پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۳۷
|
کد خبر: ۱۰۲۳
رئیس دانشگاه بوعلی سینا در سمینار شیمی کاربردی ایران:

اهل علم، علم را تک وجهی نپندارند

دکتر یعقوب محمدی فر اظهار داشت: اهل علم، باید علم را تک وجهی نپندارند، علوم به شدت متأثر از یکدیگرند، به طوری که مرز بین علم و شبه علم بسیار نزدیک است و تأمل بیشتر و عمیق تر را می طلبد
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی فر رئیس دانشگاه بوعلی سینا، در مراسم افتتاحیه سومین سمینار شیمی کاربردی ایران، که در سالن شهید چمران دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد ماه ذی الحجه به میهمانان و شرکت کنندگان این سمینار گفت: امیدواریم که این دو روز که در خدمت شما شیمیدانان هستیم، بتوانیم در راستای ارتقاء مباحث شیمی کاربردی مؤثر باشیم.

وی ضمن گرامیداشت۱ شهریور، سالروز تولد حکیم ابوعلی سینا خاطرنشان کرد: همدان در سال ۲۰۱۸، پایتخت ‌گردشگری کشورهای آسیایی شده است و به عنوان مرکز عرفان، علم و ادب در خدمت میهمانان و گردشگران آسیایی شناخته می شود.

وی تصریح کرد: حدود ۳۰ درصد از تولیدات علمی دانشگاه بوعلی سینا از دانشکده شیمی است و این موضوع از افتخارات این دانشگاه محسوب می شود.

دکتر محمدی فر اظهار کرد: توانسته ایم به همت اساتید و دانشجویان گروه شیمی در مهندسی شیمی، در رده بندی شانگهای قرار بگیریم و خوشبختانه جزو ۵۰۰ دانشگاه برتر باشیم و هم چنین کسب رتبه زیر ۱۰۰۰ در بین دانشگاه های بین المللی را در بخش اعظمش مرهون زحمات اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشکده شیمی هستیم.

وی هم چنین بیان کرد: دانشکده شیمی این دانشگاه در سال ۲۰۱۶ دارای ۲۰۰ مقاله و در سال ۲۰۱۷ دارای ۱۸۷ مقاله و هم چنین مفتخر هستیم که ۶ دانشمند ISI نیز در دانشکده شیمی حضور دارند.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا ضمن ارائه مطالبی در بیان رابطه شیمی و علوم دیگر ادامه داد: بحث شیمی در گرایش های مختلف با زندگی مردم عجین شده است و بحث ماهیت علم یک بحث کاملا جدی است؛ با نگاه به محصولات تولید شده در ۲۰۰ سال اخیر است که متوجه تغییرات علم در زندگی بشر می شویم.

وی متذکر شد: علم باید توجیه منطقی داشته باشد؛ انسان بیشترین دخل و تصرف ها را روی زمین با استفاده از علم انجام داده است؛ اولین بحث شیمیایی که بشر به آن پرداخت بحث آتش بود و شاید کشف آتش یکی از زمینه هایی بود که نور را به زندگی بشر بخشید. هم چنین سفال مهم ترین تغییر در زندگی بشر است که توسط آتش ساخته شد.

دکتر محمدی فر اظهار داشت: اهل علم باید علم را تک وجهی نپندارند، علوم به شدت متأثر از یکدیگرند، به طوری که مرز بین علم و شبه علم بسیار نزدیک است و تأمل بیشتر و عمیق تر را می طلبد؛ هدف علم بسیار والاست و این سؤال پیش می آید که آیا علم برای انسان است یا انسان برای علم؟! ان شاءالله که در این سمینار به این مطلب برسیم که این علم است که باید در خدمت انسان باشد نه انسان در خدمت علم.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا در پایان از افتتاح ساختمان دانشکده شیمی در دانشگاه خبر داد و افزود: امید آن می رود که تمامی ما در راستای توسعه معنویت، توسعه تعامل و هم زیستی جوامع پیش برویم و این سمینار بتواند دستاوردهایی برای کشور داشته باشد.

خبرنگار: اسدی

عکس: امینی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست