پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۶۰
|
کد خبر: ۷۱۳
رئیس دانشگاه بوعلی سینا در جمع اساتید:

اخلاق مداری در کنار تخصص، لازمه آموزش و تربیت است

دکتر یعقوب محمدی فر در افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه اساتید 1397 دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: اخلاق مداری در کنار تخصص لازمه آموزش و تربیت است؛ چرا که معلمی و آموزش بدون اخلاق و مؤلفه های آن به کار نمی آید.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی فر رئیس دانشگاه بوعلی سینا، صبح روز شنبه 19 خرداد در مراسم افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه بوعلی سینا، اظهار کرد: در سنوات قبل همه ما مشاهده کرده ایم که دوره های آموزشی متعددی در دانشکده ها و گروه های آموزشی مختلف برگزار شده و ممکن است کم و بیش نتایجی را داشته باشد، ولی نکته مهم این است که چه دستاوردی برای اساتید و دانشجویان داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت ما نتوانسته ایم به اهداف آموزش دست پیدا کنیم؛ چراکه در حال حاضر در بیشتر موارد، آموزش صرف مسأله آموزش، بعضا بدون یادگیری است و در آموزش خود فقط نکاتی را منتقل می کنیم تا فرد صرفا از عنوانی مانند کنکور عبور کند.

دکتر محمدی فر تأکید کرد: آموزش و معلمی دارای ظرایفی است و مهم است که ما به عنوان یک معلم اول خود این اصول را رعایت کنیم و سپس به دیگران متذکر شویم؛ که برای مثال یکی از این ظرایف نظم و رعایت وقت است، اگر استاد خود منظم و وقت شناس باشد، قطعا دانشجویانی با همین ویژگی هم تربیت می کند.

وی اضافه کرد: از دیگر این ظرایف تعهد و تخصص است، به یاد داشته باشیم که نوعا ما افرادی را به عنوان مهندس، پزشک و تکنیسین تربیت می کنیم که نه تعهد دارند و نه تخصص؛ به طوری که ساختمان های با ایمنی و کیفیت پایین می سازند و ممکن است در وقایعی همچون زلزله، فاجعه بیافریند.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا در ادامه تصریح کرد: اخلاق مداری در کنار تخصص لازمه آموزش و تربیت است؛ چرا که معلمی و آموزش بدون اخلاق و مؤلفه های آن به کار نمی آید.

وی افزود: طبق استاندارد های بین المللی، اساتید قبل از اینکه وارد چرخه آموزش بشوند، باید یک سری اصول را فرابگیرند و با نکات و ظرایف تعلیم و تربیت آشنا بشوند، تا وقتی به عنوان یک معلم وارد کلاس درس می شوند، مؤثر باشند.

دکتر محمدی فر همچنی با اشاره به تأثیر گذاری طرح ضیافت اندیشه در دانش اساتید بیان داشت: مباحث در کلاس ها باید دوطرفه باشد و استاد کلاس به همراه اعضای هیأت علمی باهم پیامون موضوعات بحث و تبادل نظر کنند تا مطلب روشن بشود.

وی همچنین ضمن پیشنهاد برگزاری کرسی های آزاداندیشی در بین اساتید یادآور شد: برگزاری کرسی های آزاداندیشی در بین اساتید بسیار مفید است، چراکه شبهات و سوالات خود اساتید جواب داده می شود و اگر مشابه همین سؤال در کلاس های دانشجویان مطررح شود، اساتید خود پاسخگوی شبهات خواهند بود.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا تأکید کرد: لازم است اساتید گرامی، عِرق به کشور و موطن را به جوانان و دانشجویان بیاموزند و از جوانمردی ها و مثال های بارز تاریخ پرافتخار ایران برای آنان نقل کنند تا این فرهنگ نسل به نسل منتقل شود.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست