پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۱۹۵
|
کد خبر: ۶۲۲۹
دانشگاه بوعلی‌سینا براساس گزارش ۲۰۲۲ در جمع برترین دانشگاه‌های جهان طبق نظام رتبه‌بندی لایدن قرار گرفت.
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۱۱ تير ۱۴۰۱

به گزارش بسنا، براساس گزارش نظام رتبه‌بندی لایدن مربوط به سال ۲۰۲۲ که در تیرماه ۱۴۰۱ منتشر گردید، دانشگاه بوعلی‌سینا در معیار مرجعیت علمی رتبه ۱۰۱۴، در معیار دیپلماسی علمی رتبه ۱۲۱۱، در معیار دسترسی آزاد به نشریات رتبه ۱۲۱۱ و در معیار تنوع جنسیتی در رتبه ۱۰۹۸ قرار گرفت.

در رتبه‌بندی سال جاری این نظام، تعداد ۴۴ دانشگاه از ایران در جمع ۱۳۱۸ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند. این در حالی است که در سال قبل ۳۶ دانشگاه از ایران در این رتبه‌بندی حضور داشته‌اند. 

لایدن یکی از نظام‌های معتبر ارزیابی دانشگاهی اســت که هرساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اسـاس شاخص‌های معتبر علم‌سنجی مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد. دانشگاه‌های دنیا در ۲۰ شاخص در قالب چهار معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسـی علمی، دسترسی آزاد به انتشـارات و تنوع جنسیتی در لایدن مورد رتبه‌بندی قرار گرفتند. 

این ارزیابی‌ها از تولیدات علمی دانشگاه‌ها در سال‌های ۲۰۱۷ الی ۲۰۲۰ از پایگاه اطلاعاتی Web of Science استفاده کرده است.

معیار تاثیر علمی (مرجعیت علمی) از شاخص‌هایی چون مقالات یک درصد برتر، مقالات ۵ درصد برتر، مقالات ۱۰ درصد برتر و مقالات ۵۰ درصد برتر بهره گرفته است. معیار همکاری‌های علمی نیز از شاخص‌هایی چون همکاری علمی، همکاری بین‌المللی، همکاری صنعتی، همکاری علمی با فاصله جغرافیایی کمتر از ۱۰۰ کیلومتر و همکاری علمی با فاصله جغرافیایی بیشتر از ۵۰۰۰ کیلومتر استفاده کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست