پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۶۷۴
|
کد خبر: ۶۲۷۲
سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: مهمترین موتور محرک جوامع توسعه یافته دانشگاه‌ها بوده‌اند؛ دانشگاه‌ها یا بهتر است بگوییم این افراد تحصیل‌کرده و دانشمند هستند که باعث توسعه جوامع می‌شوند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۳۰ تير ۱۴۰۱

به گزارش بسنا و به نقل از همدان پیام، یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و علمی کشور که همواره ظرفیت قابل توجه عملی-فرهنگی یک کشور را یدک می‌کشند دانشگاه‌ها هستند.

به طور معمول دولت‌ها با توجه به نقش دانشگاه‌ در تربیت نسل جوان و نخبه کشور تسهیلات فراوانی را برای حمایت از آنها در دستور کار قرار می‌دهند.

دانشگاه‌های شاخص و نخبه‌محور هرکشور نقش به‌سزایی در توسعه اقتصادی و ایمن‌شدن معیشت مردم آن منطقه با تسهیل ریل‌گذاری اقتصادی برای رسیدن به توسعه پایدار، می‌توانند داشته باشند.

حضرت امام خمینی (ره) هدف دانشگاه را به استقلال رساندن کشور می‌دانستند: «معنی اسلامی‌شدن دانشگاه این است که استقلال پیدا کند و خودش را از غرب جدا کند و خودش را از وابستگی به شرق جدا کند و یک مملکت مستقل، یک دانشگاه مستقل، یک فرهنگ مستقل داشته باشیم.»

اگر بخواهیم نگاه جامع‌تری به این موضوع داشته باشیم باید ببینیم دانشگاه‌های استان طبق آمار و اطلاعات چه کمکی به توسعه و پیشرفت همدان داشته‌اند؛ دانشگاه بوعلی‌سینا که به عنوان دانشگاه معین استان نیز نقش محوری و اساسی در پیشبرد اهداف نظام آموزش عالی دارد و یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور محسوب می‌شود، در طول سال‌های گذشته همواره سعی کرده با تربیت دانشجویان و اساتید نخبه وظیفه ذاتی خود را در کشور به خوبی ایفا کند.

سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا در همین رابطه گفت: نقش دانشگاه در توسعه جامعه بی‌بدیل است، اگر نگاهی به جوامع پیشرفته داشته باشیم، متوجه می‌شویم که دلیل پیشرفت آنها در عرصه‌های مختلف چه بوده است.

دکتر حسین رضوان ادامه داد: اگر بررسی کنیم، مهمترین موتور محرک جوامع توسعه یافته دانشگاه‌ها بوده‌اند؛ دانشگاه‌ها یا بهتر است بگوییم این افراد تحصیل‌کرده و دانشمند هستند که باعث توسعه جوامع می‌شوند.

وی با بیان اینکه در جامعه ما نیز نقشی که افراد دانشمند در توسعه دارند غیرقابل‌انکار است، بیان کرد: این افراد در مراکز علمی از جمله دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تجمع پیدا کرده و فعالیت می‌کنند.

رضوان دانشگاه بوعلی‌سینا را به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر کشور و معین استان معرفی کرد و افزود: این دانشگاه نقش پیشرو در توسعه استان دارد و فعالیت خود را در بخش‌های مختلف تعریف کرده که هرکدام از آنها می‌تواند برای توسعه استان موثر باشد.

وی افزود: آموزش، تربیت و توسعه نیروی انسانی یکی از نقش‌های مهم دانشگاه‌ بوعلی‌سینا در توسعه استان است؛ جوانان استان همدان و همچنین سایر استان‌ها این فرصت را دارند که در دانشگاه بوعلی‌سینا تحصیل کنند و در رشته‌های مورد نظر خود به مدارک عالی دست پیدا کنند.

کارهای پژوهشی به‌صورت مسأله‌محور دنبال می‌شود

رضوان همچنین عنوان کرد: بخش دیگر اقدامات دانشگاه فعالیت‌های پژوهشی است که دانشگاه بوعلی‌سینا تلاش می‌کند پروژه‌های پژوهشی را به صورت مسأله‌محور انجام دهد، در واقع قصد دارد به مسائل پژوهشی که در استان و کشور مطرح شده پاسخ دهد.

سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به تنوع رشته‌های تحصیلی فعال این دانشگاه، از جمله حوزه‌های علوم انسانی، علوم پایه، علوم مهندسی، علوم کشاورزی و علوم اجتماعی و امکان اجرای پروژه‌های پژوهشی خود به صورت مسأله‌محور، افزود: دانشگاه اعلام آمادگی می‌کند که در رفع مشکلات و معضلات استان همکاری کند.

توسعه شرکت‌های فناور دانشگاه در راستای نیاز استان

وی فناوری را بخش دیگری از اهداف خاص دانشگاه بوعلی‌سینا برای توسعه استان دانسته و ادامه داد: در حال‌حاضر ۳۸ شرکت فناور در مرکز رشد فعال هستند، برخی از این شرکت‌ها فعالیت‌های موفقی دارند. امسال همگام با شعار سال ۱۴۰۱ تلاش می‌کنیم مرکز رشد دانشگاه را تقویت کنیم‌ و به این دلیل یک‌ مرکز شتاب‌دهی را تکمیل می‌کنیم که به زودی افتتاح خواهد شد.

رضوان با تأکید بر اینکه در حوزه فناوری گام‌های خوبی برداشته‌ایم، که به توسعه و پیشرفت استان کمک می‌کند، گفت: از همه‌ مسئولان می‌خواهم که در پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی حضور پیدا کنند و هر مجموعه‌ای که از اساتید ما برای کمک استفاده کنند، دانشگاه استقبال می‌کند.

جذب دانشجویان غیرایرانی در اولویت دانشگاه

وی همچنین گفت: اتفاق دیگری که در دانشگاه می‌افتد و در توسعه استان مهم است، جذب دانشجوهای غیرایرانی است. دانشگاه بوعلی‌سینا در مسیر بین‌المللی‌شدن حرکت می‌کند و به دنبال جذب بیشتر دانشجو غیرایرانی هستیم.

رضوان اظهار کرد: دانشگاه بوعلی‌سینا همچنین میزبان دانشگاه بین‌المللی D-8 است و شهر همدان می‌تواند با کمک دانشگاه در مسیر توسعه توریسم علمی و افزایش گردشگری در حوزه آموزش عالی نقش مهمی را ایفا کند.

فعالیت دانشگاه بوعلی‌سینا با بیش از ۴۶۰ عضو هیأت علمی و بیش از ۳۰۰ رشته‌گرایش تحصیلی

سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه بیش از ۴۶۰ عضو هیأت علمی و بیش از ۳۰۰ رشته‌گرایش فعال در مقاطع مختلف تحصیلی این دانشگاه وجود دارد، اظهار کرد: این دانشگاه با حدود ۶۰ رشته کارشناسی، ۱۱۰ رشته‌گرایش کارشناسی‌ارشد و ۸۰ رشته‌گرایش دکتری فعالیت خودش را تعریف کرده و با همین ظرفیت در حال‌حاضر بیش از یازده هزار دانشجو را به همراه دارد، به علاوه حدود ۱۴۰ دانشجوی غیرایرانی نیز در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

خواسته‌های دانشگاه از رئیس جمهور

دکتر حسین رضوان همچنین درخصوص خواسته‌های دانشگاه از رئیس جمهوری گفت: در دانشگاه بوعلی‌سینا پروژه‌هایی مثل کتابخانه مرکزی، سالن آمفی‌تئاتر، آزمایشگاه علوم پایه و پیرادامپزشکی و... را دارد که امیدواریم با حضور ریاست محترم جمهور اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست