پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۵۰۵
|
کد خبر: ۷۲۱
دکتر منصورغلامی، با بیان اینکه "هم اکنون آموزش عالی کشور مکلف به ساماندهی اساسی است"، تصریح کرد: این مهم هم به لحاظ تکلیفی که شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین کرده و هم بحث قانون برنامه ششم توسعه و سایر اسناد بالادستی لازم الاجراست.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

به گزارش بسنا و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در نشست "گفتگوهای راهبردی" در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت مرحوم حجت الاسلام دکتر احمد احمدی به جامعه دانشگاهی و نیز حوزه های علمیه کشور، در خصوص عملکرد این مرکز اظهار داشت: یافته های این مرکز و بحث هایی که در آن صورت می گیرد باید برای مسئولان اجرایی کشور به صورت یک الگو و راهبرد مطرح باشد، زیرا مسئولان اجرایی فرصت زیادی برای برنامه ریزی و اندیشیدن به همه مسائل را ندارند و روزمرگی های کاری باعث شده این مسئولان زمان کافی برای انجام یک فکر و ایده جدید نداشته باشند.

وزیر علوم افزود: تشکیل چنین مجموعه های فکری فرصت مغتنمی است هم از منظر کلان ملی و انجام خواسته مقام معظم رهبری و هم به لحاظ اینکه همه بخش های اجرایی به گروه های فکری با تجربه و توان علمی کافی و مناسب نیاز دارند.

دکتر غلامی در ادامه گفت: اندیشمندان فعال در این مرکز برای تعریف و پیشنهاد الگوهای کاری و اجرایی در حوزه توسعه همه جانبه کشور اندیشه ورزی می کنند و در بحث توسعه علمی و نکاتی که در خصوص دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشورمطرح است، در وزارت علوم قطعاً نیاز داریم تا حتماً در جریان این پیشنهادها و الگوهای مطرح شده قرار بگیریم و بتوانیم در هر مرحله ای که قابلیت اجرا دارد ولو در پیش بینی های برنامه های آتی از این پیشنهادات استفاده کنیم.

دکتر غلامی گفت: از وقتی که قانون برنامه ششم توسعه ابلاغ شده، در دوسال اخیر در همه بخش های اجرایی کشور به طور جدی بررسی و مطالعه می شود تا مدل های اجرایی در خصوص بندهای مختلف این برنامه تعریف شود و در شورای معاونان وزارت علوم نیز بحث تحول در آینده دانشگاه های کشور مورد بررسی قرار گرفته که مقدمه ای است برای یک حرکت مستمر و دائمی و هم تاثیر گزار و جدی که ان شاالله با ظرفیت هایی که وجود دارد بتوانیم این کار را به نحو احسن به پیش ببریم.

وی در خصوص جایگاه علمی کشور نیز گفت: ما در دنیای پر شتاب کنونی در زمینه های تحولی نمی توانیم به مدلی که تا کنون توفیقاتی را نصیب مراکز علمی کشور کرده، بسنده کنیم و قانع باشیم و همان مدل را بخواهیم پیش ببریم؛ قطعاً در این زمینه نوآوری و پیش بینی های جدید و وسیع لازم است که این مهم نیاز به مجموعه های فکری دارد که هم در سطوح ستادی و کلان کشور و هم درسطح صف یعنی دانشگاه ها در خصوص ارائه این مدل ها باید تلاش شود که ان شاالله این مورد هم به حول و قوه الهی به نتیجه خواهد رسید.

دکتر غلامی افزود: ما در بخش اجرایی در وزارت علوم مجموعه های فکری و علمی فراوانی داریم و باید تلاش کنیم که از آنها به بهترین نحو استفاده کنیم ولی حتماً به مراکز فکری اینچنینی هم نیاز داریم که ان شاالله بتوانیم ازآنها نیز بهره مند شویم.

وزیر علوم با بیان اینکه "مساله مهم، کاربست این مباحث و راهبردها در سطح اجرا است"، گفت: اکنون با واقعیت هایی در سطح اجرا روبرو هستیم که اگر آنها را نادیده بگیریم، همه فعالیت های بسیار ارزشمند کارگروه ها و اندیشکده ها به صورت محسوس در سطوح اجرایی ملموس و محسوس نخواهد بود.

وی افزود: البته ما در مجموعه آموزش عالی کشور اندیشمندان بزرگی داریم که جمع آنان به واقع اتاق فکرهای بسیار تخصصی محسوب می شوند و در بررسی موارد و معضلات به خصوص در گروه های آموزشی دانشگاه ها پس ار بحث و بررسی فراوان به نتایج مشترکی در حل مسائل می رسند و راه کار ارائه می کنند.

وزیر علوم با انتقاد از اینکه در سطح جامعه تقاضاهای مستند و مدون حتی از سوی سازمان ها و وزارتخانه های متولی برنامه ریزی و توسعه برای تولید علم و یا تربیت نیروی انسانی با مهارت مشخص به دانشگاه ها ارائه نمی شود، گفت: در سال های اخیر در دستگاه های اجرایی، دانشگاه ها و پژوهشگاه هایی ایجاد شده که در ابتدا نظرشان این بود که معضل سازمان یا موسسه یا وزارتخانه شان را مرتفع کنند ولی هم اکنون با این چالش روبرو هستیم که اینها درایجاد مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا با دانشگاه های بزرگ کشور رقابت می کنند.

وی در ادامه گفت: اخیراً شورای عالی اداری کشور مصوبه ای داشته که ما در هفته گذشته در اجرای آن با چالش روبرو بودیم و همه این مراکزآموزش عالی مدعی این هستند که باید دانشجو بگیرند و اعضای هیئت علمی شان ارتقا یابند در حالی که در وزارتخانه ای که به صورت تخصصی به مردم و جامعه سرویس ارائه می دهد، نباید چنین برنامه ریزی و تصوری صورت گیرد.

دکتر غلامی در ادامه گفت: این مراکز می توانستند در قالب نیازهای خودشان نیرو تربیت کنند ولی از الگویی پیروی کردند که به طور مثال برخی نهادهای اجرایی دانشگاه هایی پرهزینه ای دارند و فارغ التحصیلان دکترایی را که تربیت می کنند، جذب و استخدام نمی کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه در سال های اخیر روند توجه به دانشگاه ها و در خواست انجام امور پژوهشی از این مراکز علمی افزایش یافته است، گفت: به لحاظ مقایسه با گذشته، وضعیت خوبی داریم اما تا رسیدن به نقطه مطلوب، هنوز فاصله داریم و امیدواریم این دریچه که باز شده روز به روز گسترش یابد تا به میزان مطلوب برسد.

وی با تاکید بر انجام بخشی از موارد پژوهشی در بخش غیر دولتی گفت: هر زمان که از استادان و پژوهشگران دانشگاهی به طور جدی کار پژوهشی درخواست شده است، نتیجه کار عالی بوده که نمونه آن همکاری دانشگاه ها با صنایع دفاعی است که در این خصوص همه موارد پژوهشی به نتیجه مطلوب رسیده اند.

وزیر علوم در خصوص ساماندهی و ماموریت گرا شدن دانشگاه ها گفت: برای دانشگاه های کشور ماموریت هایی از قبیل فراملی، ملی، منطقه ای، و محلی تعریف شده است ولی متاسفانه ذهنیتی در مراکز آموزش عالی کشور وجود دارد که همه می خواهند در سطح دانشگاه های بزرگ مطرح شوند و این دانشگاه ها را هدف آینده خود قرار می دهند در حالی که در همه جای دنیا موسسات و انستیتوهای کوچکی داریم که حرف های بزرگی برای گفتن دارند.

وی افزود: اگر ما بتوانیم الگوهای تعیین شده و وظایف دانشگاه ها و ماموریت های آنها را در بحث رفع مسائل و مشکلات منطقه ای و محلی در ذهن این مجموعه ها ایجاد کنیم، اتفاقات خوبی در مناطق مختلف کشور روی می دهد.

وزیر علوم با تاکید بر مطرح شدن دانشگاه های برتر کشور در تراز بین المللی گفت: بحث بین المللی شدن مراکز آموزش عالی کشور یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی است که ما باید دانشگاه های مطرح کشور را در سطح تراز بین المللی حتماً معرفی کنیم و ارتباط بین المللی و حضور در جامعه علمی جهان را با قوت برقرار کنیم.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست