پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۴۸۹
|
کد خبر: ۶۱۰۶
معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا مشارکت دانشجویان در قالب "شورای صنفی دانشجویان" را راهی مناسب جهت ارتقا کیفیت خدمات دانشجویی دانست.
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۱

دکتر مهرداد عنبریان، معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا، در گفتگو با بسنا گفت: به حول و قوه الهی و مساعدت مسئولین محترم دانشگاه، هفته خوابگاه‌های دانشجویی از ۲۴ لغایت ۳۰ اردیبهشت با شعار "خوابگاه‌های دانشجویی، مشارکت اجتماعی، سلامت جمعی" در دانشگاه بوعلی‌سینا همزمان با دانشگاه‌های کشور برگزار شد.

وی بیان کرد: هفته خوابگاه‌ها هر ساله با هدف ارتقاء روحیه نشاط، سلامت و مشارکت و همدلی در میان دانشجویان ساکن در خوابگاه‌ها با نام‌گذاری روز‌های هفته و برنامه‌های پیشنهادی از سوی صندوق رفاه دانشجویان و با توجه به امکانات و شرایط دانشگاه‌ها برگزار می‌گردد، که امسال با عنایت به از سرگیری آموزش حضوری پس از دو سال، طبق برنامه اعلام شده برگزار شد.

معاون دانشجویی دانشگاه اظهار داشت: از برنامه‌ها که به زعم بنده در بین برنامه‌های ارائه شده از اهمیت بالایی برخوردار است؛ نظرسنجی از دانشجویان ساکن خوابگاهی بمنظور شناسایی بهتر مسائل و مشکلات از منظر دانشجویی و تسریع در حل آن‌ها در حد بضاعت و امکانات است. البته این مهم تنها در قالب یک برنامه در هفته خوابگاه‌ها مطرح نیست و قصد ما تداوم این نظر سنجی در طول سال-تحصیلی است.

وی اضافه کرد: با توجه به ضرورت حضور مسئولین دانشگاه در خوابگاه‌های دانشجویی و مطلع شدن از مسائل مربوطه (که در طول سال انجام می‌شود) حضور اعضای هیأت رئیسه دانشگاه و مسئولین حوزه دانشجویی در خوابگاه‌ها در طول هفته گذشته ثمرات بسیار خوبی داشت و باعث شد برخی از مطالبات بحق دانشجویان احصا و به مرور در جهت حل مسائل موجود حرکت کنیم.

دکتر عنبریان توضیح داد: اعتقاد حقیر بر این است که مشارکت دانشجویان در برنامه‌های مختلف، موجبات تصمیم سازی موثر در حل مسائل را فراهم می‌کند؛ لذا یکی دیگر از راه‌های رسیدن به این مهم، استفاده از ظرفیت مشارکتی دانشجویان در قالب "شورای صنفی دانشجویان" است تا ارتقای کیفیت خدمات دانشجویی را بتوان تسریع و تسهیل کرد.

وی افزود: به این منظور با استناد به آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مصوب، نام‌نویسی از داوطلبان عضویت در این شورا در دانشگاه از امروز ۱ خرداد آغاز و با طی فرایند آن طبق برنامه زمانبندی ارائه‌شده، انتخابات روز ۱۸ خرداد بصورت مجازی به پایان خواهد‌ رسید. حتم دارم که این شورا قادر است در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای امور صنفی، رفاهی و آموزشی به مسئولین کمک شایان کند. از دانشجویان دعوت می‌کنم در برگزاری پرشور این انتخابات بطور جدی مشارکت نمایند.

معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا تصریح کرد: اگر به مبحث هفته خوابگاه‌ها برگردم، باید عرض کنم که اختتامیه هفته خوابگاه‌های دانشجویی، در آستانه سالروز حماسه جاودان سوم خرداد (آزادی سازی خرمشهر) هم روز دوشنبه ۲ خردادماه از ساعت ۱۶ الی ۱۸ در سالن شهید چمران دانشکده علوم‌ پایه برگزار می‌شود. همینجا از دانشجویان گرانقدر دعوت می‌کنم در این برنامه که متعلق به خود ایشان است شرکت فرمایند.

وی خاطرنشان کرد: حضوری شدن آموزش در دانشگاه پس از حدود دو سال باعث پویایی و سرزندگی زایدالوصف در دانشگاه بواسطه حضور دانشجویان شده که موهبتی بزرگ است. دنبال شدن آموزش به شکل مجازی طی دو سال اخیر مشکلات زیادی را در حوزه دانشجویی ایجاد کرده که نیازمند برنامه‌ریزی در جهت حل آن‌هاست.

دکتر عنبریان افزود: همانطور که مستحضرید در این حوزه سه مدیریت اصلی شامل اداره کل امور دانشجویان، تربیت بدنی و مرکز بهداشت و مشاوره فعالیت دارند که شرح وظایف و برنامه‌های هر مدیریت پیشتر از طرق مختلف و در سایت بسنا اطلاع رسانی شده است.

وی اضافه داشت: یکی از مشکلات کلان در حوزه اسکان است، که نیاز به برنامه ریزی جدی دارد. در این موضوع دانشگاه دارای چندین فضای خوابگاهی (۱۰ خوابگاه دختران و ۶ خوابگاه پسران) است که متاسفانه ظرفیت اسکان دانشجویان غیربومی (طبق تعاریف موجود نزدیک به ۴۸ تا ۵۰ درصد کل دانشجویان دانشگاه را بخود اختصاص می‌دهد) را ندارد و به همین دلیل تا سال ۱۳۹۸ و قبل از شناسایی ویروس کرونا بخش قابل توجهی از دانشجویان (بالغ بر ۱۲۰۰ نفر) در خوابگاه‌های خصوصی یا اصطلاحاً غیردولتی موجود در سطح شهر اسکان داشتند.

معاون دانشجویی دانشگاه تشریح کرد: بعد از کرونا تقریباً این اماکن تغییر کاربری داده و از چرخه خدمات خوابگاهی خارج شدند و چالش بسیار بزرگی برای دانشگاه ایجاد شده است. بطور قطع با ورودی‌های ۱۴۰۱ این کمبود فضای خوابگاهی مضاعف خواهد شد که حل آن ضروری است. برای این موضوع برنامه دانشگاه شامل: الف) از طریق شورای نظارت و ارزیابی خوابگاه‌های غیردولتی استان همدان (دبیرخانه در دانشگاه بوعلی سینا مستقراست) و با مساعدت مدیریت استان در تلاش برای فعال شدن خوابگاه‌های خصوصی هستیم. ب)ساخت دو بلوک خوابگاهی در دانشگاه با ظرفیت حدود ۷۰۰ نفر طی تفاهمی که با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) انجام شده است که بدون انجام آن مشکل اسکان دانشجویی دانشگاه لاینحل خواهد بود. ج) ترغیب و استفاده از حمایت خیرین همراه با استفاده از کمک ۴۰ درصدی صندق رفاه دانشجویان برای ساخت خوابگاه. د) ارتقاء سطح دو خوابگاه از سطح ۴ به سطح ۱. ه) پیگیری جدی ساخت خوابگاه متأهلی از منابع و مجاری مختلف هم در اولویت دانشگاه است.

وی در پایان گفت: توسعه طرح‌های مداخله‌ای برای کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی و توسعه فعالیت‌های تربیت بدنی و افزایش زیر ساخت‌های ورزشی در رأس برنامه‌های ارتقاء سطح سلامتی و پر کردن اوقات فراغت و ایجاد شور و نشاط حوزه دانشجویی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست