پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۴۷۰
|
کد خبر: ۶۶۲۰
بزرگترین رویداد سرمایه‌گذاری غرب کشور، با جهش ۶ میلیاردی برای استارتاپ‌های همدانی، در دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۱ - ۰۴ آذر ۱۴۰۱

به گزارش بسنا، بزرگترین رویداد سرمایه‌گذاری غرب کشور، توسط مجموعه‌های ۱۰۰استارتاپ و موسسه دانش بنیان برکت در استان همدان، برگزار شد. دغدغه رشد و توسعه متوازن اکوسیستم استارتاپی کشور مسبب برگزاری چنین رویدادی مختص استارتاپ‌های همدانی بود. در این رویداد تیم‌های استارتاپی علاوه‌بر رقابت برای جذب سرمایه، امکان مشاوره با راهبران حوزه فعالیت خود و شبکه‌سازی با سایر فعالان اکوسیستم را داشتند.

ظرفیتی چشم‌گیر برای رشد و توسعه همدان

استان همدان ضمن موقعیت بسیار ممتاز جغرافیایی خود، از ظرفیت‌های عظیم اقتصادی، منابع انسانی، گردشگری، معادن و کشاورزی نیز برخوردار است. این استان دارای رتبه‌های برتر در زمینه‌های مختلف و صاحب برند جهانی در حوزه‌هایی از جمله منابع عظیم کانی‌های غیرفلزی، محصولات کشاورزی، سفال، مبل و منبت است. همچنین همدان را می‌توان شاهراه انتقال انرژی، داده و ارتباطات ریلی و جاده دانست. همدان با بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها و توان جوانان استان خود، می‌تواند در کل کشور سرآمد باشد.

سکوی پرتاب الوند نیز به جهت شناخت و درک هرچه بیشتر این ظرفیت‌ها، در این استان برگزار شد. ۱۳ تیم استارتاپی در حوزه‌های مختلفی از جمله سلامت، کشاورزی، آموزش و هوشمندسازی توانستند در بررسی اولیه طرح کسب‌وکاری خود موفق شده و در رویداد شرکت کنند. در نهایت ۱۱ تیم موفق به جذب سرمایه‌ای معادل ۶ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان شدند. این سرمایه توسط ۱۰۰استارتاپ، موسسه دانش بنیان برکت و دو مجموعه همدانی شتابدهنده همپیوند و مرکز نوآوری کندو، تامین شد.

تیم‌های بهرخ، سرویسا، ارزیابی نوین پاسچر، تیک توک و بازوی کمک حرکتی کل سرمایه مشخص شده را به صورت قطعی جذب کردند. تیم‌های خبرچین، سورچی و ترازو بخشی از سرمایه جذب شده را به صورت قطعی و بخش دیگر را پس از ارزیابی موشکافانه دریافت می‌کنند. تیم‌های کاشت ایمپلنت، پیشرو تحقیق نوین الوند و پارس هگمتان دانه نیز بعد از تایید در ارزیابی موشکافانه، سرمایه تعیین شده به آن‌ها اعطا می‌شود.

نتیجه ماه‌ها تلاش، سکوی پرتابی به بلندای الوند

سکوی پرتاب الوند ب از اوایل شهریور ماه برای استارتاپ‌های همدانی برنامه‌ریزی شد. با متشنج شدن فضای رسانه از اوایل مهرماه، برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای این رویداد با چالش مواجه شد و برگزاری رویداد به تعویق افتاد. به جهت آماده‌سازی بیشتر تیم‌های استارتاپی این استان، دو کارگاه "آشنایی با استارتاپ و سرمایه‌گذاری خطرپذیر" و "کارگاه ارائه پیچ‌دک" ۲۴ مهر در دانشگاه علوم پزشکی همدان با تدریس مدیر سرمایه‌گذاری ۱۰۰استارت‌آپ برگزار شد.

پس از غربالگری و بررسی اولیه طرح‌های ثبت‌نامی ۱۳ تیم به رویداد راه پیدا کردند. داوری و ارائه رویداد به دو بخش استارتاپ‌های حوزه سلامت و عمومی تقسیم شد. در حوزه سلامت ۶ تیم و در بخش دیگر ۷ تیم حضور داشتند؛ لازم به ذکر است هر بخش توسط داور‌های تخصصی همان حوزه، بررسی می‌شد.

نهاد‌های مهم استانی از جمله استانداری، شهرداری، صندوق پژوهش و فناوری، پارک علم و فناوری، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه بوعلی‌سینا و بنیاد ملی نخبگان، در اختتامیه این رویداد که در همان روز برگزار شد حضور داشتند. پیمان سرحدی، دبیرکل باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو نیز در این رویداد به عنوان داور حضور داشت که با بررسی‌های صورت گرفته یکی از تیم‌ها را جهت دریافت سرمایه ۵۰ هزار دلاری به یونسکو معرفی کرد. این تیم پس از پذیرفته شدن در یک دوره آموزشی می‌تواند سرمایه مشخص شده را دریافت کنند.

توسعه استارتاپ‌ها در سال اقتصاد دانش‌بنیان

سال “تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین” آغازی بود برای بهبود چرخه تولید و افزایش نرخ اشتغال در کشور. اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند با افزایش بازدهی کار، سرمایه و همچنین گسترش تولید در کشور، رشد بهره‌وری اقتصادی را رقم بزند. در اختتامیه سکوی پرتاب الوند علیرضا قاسمی، استاندار همدان در سخنرانی خود با اشاره به اهمیت اتفاقات این‌چنینی در فضای کارآفرینی و استارتاپی، عنوان کرد: این رویداد‌ها می‌تواند روح تازه‌ای را در حوزه تولید، اقتصاد و تجارت برای ما به ارمغان آورد. مدار گردش و توسعه در دنیا هر لحظه رو به پیشرفت است و ما نباید از این مسیر عقب بمانیم. نیرو‌های خلاق و تحصیل کرده و استعداد‌های درخشان کشورمان، فضایی را فراهم کردند تا ما نیز در این مدار رشد و توسعه قرار بگیریم.

وی افزود: از ابتدای سال با عنوان مبحث اقتصاد دانش بنیان، ۷ کمیته تخصصی در استان ایجاد کردیم. همه دانشگاه‌های استان ما عضو فعال این کمیته‌ها هستند و اقدامات خوبی را در این حوزه رقم می‌زنند. اعتباری بالغ بر ۱۸۵ میلیارد تومان در دولت سیزدهم برای رشد مجموعه‌های دانش‌بنیان پیش‌بینی شده است؛ بنابراین افق و چشم‌انداز مجموعه‌های دانش‌بنیان بسیار روشن است.

در ادامه دکتر محمد مهدی مجذوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در سخنرانی خود گفت: با بومی شدن فناوری، وابستگی به مرور کم می‌شود که این موضوع، دو واکنش احترام و دشمنی را به‌همراه خواهد داشت.

در پایان نیز ارسلان باسلی‌زاده، نماینده موسسه دانش بنیان برکت استان همدان درباره سکوی پرتاب الوند عنوان کرد: ما در این روز‌ها و سال‌های پرفراز و نشیب، به هم‌افزایی امید نیاز داریم. هم‌افزایی امید نیاز به همبستگی، وحدت، کار کردن متداوم همراه با برنامه‌ریزی، دقت و چشم‌انداز دارد و جز این به هدف دست نخواهیم یافت. اتفاقی که امروز در استان همدان افتاد یک اتفاق نمونه است. امروز بزرگترین رویداد سرمایه‌گذاری در غرب کشور در همدان را تجربه کردیم، اما این شروع راه است. درست است که بزرگترین رویداد سرمایه‌گذاری در غرب کشور را برگزار کرده‌ایم، اما فراموش نکنیم که هنوز با همدانی که باید به آن برسیم، فاصله زیادی داریم.

رویداد سرمایه‌گذاری الوند با همراهی استانداری همدان، صندوق پژوهش و فناوری همدان، بنیاد ملی نخبگان استان همدان، دانشگاه بوعلی‌سینا، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری همدان، پارک علم و فناوری همدان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) استان همدان برگزار شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری