پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۰۴۶
|
کد خبر: ۶۰۴۳
سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا، جزئیات فرایند حضوری‌شدن کلاس‌های ترم جاری و علل تعویق امتحانات دانشجویان ارشد و دکتری این دانشگاه را تبیین کرد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
دکتر حسین رضوان سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگوی اختصاصی با بسنا ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات دانشگاهیان و تبریک فراررسیدن عید سعید فطر گفت: فرایند حضوری‌شدن دانشگاه‌ها از دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شد و با ابلاغ وزارت علوم به دانشگاه‌ها برای حضوری‌شدن شروع نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱، دانشگاه بوعلی‌سینا نیز برنامه ریزی‌هایی انجام داد که دو ویژگی داشت؛ اول اینکه دانشگاه واقعا حضوری باشد و دوم اینکه کمترین مشکل را برای دانشجو ایجاد کنیم؛ چراکه در بسیاری از دانشگاه‌ها عملا شاهد حضور دانشجویان نیستیم، ضمن اینکه وزارت علوم هم به طور جد مصر است که همه امتحانات به صورت حضوری برگزار شوند.

وی تصریح کرد: محدودیت خوابگاه در دانشگاه، مهم‌ترین محدودیت پیش روی حضوری‌شدن کلاس‌ها است. قبل از شروع کرونا بین ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه در خوابگاه‌های خصوصی اسکان داشتند، اما در حال حاضر این تعداد باید در خوابگاه‌های داخل دانشگاه اسکان پیدا کنند، چون تقریبا هیچ خوابگاه خصوصی‌ای درسطح شهر وجود ندارد و همه یا تغییر کاربری داده‌اند یا تعطیل شده‌اند.

دکتر رضوان افزود: در برنامه‌ریزی ابتدایی بهمن‌ماه، قرار بر این بود که دانشجویان کارشناسی در سه گروه و سه مقطع زمانی بین سه تا چهار هفته، در دانشگاه حضور یابند، اما با اوج‌گیری سویه امیکرون در اسفندماه، مجددا آموزش به شکل غیرحضوری بازگشت، تا اینکه بعد از عید نوروز خوشبختانه سویه امیکرون فروکش کرد و مجددا تصمیم بر حضوری‌شدن دانشگاه‌ها قرار گرفت. با این تفاوت که دانشجویان امروز به طور کامل جدیدالورود محسوب می‌شوند و همه خدمات در دانشگاه برای ایشان در شکل ابتدای تحصیل قرار دارد.

سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا در ادامه تبیین کرد: آمار دانشجویان غیربومی این دانشگاه نزدیک به ۵ هزار نفر است، که این دانشگاه استاندارد دانشجوی غیربومی در سازمان امور دانشجویان را افزایش داده و مسافت بومی را از ۱۰۰ کیلومتر به ۷۰ کیلومتر کاهش داده است، یعنی با این حساب، تعداد بیشتری از دانشجویان غیربومی شامل دریافت خوابگاه می‌شوند.

وی ادامه داد: تعدادی از این دانشجویان مذکور همواره متقاضی خوابگاه نیستند، ولی آمار این تعداد را نمی‌توان احصاء کرد، تا اینکه دانشجویان عملا برای خوابگاه مراجعه کنند. نکته دیگر اینکه بسیاری از برنامه‌های کلاسی خصوصا در دروس عمومی، بین ورودی‌ها تداخل و هم‌پوشانی دارد، لذا تداخل‌ها بررسی شد و در نتیجه ورودی‌های ۹۷ به علت کمترین تداخل آموزشی با بقیه ورودی‌ها، اولین گروه برای حضور در دانشگاه اعلام شد.

حسین رضوان اظهار داشت: بعد از حضوری شدن دانشگاه، آماری از میزان اسکان به دستمان رسید، لذا به سرعت برای اسکان ورودی‌های ۹۸ و ۹۹ برنامه‌ریزی و محقق شد.

وی اضافه کرد: در ادامه با روشن‌شدن حضور سه ورودی اعلام‌شده، بحث حضوری دانشجویان ورودی ۱۴۰۰ مطرح شد که در ابتدا سعی بر این بود تا انتهای ماه مبارک رمضان این مهم محقق شود، اما، چون تعداد دانشجویان غیربومی ۱۴۰۰ تقریبا بیش از دوبرابر ظرفیت خالی خوابگاه‌ها بوده و لذا شرایط دانشجویان ۱۴۰۰ به مراتب مشکل‌تر از ورودی‌های دیگر است.

وی ادامه داد: اگر دانشجویان ۱۴۰۰ حضوری نباشند و فقط امتحانات آن‌ها حضوری برگزار شود هم عادلانه نیست، اما لازمه آن، استفاده از خوابگاه‌های داخل دانشگاه است. بر همین اساس، پس از بررسی‌های مکرر، تصمیم بر این شد که کلاس‌های دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری را دو هفته زودتر تعطیل کنیم و از آن‌ها خواهش کنیم خوابگاه‌ها را تخلیه کنند تا دانشجویان ۱۴۰۰ برای حداقل سه تا چهار هفته در خوابگاه‌ها مستقر شوند و بعد بلافاصله امتحانات دوره‌های کاردانی و کارشناسی شروع شود و امتحانات دانشجویان ارشد و دکتری را به شهریورماه منتقل کنیم.

رضوان در ادامه تبیین کرد: دلیل انتقال امتحانات ارشد و دکتری به شهریور، برگزاری متوالی امتحانات دانشجویان کاردانی و کارشناسی، کنکور سراسری ۱۴۰۱ و ترم تابستان ۱۴۰۱ این دانشگاه است که بسیاری از ساختمان‌ها و دانشکده‌های دانشگاه درگیر این موضوعات خواهند بود، علاوه بر اینکه تعطیلی تابستانه دانشگاه در مردادماه هم پیش روی کار است.

وی ابراز کرد: برای دانشجویان این شرایط عادی نیست و مشکلاتی را قطعا به همراه دارد، اما با توجه به اینکه الزام داریم امتحانات به صورت حضوری برگزار شود، در نهایت تصمیمی اتخاذ شده که کمترین مشکل را برای دانشجویان ایجاد کند.

حسین رضوان اظهار کرد: البته هنوز تصمیم قطعی درباره تاریخ امتحانات ارشد و دکتری گرفته نشده است، اما در شورای آموزشی برنامه‌ریزی و متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: شرایط اسکان فعلی دانشجویان متراکم‌تر از شرایط عادی است، لذا در این شرایط امکان تعمیر و تجهیز کلی در خوابگاه‌ها به دلیل مختل‌شدن شرایط زندگی دانشجو و آسیب رسیدن به مسائل آموزشی آن‌ها وجود ندارد، الا در موارد جزئی، تا اینکه برای ترم آینده ایرادات و اشکالات موجود اصلاح شود.

وی افزود: یکی از خوابگاه‌های آقایان که شرایط ضعیف‌تری دارد، به دلیل اینکه قرار است با دانشگاه علوم پزشکی مبادله شود، اقدام به تعمیر و تجهیز نشده است و این امکان هم عملا وجود ندارد. به علاوه اینکه در سال‌های گذشته روی تجهیز و تعمیر بعضی خوابگاه‌ها کار اساسی انجام نشده است و ظرف ماه‌های گذشته و قبل از شروع این ترم یک‌سری از اقدامات انجام شد، اما متاسفانه فرصت برای اقدامات جدی‌تر وجود نداشت.

سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا در رابطه با مشکلات مربوط به تغذیه دانشجویان اعلام کرد: در روز‌های ابتدایی تراکم در سلف سرویس به دلیل مشکلات سیستمی وجود داشت که با تلاش مجموعه معاونت دانشجویی این مشکلات در ظرف یکی دو روز مرتفع شد. در همان زمان بنده از سلف سرویس مرکزی بازدید کردم و قرار شد کیفیت غذا هم ارتقاء داده شود. اگر الان هم در بعضی از منو‌های غذایی ضعفی داریم، سعی می‌کنیم آن ضعف را گوش‌زد کنیم تا مرتفع شود. البته در ماه مبارک رمضان از نظر هزینه، علیرغم هزینه بالایی که برای دانشگاه دارد، سعی کنیم منوی مناسبی را برای دانشجویان تدارک ببینیم.

وی ادامه داد: سعی می‌کنیم بعد از ماه رمضان غذا به صورت گرم ارائه شود، البته به شرایط کرونایی و دستورالعمل‌هایی که باید رعایت کنیم، بستگی دارد؛ اگر شرایط کرونایی اجازه دهد، به صورت گرم غذا را ارائه می‌دهیم وگرنه مجبوریم به صورت بسته‌بندی ارائه دهیم.

خبرنگار: میرزایی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست