پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۳۹
|
کد خبر: ۸۰۶
مدیر دفتر برنامه ریزی آموزش عالی خبر داد؛

رایزنی با مجلس برای اختصاص بودجه مهارت افزایی دانشجویان

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی از رایزنی با مجلس برای اختصاص بودجه به بحث مهارت افزایی و اشتغال دانشجویان برای سالهای آینده خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۱۳ تير ۱۳۹۷

به گزارش بسنا، دکتر محمدرضا آهنچیان در دومین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه های کشور که با محوریت برنامه های مهارت افزایی و ارتقای توان، اشتغال پذیری دانشجویان کارشناسی در حال برگزاری است با اشاره به طرح مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان کارشناسی گفت: مقرر شده است یک تا سه درصد درآمد اختصاصی دانشگاه ها یا درآمد هزینه سرمایه ای دانشگاه ها به حمایت از طرح اشتغال پذیری اختصاص یابد که این مسئله در دستور کار هیات امنای دانشگاه ها در سال ۹۷ قرار خواهد گرفت.

وی افزود: یکی از برنامه هایی که در این راستا انجام می گیرد تسهیل آئین نامه است تا این طرح تضمین استمرار داشته باشد. باید این طرح در دانشگاه ها اجرا شده و ادامه دار باشد و دانشگاه ها شیوه نامه هایی برای آئین نامه مهارت افزایی و ارتقاء توان اشتغال پذیری دانشجویان کارشناسی تدوین کنند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی یادآور شد: کارگروه جدیدی که شکل گرفته آئین نامه مذکور را بازتنظیم کرده و ظرف یک تا دو هفته آینده به دانشگاه ها ابلاغ می کند.

وی تصریح کرد: همچنین با مجلس رایزنی شده است که در بودجه های سال آینده برای مهارت افزایی و اشتغال دانشجویان، بودجه ای را اختصاص دهند. دانشگاه ها موظف هستند ساختار مناسبی را برای این برنامه در دانشگاه ها طراحی کنند.

آهنچیان با اشاره به طرح مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان کارشناسی خاطرنشان کرد: در این طرح مواردی گنجانده شده است که می توان به دروس اختیاری دانشگاه ها به متناسب با نیاز جامعه اشاره کرد که این اقدام در برخی دانشگاه ها صورت گرفته ولی باید به صورت منسجم و متمرکز انجام شود و برنامه هایی که ارائه می شود تقلیدی نباشد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی اظهار داشت: از دیگر مواردی که به آن اشاره شده است، رصد اشتغال دانش آموختگان هر کدام از رشته های موجود دانشگاه است. مهمترین استفاده از این موضوع برای بازنگری دروس است و اینکه بدانیم اکنون دانش آموختگان هر رشته کجا هستند و در چه شغلی مشغول هستند.

وی یادآور شد: از معاونان آموزشی دانشگاه ها خواسته بودیم تا ۱۴ تیرماه، پیش برنامه خود را در رابطه با طرح مذکور ارائه دهند که هنوز چند دانشگاه بیشتر این کار را انجام نداده اند.

آهنچیان افزود: اینکه دانشگاه ها باید تا ۱۷ مردادماه یک درس به عنوان درس اختیاری زیرمجموعه این طرح که مبتنی بر نیازهای جامعه باشد ارائه دهند و در نیمه شهریور نیز باید بتوانیم در این زمینه یک پکیج از اقداماتی که انجام گرفته و برنامه هایی که اجرا شده است راارائه دهیم.

وی یادآور شد: باید شرایطی ایجاد شود که اجرای این طرح در ترفیع اساتید اثرگذار باشد. همچنین باید ردیفی تحت عنوان ردیف مهارت افزایی برای دانشگاه های فعال در این زمینه اختصاص داده شود. ما امیدواریم نیمسال اول سال تحصیلی جدید در دوره های کارشناسی شاهد تحول آموزشی باشیم.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آموزش و پژوهش