پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۷۲۳
|
کد خبر: ۶۴۲۱
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حکمرانی و استقلال دانشگاه، نظام پذیرش، توجه به نخبگان، نیازمحوری آموزش‌های مهارتی، حرفه‌ای و استادمحوری را از کلید واژه‌های طرح تحول دانست و افزود: از سال آینده ۲۰ درصد از پذیرش دانشجویان دکترا به صورت استاد محوری است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۱

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، دکتر قاسم عموعابدینی در پنجاه و نهمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور که به صورت حضوری و مجازی (در محل پردیس دخترانه نسیبه دانشگاه فرهنگیان) برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای دانشجو، شهدای جامعه علمی گفت: دانشگاه فرهنگیان دانشگاه مهمی است چرا که مسئولیت بزرگ تربیت معلمان را بر دوش دارد و فرزندان ایران اسلامی از این مجموعه وارد معلمی، که شغل انبیا است، می‌شوند.

وی تصریح کرد: مسیری که مقام معظم رهبری در حوزه تربیت معلمان تبیین کرده‌اند، الگویی است که نظام آموزش عالی باید به آن توجه کند.

معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: هم اکنون شاهد هستیم که استعداد‌های برتر ما در کنکور، اقبالشان به سمت دانشگاه فرهنگیان و معلم شدن است.

وی با اشاره به اینکه جریان تحولی، جریان بسیار مهمی است، افزود: مسئله تحول در آموزش عالی، تحول در ارکان از بخش حکمرانی و پایه سازی کشور جمهوری اسلامی است.

عموعابدینی همچنین گفت: اصول پایداری یک کشور و توسعه پایدار، مبتنی بر آموزش است و جریان توسعه و جریان پایداری و عزت و قدرت مبتنی بر دانایی است؛ محور اساسی که دانشگاه در تمدن اسلامی نقش‌آفرینی می‌کند.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: مطابق گزارش و آمار‌ها نقش آفرینی دانشگاه در حوزه جریان تمدن سازی، پایه‌هایش ریخته شده و ما شاهد این جریان هستیم، ولی به نظر می‌رسد در برخی بخش‌ها نیاز به تغییر ریل‌گذاری است.

وی با بیان اینکه در بحث بازگشایی دانشگاه‌ها و مدیریت کیفیت آموزش نیازمند به برنامه‌ریزی دقیق هستیم افزود: پیکره نظام آموزش عالی مانند پیکره انسانی است که برخی اندام‌ها بیش از حد رشد کرده‌اند و تعادل ندارند. همه حوزه‌های آموزش از جمله فناوری آموزش محور و آموزش فناور محور باید به صورت متعادل شکل گیرد.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم اصلاح نظام حکمرانی آموزش، از الزامات کلیدی تحول در حوزه آموزش است.

وی در ادامه با بیان اینکه بحث آمایش آموزش عالی ضرورت کشور است و ملزم به اجرای آن هستیم افزود: بحث آمایش آموزش عالی باید در ساماندهی، در ماموریت گرایی، در رتبه بندی و ضوابط مختلف اجرایی شود.

عموعابدینی در ادامه خاطرنشان کرد: تلقی از ساماندهی آموزش عالی به معنای انحلال نیست؛ نوع حکمرانی و مدیریت آن باید به خوبی شکل گیرد. زیر نظام‌های فنی حرفه‌ای یا مهارتی باید همه با هم هماهنگ شوند و نیاز‌های استان و منطقه خود را حل کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم، حکمرانی و استقلال دانشگاه، نظام پذیرش، توجه به نخبگان، نیازمحوری آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای و استادمحوری را از کلید واژه‌های طرح تحول دانست و افزود: از سال آینده ۲۰ درصد از پذیرش دانشجویان دکترا به صورت استاد محوری است.

وی افزود: در حال تغییرات در نظام جامع تخصیص رشته و نظام جامع پذیرش دانشجو هستیم.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه اقبال ما در حوزه علوم پایه بیشتر خواهد شد، افزود: دانشگاه فرهنگیان در علوم پایه مشکلی ندارد، و آیین‌نامه‌ای در حال آماده‌سازی است و بر اساس آن از سال آینده پذیرش دانشجو در رشته‌های ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های منطقه برگزار خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشگاه