پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۵۵
|
کد خبر: ۶۰۴۶
در گفتگوی اختصاصی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی دانشگاه با بسنا؛

جزئیات پرداخت اضافه کار و سختی کار به کارمندان دانشگاه بوعلی‌سینا در سال ۱۴۰۱ تشریح شد

دکتر جلال صادقیان جزئیات پرداخت اضافه کار و سختی کار به کارمندان دانشگاه بوعلی‌سینا در سال ۱۴۰۱ را تشریح کرد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱

دکتر جلال صادقیان معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا در رابطه با موضوع پرداخت اضافه‌کاری کارکنان گفت: در پرداخت اضافه‌کاری در گذشته هیچگونه انضباط خاص و عدالتی حاکم نبوده است؛ یعنی سهمیه‌هایی که به نوعی برای واحد‌های مختلف قرار داده شده بود، دارای مبنا نبود. همچنین واحد‌ها هم در توزیع رقم مربوط به اضافه‌کاری بین کارکنان خود سلیقه‌ای عمل می‌کردند. در نتیجه باید انضباطی در این موضوع ایجاد شود، چراکه با همان وضعیت حتی اگر مبلغ اضافه‌کاری چند برابر شود، باز هم معترض دارد.

وی افزود: اصل اضافه‌کاری برای انجام کار اضافی در ساعات غیراداری است، اما به این دلیل که در حقوق کارکنان آیتم‌هایی به عنوان سختی کار دیده نشده، لذا همکاران محترم مبلغ اضافه‌کاری را ترمیم حقوق و نه اضافه‌کاری می‌دیدند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی دانشگاه بوعلی‌سینا ابراز کرد: در مصوبه سال ۹۷ هیات امنای مرکزی دانشگاه، آیین‌نامه اعمال سختی کار ابلاغ شده، اما متاسفانه اجرایی نشده است. اجرای این مصوبه در اختیار دانشگاه‌ها بوده، اما چرا اجرایی نشده جای سوال می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: سختی‌کار شامل ۲۳ آیتم است که تقریبا همه کارکنان به طور معمول بعضی از این آیتم‌ها را دارا هستند. این آیتم‌ها دارای طیف است و به نظر می‌رسد که همه کارمندان را شامل شود.

دکتر صادقیان تبیین کرد: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اضافه‌کاری یا اضافه پرداختی به کارمندان محترم باید مجددا مورد تامل قرار بگیرد؛ لذا بیش از به ۳ ماه است که کارگروهی برای بررسی این موضوع تشکیل شده و جلسات متعددی نیز داشته است و امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه به جمع بندی برسیم.

وی اظهار داشت: در نظام جدید اضافه پرداختی به کارکنان محترم بخشی به عنوان تفاوت ماهیت شغلی کار‌های مختلف اختصاص دارد. به عنوان مثال کسی که در حوزه دانشجویی کار می‌کند با کسی که در حوزه آموزشی است، تفاوت‌های ماهیتی دارد که این تفاوت‌ها به هیچ وجه در جایی ثبت نشده است، و بی توجهی به موضوع ابی‌عدالتی است و این تفاوت با نگاهی ضابطه‌مند تا به حال لحاظ نشده است. بخش دیگری از این اضافه پرداختی مربوط به کارمندان محترمی است که بنابر ضرورت و با درخواست یا مجوز مدیر مربوطه در ساعات غیر اداری مشغول انجام امور محوله هستند. یعنی دقیقا متناسب با همان چیزی که دستگاه ورود و خروج ثبت می‌کند. رقم کمی هم مطابق با گذشته در اختیار واحد قرار خواهد گرفت. این رقم که قابل توجه هم نیست برای تشویق برخی از پرسنل کارمند که برجستگی خاصی در انجام امور داشته یا کاری خارج از وظایف عادی خود به درخواست مدیر مربوطه انجام داده است در نظر گرفته شده است.

صادقیان تصریح کرد: به هیچ وجه یک ریال از اعتباری که برای اضافه پرداختی به کارکنان در بودجه دانشگاه در نظر گرفته شده، کم نمی‌شود. بلکه هدف ایجاد انضباط در پرداخت آن است.

جلال صادقیان در پاسخ به اینکه "آیا سختی‌کار در حکم کارگزینی وارد می‌شود یا خیر؟! " پاسخ داد: اگر رقم آن طوری باشد که هدف ما را از بخشی از مبلغ که به عنوان اضافه‌کار قبلا پرداخت می‌شد، تامین کند، آن را در حکم می‌بریم، اما اگر مجبور شویم آن را تغییر بدهیم و مبلغ دیگری پرداخت کنیم، طبق قانون نمی‌تواند در حکم برود. اما می‌تواند شاخصی باشد که آن را به عنوان یک رقم ثابت ماهانه برای هر پست اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: مجددا عرض می‌کنم امیدواریم که این موضوعات تا پایان اردیبهشت‌ماه نهایی شود. البته در هر زمانی که هر تصمیمی گرفته شود، از ابتدای سال ۱۴۰۱ پرداخت خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه "چرا میزان دریافت حق مسوولیت برای افرادی که پست مشابهی دارند در ادارات مختلف دانشگاه یکسان نیست"، گفت: حق فوق‌العاده مدیریت براساس درصدی از حق‌الزحمه رئیس دانشگاه است و این رقم، مقدار ثابتی برای همه نیست، یعنی در یک بازه‌ای از حق مدیریت رئیس دانشگاه تعریف شده است و اینکه در آن بازه چه رقمی برای آن پست باشد، در هیات اجرایی مصوب می‌شود.

وی اضافه کرد: البته در سال گذشته هیات امنا تغییراتی بر این محدوده‌ها اعمال کرده و اعتراض‌هایی که برای تغییر حق مدیریت ایجاد شده، ربطی به تصمیم مدیریت دانشگاه ندارد و تصمیم هیات امنا بوده است. البته روی این مساله هم کار می‌کنیم و اگر نیاز به اصلاح داشته باشد، در هیات امنا مطرح خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی دانشگاه بوعلی‌سینا درباره افزایش حقوق که معمولا در سال جدید انجام می‌شود، اظهار کرد: برای صادر کردن احکام در این زمینه، نیاز به دریافت ضریب افزایش سنواتی است که معمولا در هیات دولت مصوب و سپس ابلاغ می‌گردد، که تا به حال ابلاغ نشده و به عبارت دیگر از دست دانشگاه خارج است.

وی در نهایت تصریح کرد: به محض اینکه آن ضریب از سوی هیات دولت ابلاغ شود، صدور احکام آغاز خواهد شد و تاریخ اجرای آن هم از یک فروردین ۱۴۰۱ خواهد بود.

خبرنگار: میرزایی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست