پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۱۸۵
|
کد خبر: ۶۴۵۲
جشنواره سراسری علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری و ادبی نماز (فجر تا فجر) با هدف ترویج فرهنگ مقدس نماز و اعتلای جایگاه آن از سوی ستاد اقامه نماز کشور برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۰۹ مهر ۱۴۰۱

جشنواره سراسری علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری و ادبی نماز (فجر تا فجر) برگزار می‌شود

به گزارش بسنا، این جشنواره در ۲ مرحله استانی و کشوری و ۲ بخش کودکان و دانش‌آموزان (سه تا ۱۸ سال) و بزرگسالان (۱۸ سال به بالا) شامل دانش‌آموزان، کودکان، دانشجویان، طلاب، فرهنگیان، هنرمندان، پژوهشگران، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، فرهنگیان و مربیان از سوی ستاد اقامه نماز کشور برگزار می‌شود و بسیاری از وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های کشوری و نهادهای علمی، فرهنگی و هنری در برگزاری آن مشارکت دارند.

بر این اساس، کودکان و دانش‌آموزان در بخش‌های فرهنگی و هنری شامل نماهنگ، پادکست، نقاشی، خوشنویسی، عکس و سرود و در بخش ادبی شامل خاطره و دلنوشته، داستان و قصه‌گویی می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

همچنین بزرگسالان می‌توانند در بخش علمی و پژوهشی شامل تألیف، مقاله، رساله دکتری، پایان‌نامه‌های دانشگاهی و حوزوی، در بخش فرهنگی و هنری شامل: نماهنگ، پادکست، موشن گرافیک، پویانمایی، طرح‌های گرافیکی، عکس، خوشنویسی و استوری در شبکه‌های اجتماعی، در بخش ادبی شامل شعر، داستان، قصه‌گویی، نمایشنامه‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی و در بخش سرگرمی و آموزشی شامل بازی و ابزارهای کمک آموزشی دستی و دیجیتالی (رایانه‌ای و تلفن همراه) آثار خود را به دبیر خانه جشنواره ارسال کنند.

محورها و موضوع‌های این جشنواره عبارتند از: مسجد و نماز و نقش آن در پیروزی انقلاب اسلامی، نماز و کارکرد مساجد در منشور فکری امامین انقلاب و بیانیه گام دوم، نماز؛ انقلاب اسلامی، فرهنگ بسیج، دفاع مقدس و محور مقاومت، نماز؛ اقتصاد اسلامی، بهره‌وری و رونق تولید، نماز و کارکرد مساجد در حکمرانی، تمدن نوین اسلامی و سلامت اداری، نماز؛ سلامت معنوی، بهداشت فرد و جامعه و محیط زیست، نماز؛ فرهنگ، هویت و حریت کودک و خانواده طراز ایران اسلامی، نماز؛ اصلاح فرهنگ جامعه و آثار آن در مبارزه با فساد و فقر، نماز؛ آسیب‌های اجتماعی، سلامت اداری و وحدت ملی، نماز؛ فلسفه، آثار و پاسخگویی به شبهات نماز، نماز جماعت؛ اسرار، آثار و برکات اقامه آن در مساجد، مدارس، محل کار و...، نماز و اقشار؛ جامعه فرهنگی هنری، علمی، اصناف، کارگری، نظامی، مدافعان سلامت و... نماز؛ هنرهای هفت‌گانه، رسانه، دنیای مجازی و تبلیغات، نماز؛ شیوه‌ها و ابزارهای جذب نسل نو و ایجاد حس مذهبی در کودکان.

ترویج، تعمیق و توسعه فرهنگ اقامه نماز، ظرفیت‌شناسی و ظرفیت‌سازی در تبیین کارکردهای نماز با بهره‌گیری از ظرفیت آحاد جامعه، حمایت و پشتیبانی مادی و معنوی از تولید فکر، ایده و محصول پیرامون نماز و معرفی الگوهای موفق و تجلیل و تقدیر از آثار برتر نماز از اهداف جشنواره علمی پژوهشی، فرهنگی، هنری و ادبی نماز با عنوان «فجر تا فجر» است که ستاد اقامه نماز آن را با همکاری و مشارکت بخشی از دستگاه‌های فرهنگی و با بهره‌گیری از توان ظرفیت‌های مردمی و از منظر صاحبان فکر و اندیشه و هنر، برگزار می‌کند.

بر اساس این گزارش علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره باید آثار خود را تا تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۱ به دفتر ستادهای اقامه نماز هر استان کشور ارسال کنند. آثار ارسال‌ شده در تاریخ ۲۰ آذر تا پنج دی در استان‌ها و پس از آن، آثار منتخب طی روزهای ۲۰ دی تا پنج بهمن در مرحله کشوری ارزیابی و داوری خواهد شد.

وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت نفت، سازمان صداوسیما، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بسیج مستضعفین قرارگاه فرهنگی، اجتماعی قرب حضرت بقیه‌الله، حوزه هنری انقلاب اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان، دستگاه‌ها و نهادهای همکار در این رویداد هستند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور(رئیس شورا)، منتخب هیأت أمنای ستاد اقامه نماز (عضو شورا)، معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش ستاد اقامه نماز (عضو شورا و دبیر جشنواره)، معاون برنامه‌ریزی نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز (عضو شورا و دبیر ستاد ملی برگزاری جشنواره) و معاون اداری، مالی و پشتیبانی ستاد اقامه نماز (عضو شورا) اعضای اصلی شورای سیاستگذاری جشنواره سراسری «فجر تا فجر» هستند.

مدیرعامل کانون یا نماینده وی نیز از جمله اعضای شورای سیاست‌گذاری است و مدیران کل کانون استان‌ها نیز عضو کمیته کودک و دانش‌آموزی این جشنواره در استان خود هستند.

اعضا و مربیان مراکز کانون سراسر کشور قرار است با ارایه آثار خود در این رویداد شرکت کنند، همچنین کارشناسان کانون نیز در استان‌ها و ستاد مرکزی در ارزیابی و داوری آثار مخاطبان به‌ویژه کودکان و نوجوانان با دبیرخانه جشنواره همکاری خواهند کرد.

جشنواره سراسری علمی، پژوهشی، فرهنگی هنری و ادبی «فجر تا فجر» در طرحی ملی از بهمن ۱۴۰۰ تا بهمن ۱۴۰۱ ادامه می‌یابد و برگزیدگان استانی و مرحله کشوری طی آیین‌های جداگانه‌ای در دهه مبارک فجر و چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی معرفی خواهند شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر