پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۰۹
|
کد خبر: ۹۲۶
برای بررسی چگونگی انتقال امواج انرژی و گرما بین اتمسفر؛

فضاپیمای پارکر به تاج خورشیدی خواهد رفت

فضاپیمای پارکر برای بررسی چگونگی انتقال امواج انرژی و گرما بین اتمسفر و همچنین علت شتاب بادها و ذرات پر انرژی خورشیدی، به سمت تاج خورشیدی می رود.
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
به گزارش بسنا، فضاپیمای پارکر که نام خود را از یوجین پارکر اختر فیزیکدان آمریکایی گرفته است، به مطالعه ی نظریه بادهای خورشیدی فراصوت خواهد پرداخت. در این نظریه که در اوایل دهه ی ۱۹۵۰ میلادی مطرح شد، وجود میدان مغناطیسی خورشیدی را در بخش خارجی منظومه شمسی پیش بینی کرد.

کاوشگر پارکر ناسا با ابعادی برابر با یک خودرو، بارها به دور خورشید میچرخد و اطلاعات مربوط به خورشید را در اختیار دانشمندان قرار می دهد.

اما این بار کاوشگر به ۶ میلیون کیلومتری سطح خورشید نزدیک خواهد شد، که بشر تا کنون موفق به این نزدیکی با خورشید نشده است. دمای خورشید در آن فاصله در حدود ۱۴۰۰ درجه‌ی سلسیوس است. این ماموریت به لطف سپر ویژه‌ی ناسا با قطر ۱۱.۴۳ سانتی‌متر میسر شده است و از لایه‌ی کامپوزیت کربن، هسته سبک و نوعی اسپری با فرمول ویژه برای بازتاب امواج خورشیدی تشکیل شده است. این لایه، هسته‌ی فضاپیما را در برابر این دمای بسیار بالا محافظت می‌کند؛ که با وجود چنین حرارتی، دمای درون کاوشگر ناسا معادل با دمای اتاق خواهد بود، همچنین در این فضاپیما سیستم خنک کننده وجود دارد که مانند رادیاتور عمل می‌کند.

میزان گرما و انرژی موجود در تاج خورشیدی و همچنین دلیل شتاب گرفتن بادهای خورشیدی، موضوعات مورد مطالعه ی کاوشگر پارکر خواهد بود. بادهای خورشیدی مجموعه ای از ذرات باردار هستند که از سمت خورشید به جریان می‌افتند و با سرعتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر بر ثانیه از زمین عبور می‌کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری