پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۹۱
|
کد خبر: ۸۴۵
قائم مقام وزیر علوم گفت: طرح افزایش مهارت و اشتغال‌پذیری دانشجویان دوره‌ کارشناسی در وزارت علوم در دست اقدام است، به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و از مهرماه سال جاری اجرایی می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۲۶ تير ۱۳۹۷

به گزارش بسنا، دکتر عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر علوم، در مراسم تکریم و معارفه سرپرست قبلی و جدید دانشگاه خوارزمی، تصریح کرد: در گذشته انتظاری که از آموزش عالی می‌رفت، این بود که برای دستگاه‌های اجرایی، نیرو تربیت کند، ولی امروزه مأموریت و انتظارات ما از آموزش عالی متفاوت شده است و انتظار می‌رود دانشگاه‌ها با تولیدات علمی که دارند، در سطح جهانی نقش‌آفرینی کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر دو انتظار جدید به دو انتظار قبلی که از دانشگاه‌ها وجود داشت، اضافه شده است. در گذشته از دانشگاه‌ها انتظار می‌رفت که نیروی انسانی متعهد و کاردان برای نیاز کشور و حضور فعال در عرصه تولیدات علمی تربیت کنند، ولی در حال حاضر مأموریت دانشگاه‌ها این است که باید فارغ‌التحصیلانی را تربیت کنند که هم برای خود کار ایجاد کنند و هم کارآفرین باشند. همچنین دانشگاه باید پاسخگوی حل معضلات جامعه به ویژه معضلات جامعه پیرامون خود باشد.

قائم مقام وزیر علوم گفت: شاید در دهه ۸۰ به دلیل تقاضای اجتماعی که برای ورود به عرصه آموزش عالی وجود داشت، توسعه کمّی آموزش عالی گسترش پیدا کرد و از کیفیت تا اندازه‌ای غفلت شد و اکنون برنامه ما این است که بازگشت به کیفی‌ کردن دانشگاه‌ها داشته باشیم تا به دوره‌های کارشناسی توجه بیشتری شود.

وی ادامه داد: اکنون طرح افزایش مهارت و اشتغال‌پذیری دانشجویان دوره‌ کارشناسی در دست اقدام است و از مهرماه در دانشگاه‌ها اجرایی می‌شود.

باقری خاطرنشان کرد: اکنون دانشگاه‌ها باید نیروی کارشناسی کارآفرین و دارای مهارت تربیت کنند و باید به سمت دانشگاه کارآفرین حرکت کنند؛ انتظاری که از دانشگاه‌ها وجود دارد، این است که به مسائل و مشکلات پیرامون خود پاسخ دهند.

به گفته قائم مقام وزیر علوم، در حال حاضر همه استان‌ها و دانشگاه‌ها دارای نیروی متخصص در همه زمینه‌ها هستند و استفاده از توان دانشگاه‌ها در حل معضلات جامعه در سطح مدیریت کلان کشور در حال پدیدار شدن است، چرا که حل مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی توسط اتاق‌های فکری که به تنهایی توسط مدیران اداره می‌شود، اجرایی نمی‌شود. حل مسائل جامعه باید از مسیر علمی پیش برود و دانشگاه‌ها باید به رفع نیازهای کشور کمک کنند. دانشگاه نسل سوم دانشگاهی است که فارغ‌التحصیل آن دارای مهارت کافی است.

وی اظهار کرد: در مجموع باید گفت که باید هسته‌های پژوهشی موضوع‌محور با کمک دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها برای حل مسائل کشور ایجاد شود تا هرکدام در مورد موضوعات خاصی کار کرده و مشکلات کشور را حل کنند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست