پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۸۳۸
|
کد خبر: ۶۱۵۰
شیوه‌نامه برگزاری آزمون‌های مجازی پایان ترم ۴۰۰۲ دانشگاه بوعلی‌سینا توسط معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه منتشر شد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۱

به گزارش بسنا، شیوه نامه برگزاری آزمون‌های مجازی پایان ترم ۴۰۰۲ دانشگاه بوعلی‌سینا توسط معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه منتشر شد. متن شیوه‌نامه به شرح زیر است:

با هدف مستندسازی و همچنین امکان بررسی و پاسخگویی، آزمون‌های مجازی پایان ترم تنها در بستر سامانه‌های درس‌افزار و فرادید برگزار می‌گردد. در این راستا:
کلیه دروس عمومی به صورت مجازی و در سامانه فرادید (Exam4.basu.ac.ir) برگزار خواهد شد.

تبصره ۱: شایان ذکر است، امکان برگزاری سایر آزمون‌های مجازی (پایه، تخصصی و ...) به صورت چند گزینه‌ای علاوه بر سامانه درس افزار در سامانه فرادید نیز فراهم می‌باشد.

نکات سامانه فرادید (مربوط به اساتید محترم):
در صورت عدم تخصیص دانشجویی به فهرست آزمون دهندگان مطابق با لیست گلستان، از قسمت تخصیص داوطلب نام آن دانشجو یا شماره دانشجویی را جستجو نموده و آن فرد را به امتحان اضافه کنند.

در تخصیص دانشجویان به آزمون در موارد ضروری دقت لازم را داشته باشند که لیست دانشجویان آزمون دهنده در سامانه دقیقاً مطابق با لیست حضور و غیاب کلاسی سامانه گلستان باشد.

به هیچ عنوان تیک انتخاب همه دانشجویان را در تخصیص دانشجو به آزمون استفاده نکنند.

ترجیحاً آزمون‌های دروس خود را حداقل ۲۴ ساعت قبل از برگزاری و ساعت شروع آزمون در سامانه بارگذاری نمایند تا در صورت وجود هرگونه مشکل امکان پیگیری و رفع نقص رقص و مشکل وجود داشته باشد.

نکات سامانه فرادید (مربوط به دانشجویان گرامی):
حتماً یکبار قبل از شروع آزمون به سامانه فرادید مراجعه کنند تا پیغام و هشدار شروع آزمون مد نظر برای آن‌ها نمایش داده شود.

عدم نمایش پیغام زمان شروع آزمون به معنی آن است که یا دانشجو به آزمون تخصیص نیافته و یا اینکه استاد درس هنوز آزمون را فعال نکرده است.

جهت اطمینان دانشجویان از اینکه به آزمونی تخصیص یافته اند یا خیر، گزینه ورود به پنل کاربری فعال شده است و دانشجویان محترم می‌توانند از طریق منوی پنل کاربری خود تمامی آزمون‌های خود را به همراه تاریخ برگزاری مشاهده نمایند.

آدرس سامانه‌های امتحانات دروس تخصصی همان آدرس سامانه‌های درس افزار در طول ترم می‌باشد.
شیوه‌نامه برگزاری آزمون‌های مجازی پایان ترم ۴۰۰۲ دانشگاه بوعلی‌سینا منتشر شد

ملاک شرکت در آزمون، گزارش ورود دانشجو به یکی از سامانه‌های فرادید یا درس افزار می‌باشد؛ لذا صورتجلسه امتحان می‌بایست مطابق گزارش این سامانه‌ها باشد.

سوالات آزمون در سامانه «درس افزار» الزاماً باید در زبانه «پرسش ها» ایجاد شود، نه در قسمت دستورالعمل یا توضیحات آزمون. درج سوال در قسمت دستورالعمل‌ها سبب شده که دانشجو بدون انتخاب "شروع آزمون" قادر به پاسخگویی به سوالات بوده و امکان گزارش ورود به آزمون و ثبت حضور در آزمون برای وی مقدور نخواهد بود.

آزمون‌های تنظیم شده مدرسان گرامی، توسط تیم پشتیبان مرکزی، یک روز قبل از امتحان برای بررسی هر گونه مشکلات احتمالی بررسی می‌شوند؛ بدیهی است مشکلات به نحو مقتضی اطلاع رسانی شده یا توسط تیم پشتیبان رفع می‌شود.

توصیه به مدرسان گرامی:
ضروری است اساتید محترم به روش‌های مناسب، سامانه مورد استفاده برای آزمون را به دانشجویان کلاس اطلاع رسانی نمایند.

برای کاهش سردرگمی دانشجو، بهتر است آزمون از قسمت ماژول‌ها (هفته هفدهم، امتحان پایان ترم) تنظیم شود.
نسبت به تنظیم صحیح زمان شروع و پایان آزمون در سامانه‌ها مطمئن شده و سپس اقدام به انتشار آن شود.

در قسمت تنظیمات آزمون در سامانه درس افزار نیازی به تنظیم فیلد «مهلت آزمون» نیست و فقط زمان شروع و پایان آزمون تنظیم شود. مدت آزمون و زمان شروع و پایان آزمون در درس افزار درج شود. بعضی از همکاران بدون درج این اطلاعات در یک زمان مشخص آزمون را منتشر کرده و در پایان از حالت انتشار خارج می‌کنند. گرچه روند برگزاری آزمون به درستی انجام می‌شود، اما گزارش وقایع ثبت نگردیده و امکان ردگیری نحوه آزمون دادن دانشجو وجود ندارد. در این مواقع اگر دانشجو مدعی پاسخ دادن به سوالات گردد و یا شبهه‌ای در خصوص تقلب دانشجو وجود داشته باشد، قابل پیگیری و اثبات نخواهد بود.
در صورتی که برای امتحان نیاز به آپلود فایل از سوی دانشجویان باشد، زمان ارسال و بستر آپلود فایل به طور دقیق به دانشجویان اطلاع رسانی شود. در موارد بسیار ضروری، یک راه جایگزین جهت جلوگیری از تضییع حق دانشجو پیش بینی گردد.

در صورت آپلود فایل سوالات از قسمت فایل برای فایل آپلود شده گزینه Only available to students with link انتخاب گردد، وگرنه قبل از انتشار آزمون این فایل برای دانشجو قابل مشاهده خواهد بود.

برای آشنایی اعضای هیات علمی و مدرسان گرامی فایل‌های آموزشی در قالب ویدیو و pdf تهیه شده است و در صورت نیاز به آدرس https://b2n.ir/s54490 در دسترس خواهند بود.

استادان محترم برای ایجاد آزمون در سامانه فرادید، در صورت نیاز می‌توانند سئوالات را در فرمت قابل قبول وارد نموده و برای آپلود به آقای عطریان (پشتیبان سامانه فرادید) در ساختمان مرکزی (دفتر آموزش‌های الکترونیکی) مراجعه نمایند.

لازم است اساتید محترم در زمان برگزاری امتحان از طریق سامانه‌های آموزش مجازی، بر روند برگزاری آزمون به صورت مجازی نظارت داشته باشند تا در صورت بروز مشکل بتوانند به موقع اقدام نمایند.
امکان بازگشت به عقب و بررسی مجدد سوالات (حداقل چند سوال که دانشجو در آن‌ها تردید پاسخگویی دارد) فراهم شود.

ضروری است راه‌های ارتباطی مناسب با دانشجویان توسط اساتید محترم در نظر گرفته شود تا در صورت بروز هرگونه مشکل در زمان آزمون، دانشجویان بتوانند با استاد در تماس باشند.

اساتید محترم پس از برگزاری امتحان لازم است نسبت به ثبت غیبت امتحانی دانشجویان در سامانه گلستان اقدام نموده و در صورت بروز هرگونه مشکل با آموزش دانشکده هماهنگ نمایند.

توصیه به دانشجویان محترم:
برای اطلاع از ساعت امتحان دروس خود به سامانه آموزشی گلستان مراجعه نمایید و با گزارش 428 کارت آزمون را از سامانه دریافت نمایید.

با هماهنگی استاد درس از سامانه مورد استفاده برای آزمون اطلاع پیدا کنید.
از ساعت دقیق شروع امتحان خود در سامانه‌ها مطمئن شوید. ممکن است برخی امتحان‌ها با تاخیر چند دقیقه‌ای آغاز شوند یا آزمونی در دو بخش چهار گزینه‌ای و تشریحی برگزار شود.

در زمان آزمون در محل مناسبی باشید و از اتصال و سرعت اینترنت مطمئن شوید.
برای امتحان از مرورگر کروم (Chrome) استفاده کرده و در قسمت تنظمات مرورگر گزینه desktop site را انتخاب کنید.

برای مواجهه با مشکل قطعی ناگهانی برق از دستگاه‌های دارای باتری (موبایل، لب تاب، ...) استفاده کنید.

در صورت برگزار امتحان در سامانه درس افزار، اگر در زمان مقرر شده آزمون برای شما قابل مشاهده نیست، دیگر زبانه‌ها (ماژول ها، نتایج، ...) را چک نموده و صفحه خود را به روز رسانی نمایید.
برای مواردی که نیاز به اسکن برگه و فرستادن آن برای استاد باشد، برای کاهش حجم، ساخت یک فایل pdf و آپلود سریع‌تر آن از نرم افزار Camscaner استفاده نمایید. روش کار با این نرم افزار را از قبل تمرین نمایید.

در صورت ضرورت می‌توانید با کارشناس پشتیبان تماس گرفته و در مورد نحوه حل مشکلات احتمالی راهنمایی بگیرید.
بعد از تمام شدن آزمون و پاسخگویی به سوالات حتما گزینه «ارسال آزمون» را بزنید. برای اطمینان از این موضوع و مدیریت بهتر زمان درس دسترس خود می‌توانید از کرنومتر استفاده کرده و حتماً قبل از اتمام آزمون گزینه «ارسال آزمون» را بزنید.

چنانچه دانشجو در ساعت امتحان غایب باشد، در سریعترین زمان ممکن با استاد درس در این زمینه هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

چنانچه دانشجویی در آزمون نهایی غایب باشد حداکثر تا یک روز بعد از تاریخ آزمون نسبت به بیان مشکلات خود با استاد هماهنگی داشته باشد تا در صورت موجه بودن غیبت، استاد درس نسبت به آزمون جایگزین اقدام نماید. بدیهی است چنانچه در مهلت مذکور ارتباطی گرفته نشد، به منزله غیبت نهایی در نظر گرفته خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آموزش و پژوهش