پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۲۹۵
|
کد خبر: ۶۷۲
دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین معارفه رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به شکل‌گیری پدیده اقتصاد دانش بنیان از دهه ۹۰ گفت: این حوزه موتور محرک توسعه اقتصادی کشور است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۷

به گزارش بسنا و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پارک علم و فناوری گیلان، دکتر برومند در این آیین اظهار داشت: با فعالیت وزارت علوم بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۲ موضوع آموزش و تربیت دانشجو مطرح بود و کسی به فکر پژوهش نبود.
وی با اشاره به طرح موضوعات مرتبط با تحصیلات تکمیلی و نیز فناوری و کارآفرینی اظهار داشت: با حوزه ای روبرو هستیم که بسیار پیچیده و مهم است و باید همه ارکان کشور در پژوهش و فناوری فعال باشند تا موفقیت حاصل شود.
دکتر برومند در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از رئیس سابق پارک علم و فناوری گیلان و با تاکید بر اینکه باید از تجربه های وی بهره‌مند شد، تصریح کرد: انتظار داریم توسعه تیم‌ها با افراد آشنا با کارآفرینی و نوآوری توسعه یابد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، پارک‌های علم و فناوری را یکی از نهادهای مهم برای توسعه استان و منطقه دانست و بیان کرد: ارتباط پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه های بزرگ استان بسیار مهم است و رئیس جدید پارک علم و فناوری گیلان، باید به این مهم توجه داشته باشد.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به اهمیت تعامل دست اندرکاران پارک علم و فناوری گیلان با مسئولان استان گفت: باید از آنچه در استان وجود دارد، تا حد امکان بهره‌مند شد و برای تحقق این مهم، تعامل و ارتباط مستقیم با مسئولان نقش موثری دارد.
دکتر برومند از رئیس جدید پارک علم و فناوری گیلان خواست تا توسعه منابع انسانی و جانشین‌پروری را در دستور کار قرار دهد و تاکید کرد: گیلان، ذخیره نخبگان کشور و استان است و ظرفیت‌های زیادی دارد که باید شناسایی شود.
دکتر علی باستی رئیس پارک علم و فناوری گیلان نیز در این آیین اظهار داشت: طبق اهداف سند چشم‌انداز باید جهش نرم‌افزاری در کشور به وجود بیاید تا در منطقه الگو باشد.
وی با بیان اینکه ۲۵۰ هسته، شرکت و واحد فناور در استان گیلان فعال هستند، گفت: پارک علم و فناوری گیلان، ۵۰ شرکت دانش بنیان دارد.
رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به افزون بر ۱۶ هزار مترمربع فضای کالبدی در پارک علم و فناوری استان افزود: در کنار این نقاط قوت، مواردی هست که باید تقویت شود.
دکتر باستی با بیان اینکه باید از ظرفیت شورای پارک علم و فناوری و از خرد جمعی بهره‌مند شویم، اظهارداشت: باید صندوق پژوهش و فناوری را در استان راه اندازی کنیم.
رئیس پارک علم و فناوری گیلان تقویت ارتباطات برای استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی را مهم دانست و با اشاره به مزیت‌های استان و مهم دانستن این فرصت‌ها تصریح کرد: گردشگری، شیلات، نفت، زیتون، انرژی‌های نو و منطقه آزاد بندرانزلی از جمله مزیت‌های استان هستند که لازم است مورد توجه قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: پنج فصل را برای پارک علم و فناوری گیلان شامل توسعه در زمینه های زیرساخت های پارک، نیروی انسانی، منابع مالی، پژوهش و فناوری، مشارکت و همکاری ملی و بین المللی و توسعه نظام علمی و فناوری بومی را پیشنهاد می کنم.
دکتر بایستی گفت: ایجاد سایت چندزبانه و افزایش ارتباط با کشورهای حاشیه خزر به‌خصوص کشور آذربایجان از دیگر برنامه‌های جدید سازمان پارک علم و فناوری خواهد بود.
وی با بیان اینکه توسعه نظام علمی و فناوری بومی بر اساس رسالتمان باید انجام شود افزود: لازم است پارک زیرساخت‌های اساسی برای شرکت‌ها تبدیل شود و همچنین حلقه قدرتمندی بین صنعت و پارک علم و فناوری در گیلان ایجاد شود.
دکتر مجید متقی طلب نیز در این آیین با بیان اینکه استان گیلان باید در فناوری‌ها برای کشور الگو شود، اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید دست همکاری به‌سوی همه دراز کردیم و خوشبختانه با استقبال هم مواجه شدیم. که حاصل آن در حال حاضر ۹ مرکز رشد و ۴۱ کانون خلاقیت در استان است.
دکتر متقی طلب خاطرنشان کرد: ۳۰۰ شرکت و موسسه در ساختارهای مختلف فعالیت دارند و حتماً باید ساختار پارک با دانشگاه منسجم باشد و بدون این هماهنگی فعالیت‌های مجموعه معنی ندارند.
دکتر متقی طلب به برگزاری فن بازار ها در استان و کشور اشاره کرد و گفت: هدف ما این بود ساختاری در جهت اهداف و رشد کشور را روبه‌جلو ببریم.
وی افزود: در حال حاضر ۱۸ کشور عضو شبکه پارک‌های علم و فناوری کشور هستند. همچنین ۲هزار مترمربع فضای کالبدی در استان در دست احداث است وکمک به جوانان در اولویت کاری‌ام بود چون اینجا نقطه امید جوانان است.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست