پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۵۶۶
|
کد خبر: ۸۷۹
رئیس سازمان بسیج علمی کشور با اشاره به لزوم راه‌اندازی قرارگاه جهاد علمی در کشور گفت: این قرارگاه برنامه دارد تمام موضوعات مورد نیاز کشور از مباحث علوم انسانی تا مهندسی را مورد توجه قرار دهد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷

به گزارش بسنا، رئیس سازمان بسیج علمی کشور در نشست خبری با بیان اینکه برای تمدن‌سازی نیاز به فرهنگ بومی است، افزود: ترکیبی از سیاست و فرهنگ، تمدن را ایجاد می‌کند. بنابراین ما باید در ساختار سیاسی خود فرهنگ بومی خود را جاری کنیم و تا زمانی که این فرهنگ پیاده‌سازی نشود، نمی‌توانیم به دنبال تمدن‌سازی باشیم.

حسین قدیانی تأکید کرد: مشکل اصلی بعد از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی این است که فرهنگ‌هایی را که در شعارهای خود اعلام کرده‌ایم، پیاده‌سازی نکردیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های علمی و رتبه‌های بین‌المللی ایران در سطح جهانی گفت: ما پتانسیل لازم برای ورود به حوزه علم و فناوری را داریم، اما نمی‌توانیم علم را به فناوری و فناوری را به ثروت تبدیل کنیم.

رئیس سازمان بسیج علمی کشور افزود: اصلی‌ترین مشکل ما این است که نه به داشته‌های خود و نه به نیازهای خود مشرف هستیم، چرا که برای رفع مشکلات باید مسئله‌محور حرکت کنیم.

قدیانی اظهار داشت: حوزه، دانشگاه و مراکز علمی مهمترین عناصر توسعه علم و فناوری در کشور به شمار می‌روند، اما اینکه چه کسی حرکت آنها را مشخص می‌کند، تعیین نشد و در بسیاری از موارد می‌بینیم که این مراکز فعالیت‌های مشابه هم انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: علت پیشرفت ما در صنایع دفاعی این بود که دانشگاه‌ها توانمندی خود را در این زمینه اعلام کردند و مراکز ذیربط نیز از علم دانشگاه‌ها بهره بردند.

رئیس سازمان بسیج علمی کشور تأکید کرد: ما به دو سامانه در کشور نیاز داریم که یکی توانمندی‌ها و دیگری نیازمندی‌ها را شناسایی کند و رابطه‌ منطقی میان این دو ایجاد شود.

قدیانی گفت: اکنون علی‌رغم اینکه دولت اعلام می‌کند بیش از ۶۰ درصد صنایع خوابیده است، اما از کشورهای خارجی تمنا دارد که سخت‌افزار وارد کنند و در کنار صنایع خوابیده قرار دهد که این امر موجب می‌شود بیکاری افزایش یافته و سخت‌افزار بیش از نیاز کشور وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: به طور مثال در کل تهران به اندازه کل کشور انگلستان دستگاه سی‌تی‌اسکن وجود دارد.

رئیس سازمان بسیج علمی کشور خاطرنشان کرد: باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که دانشگاه‌ها و مراکز علمی بتوانند راندمان کاری صنعت را افزایش دهند، چرا که اکنون راندمان صنایع ۴۰ تا ۶۰ درصد است.

قدیانی ادامه داد: باید موضوع مسئله‌محوری در راستای تولید علم بومی در کشور نهادینه شود تا بتوانیم مشکلات صنعتی را برطرف کنیم.

وی افزود: اکنون کشورهای ابرقدرت بر روی مسائل نظامی ما حساب می‌کنند، چرا که در این زمینه صنایع دفاعی مسائل خود را روی کاغذ آورده‌اند و دانشگاه‌ها نیز به کمک آنها رفته‌اند.

رئیس سازمان بسیج علمی کشور اظهار داشت: دانشگاه‌های کشور مأموریت‌گرا نیستند؛ با یکی از رؤسای این مراکز که مکالمه‌ای داشتم، وی تأکید می‌کرد که مأموریت دانشگاه تنها آموزش نیست.

قدیانی تصریح کرد: اکنون در ایران روش‌های دانشگاه‌ها بر روند فعالیت حوزه‌های علمیه غلبه کرده، به نحوی که در حوزه‌های علمیه از طلاب امتحان می‌گیرند و نگران هستند که تقلبی صورت نگیرد، درحالی‌که در گذشته حوزه‌های علمیه چنین روند آموزشی نداشته‌اند.

وی افزود: ما معتقدیم باید تربیت و آموزش نیروی انقلابی و مورد نیاز نظام و توسعه علم برای تمدن‌سازی اسلامی در دانشگاه‌ها رقم بخورد، اما اکنون با مدل غربی این مراکز نمی‌توانیم به اهداف دست یابیم.

رئیس سازمان بسیج علمی کشور با اشاره به لزوم راه‌اندازی قرارگاه جهاد علمی در کشور گفت: این قرارگاه برنامه دارد تمام موضوعات مورد نیاز کشور از مباحث علوم انسانی تا مهندسی را مورد توجه قرار دهد.

قدیانی گفت: همچنین این قرارگاه با هدف مسئله‌محوری در جامعه فعالیت خواهد کرد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری