پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۱۲۰
|
کد خبر: ۵۹۶۴
حجت‌الاسلام سید مهدی واعظ موسوی گفت: حضرت خدیجه (س) همواره پشتیبان و پناهگاه پیامبر اکرم (ص) بوده و به نوعی همسو و هماهنگ با ایشان عمل می‌کرد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
به گزارش بسنا و به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام سید مهدی واعظ موسوی، به مناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه (س) در رابطه با شخصیت و اهمیت وی در زندگی پیامبر (ص) اظهار کرد: حضرت خدیجه (س) به نوعی پشتیبان و پناهگاه بسیار مطمئنی برای پیامبر اکرم (ص) بود؛ لذا حضرت محمد (ص) حتی پس از وفات حضرت خدیجه (س) از ایشان به نیکی یاد می‌کرد. به اعتقاد من هنگام طلوع اسلام، دو شخصیت ابوطالب و حضرت خدیجه برای پیامبر اکرم (ص) بسیار مهم بوده‌اند. به تعبیری ابوطالب تکیه‌گاه پیامبر و حضرت خدیجه، پناهگاه ایشان بودند.

وی افزود: بدن پیامبر اسلام هنگامی که نخستین وحی را در غار حرا دریافت کردند، به شدت می‌لرزید. زمانی که از غار حرا خارج شدند، نزد حضرت خدیجه رفته تا آرام شوند. همانطور که حضرت زهرا (س) با پوششی پیامبر را آرام کردند. این موضوع نشان‌دهنده جایگاه رفیع حضرت خدیجه در زندگی پیامبر (ص) است و گویی ایشان را تکمیل می‌کند. از این رو پیامبر اسلام (ص) همواره از ایشان به نیکی یاد می‌کرد، به گونه‌ای که حتی در مواقعی حساسیت اطرافیان را برمی‌انگیخت.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: به تعبیر شهید مطهری حضرت خدیجه (س) با پیامبر (ص) وفاق و همگرایی داشته‌اند. بر این اساس این موضوع درس بزرگی برای بانوان جامعه به همراه دارد که با همسران خود همگرایی داشته باشند و به عبارتی همسو و هماهنگ با یکدیگر عمل کنند که به تبع آن استحکام خانواده نیز محقق شود و ثمره آن در تولد فرزندانی صالح دیده می‌شود. حضرت خدیجه (س) با مال، جان و آبرویش در راه اسلام و پیامبر اسلام شجاعانه خطر کرد. او از مرز انفاق و مواسات عبور کرده و به قله‌های بلند ایثار دست یافت و زنان فهیم باید همواره مانند خدیجه پناهگاهی پر آرامش برای مردان باشند تا کانون گرم خانواده محقق شود. مردان نیز به پیامبر مهربانی اقتداء کنند که تا خدیجه زنده بود به زنی دیگر نیاندیشید.

توجه به شخصیت حضرت خدیجه (س) در آثار هنری در حد انتظار نیست

واعظ موسوی تصریح کرد: وجود حضرت زهرا (س) نشان‌دهنده شخصیت والای پدر و مادر ایشان است. فاطمه و تولد فاطمه سند محکمی بر اهمیت، لیاقت و شایستگی حضرت خدیجه (س) است. حضرت خدیجه (س) نقش بسیار مهمی در تولد و تربیت حضرت فاطمه (س) ایفا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه توجه به شخصیت و جایگاه حضرت خدیجه (س) در آثار هنری در حد انتظار نیست، اضافه کرد: سینمای ایران باید پس از فیلم محمد رسول الله (ص) به ساخت فیلم سینمایی «خدیجه بانوی ایثار» نیز اقدام کند. همچنین رمان‌نویسان را باید با تشویق‌های قابل ملاحظه به نگارش داستان عشق پاک خدیجه و پیامبر واداریم و فیلم‌نامه‌نویسان را به خلق آثار مطلوب در رابطه با حیات مبارک این بانوی کم‌نظیر برانگیزانیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر