاکنون تمرکز بر تولید علم بوده است، ولی در بخش ترویج علم به اشکال مختلف مثل ایجاد مجلات یا در تلویزیون برنامه‌های مشخص مستمر تهیه شود و در هر برنامه یکی از ۴۴۰ انجمن علمی وزارت علوم به معرفی علم خود به شکلی که همه مردم بتوانند درک کنند، بپردازد.

بنا بر این گزارش، آیین نامه جذب و نگهداری نخبگان بهمن ماه جاری در هیات دولت تصویب شد. به موجب مصوبه دولت، تمامی دستگاه‌های اجرایی مشمول «آیین‌نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی کشور» و ملزم به اعمال تکالیف مقرر در آن هستند. تشریح شرایط و ضوابط ورود به خدمت، جذب و استخدام نخبگان و استعداد‌های برتر، نگهداشت آنها، امتیازات و تسهیلات و تشکیل کارگروه دائمی مشترک به منظور نظارت بر حُسن انجام مواد آیین‌نامه و نحوه رسیدگی به شکایات و اعتراضات برگزیدگان از دیگر مواد مندرج در آیین‌نامه یاد شده است.

براساس اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور، کارت ورود به جلسه آزمون دکتری تخصصی (PHD) دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۱ در روز‌های سوم تا پنجم اسفند ماه روی درگاه این سازمان قرار می‌گیرد و این آزمون نیز روز جمعه ششم اسفند با حضور بیش از ۱۸۶ هزار داوطلب برگزار می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست