پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۲۰۸
|
کد خبر: ۸۰۸
دکتر یعقوب محمدی فر در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

دانشگاه بوعلی سینا، رتبه ۱۲ دانشگاه های سبز کشور

رئیس دانشگاه بوعلی سینا در جمع اصحاب رسانه گفت: هر چند دیر شروع کردیم ولی در سال ۹۶ رتبه ۱۲ دانشگاه های سبز را به دست آوردیم.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۲ - ۱۳ تير ۱۳۹۷

به گزارش خبرگزار بسنا دکتر یعقوب محمدی فر، رئیس دانشگاه بوعلی سینا در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، ضمن اشاره به تاریخچه دانشگاه بوعلی سینا گفت: در خاطرات بنیان گذار این دانشگاه، دکتر اعتماد گفته شده که قرار بوده دانشگاهی بسازیم متفاوت از دانشگاه های دیگر. قرار بود این دانشگاه منطقه محور باشد و نسبت به رفع مشکلات اقدام کند.

وی تشریح کرد: این دانشگاه در حال حاضر ۱۳ دانشکده، حدود ۱۲۰۰۰ دانشجوی در حال تحصیل که نزدیک به ۳۰۰۰ نفر آن ها تحصیلات تکمیلی، ۱۰۰۰ نفر دکتری و ۲۰۰۰ نفر کارشناسی ارشد است. ۵۷ گروه آموزشی که در این ۵۷ دپارتمان ۳۱۷ رشته گرایش در حال فعالیت هستند. فلذا دانشگاه بوعلی سینا به عنوان یک دانشگاه جامع مطرح است و در تقسیم بندی وزارت علوم در منطقه ۴ کشور که شامل استان های همدان، قزوین، قم و مرکزی دارای رتبه اول است.

وی تصریح کرد: در سال جاری در رنکینگ لایدن هلند رتبه زیر ۱۰۰۰ را به دست آوردیم. از جمهوری اسلامی ایران ۲۳ دانشگاه در این رتبه بندی قرار داشتند که در این میان دانشگاه بوعلی سینا رتبه ۲۲ را داراست و در حدود رتبه ۹۳۰ دنیا را از آن خود کرد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا ضمن اشاره به داشتن رتبه دهم کشوری در ISC گفت: خوشبختانه در سال جاری فعالیت های خوبی در رابطه با کارآفرینی داشتیم. مرکز رشد دانشگاه بوعلی سینا به عنوان سیزدهمین مرکز رشد دانشگاهی موافقت قطعی خود را در کشور اخذ کرد. ۳۰ واحد مستقر در مرکز رشد داریم و اخیرا هم در مراسمی از ۱۰ مرکز دیگر رشد در دانشگاه کشاورزی رونمایی شد.

وی اضافه کرد: دانشگاه بوعلی سینا قصد دارد به سمت مرکز رشد تخصصی برود. اولین مرکز رشد تخصصی کشاورزی را در دانشگاه بوعلی سینا، ۲ مرکز شتاب دهنده، یکی در مهندسی و دیگری در کشاورزی افتتاح شده است که وظیفه شتابدهی رشد را بر عهده دارند و نقطه حائل ارتباط بخش علمی و بخش بازاری خواهد بود.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا در بحث ارتباط با صنعت و کلینیک دامپزشکی نیز، گفت: بخش صنایع دستی در دانشکده فنی تویسرکان افتتاح شد. همچنین کلینیک دامپزشکی را برای ارتباط با جامعه احداث کردیم و بیماری های مشترک بین دام و انسان را در آن بررسی کردیم.

وی افزود: مرکز سنگ تراشی سنگ های قیمتی را احداث شد. اقدامات بسیار خوبی را در حوزه مدیریت سبز داشتیم که در دو سال پیش، لوح رئیس سازمان محیط زیست کشور را به عنوان دانشگاه سبز دریافت کردیم و خوشبختانه هر چند دیر شروع کردیم ولی در سال ۹۶ رتبه ۱۲ دانشگاه های سبز را به دست آوردیم. در حال حاضر هم در حال لایه روبی و استفاده جدید از خدمات دانشگاه هستیم.

محمدی فر تأکید کرد: در کنار این فعالیت ها، دانشگاه بوعلی سینا در سه سال پیش موفق شد مراحل اولیه بحث دانشگاه بین المللی D8 را که شامل ۸ کشور اندونزی، مالزی، ایران، ترکیه، مصر، بنگلادش، پاکستان و نیجریه و جمعیتی بالغ بر یک میلیارد نفر هستند را انجام دهد و مجوز آن را بگیرد و از اول مهر پذیرش دانشجو خواهد داشت. یکی دیگر از ویژگی های این دانشگاه آموزش زبان فارسی به دانشحویان غیر فارسی زبان است که از ۲۵ کشور دنیا در این دانشگاه تحصیل می کنند. به علاوه ما بحث آزمایشگاه مرکزی را در دستور کار داریم که البته فضای قبلی کافی نیست.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا ضمن اشاره به عقد تفاهم نامه هایی بین دانشگاه بوعلی سینا با دیگر مراکز مانند شهرداری، میراث فرهنگی، شرکت های صنعتی و سازمان ها گفت: این تفاهم نامه ها باعث شده دانشگاه به سمت جامعه پیش برود و دانشگاه بوعلی سینا به عنوان یک هسته جدا از جامعه نشود؛ به همین جهت بحث جامعه و صنعت در سال های اخیر تقویت شده است.

وی موضوع دیگری را با عنوان طرح دانشگاه عاری از دخانیات مطرح کرد و افزود: دانشگاه بوعلی سینا اولین دانشگاه در سراسر کشور است که طرح دانشگاه عاری از دخانیات را اجرا کرده و دانشگاه های دیگر نیز به تأسی از این موضوع، طرح مذکور را پیاده کرده اند.

محمدی فر خاطرنشان کرد: در لیست ۱% ISI دانشمندان برتر دنیا، دانشگاه بوعلی سینا موفق شده تا ۶ نفر از این دانشمندان را در جمع اعضای هیأت علمی خود داشته باشد.

وی تشریح کرد: تفاهم نامه های مختلفی را با دانشگاه های ترکیه، استانبول، انگلستان، ایتالیا، فرهنگستان علوم اتریش، نُوی پازای صربستان، فرانکفورت آلمان و... عقد شده و همچنین با دانشگاه کُنام فرانسه در حال نوشتن قرارداد هستیم. در واقع بیش از ۴۰ تفاهم نامه منعقد شده که در حال اجرا شدن هستند.

وی افزود: ما در سال ۹۲ استاد نمونه کشوری و پژوهشگران برگزیده کشوری در سال ۹۵ و ۹۴ داشتیم. رتبه های خوبی در دانشگاه بوعلی سینا در جشنواره بین المللی فارابی ۴ یا ۵ نفر کسب شده است و در جشنواره جوان خوارزمی تعدادی از دانشجویان دکتری این دانشگاه نیز حضور داشتند.

محمدی فر در رابطه با حوزه انتشارات در دانشگاه بوعلی سینا افزود: این دانشگاه دارای رویکرد خوبی است. در کیفیت مقالات دارای ضریب ۸.۵۴ هستیم و جزء سومین یا چهارمین با کیفیت ترین مقالات در کشور محسوب می شویم.

خبرنگار: انتصامی

عکس: امامی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست