به گزارش بسنا، دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در شصت و دومین گردهمایی
معاونین دانشجویی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کل کشور که در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، در خصوص اقدامات انجام
شده در حوزههای فرهنگی دانشگاهها گفت: طی یک سال گذشته با مشارکت تمامی اعضای
مجموعه فرهنگی وزارت علوم در این حوزه اقدامات مؤثری انجام شده است که حاصل آن
ایجاد فضایی آرام و پرنشاط در دانشگاهها بود.
وی با بیان اینکه یکی از شاخصههای حوزه فرهنگی
حمایت از فعالیتهای دانشجویی است، افزود: فارغ از مجموعه فعالیتهای انجام شده،
در سال گذشته تشکلها، کانونها و انجمنهای دانشجویی نیز فعالیت نسبتاً جامع و
گستردهای داشتهاند که این اقدامات لازمه فعالیت در محیطهای دانشگاهی است و
امیدواریم امسال هم بتوانیم این اقدامات را با حمایتها و دقت نظر بیشتری پیش
ببریم.
دکتر غلامی همچنین در رابطه با اقدامات انجام
شده در حوزه اعضای هیئت علمی نیز اظهار داشت: در این حوزه معمولاً گزارش عملکرد
بخصوصی وجود ندارد یا بعضاً حضور معاونت فرهنگی جدی و پررنگ دیده نمیشود لذا به
منظور بهرهگیری از ظرفیت و تواناییها، خواستار این هستیم که اعضای هیئت علمی در
کنار حوزه معاونت فرهنگی قرار گیرند.
وزیر علوم با اشاره به اینکه هر سال گروهی از
اعضای هیأت علمی جوان از محیطهای دانشجویی به محیطهای هیئت علمی منتقل میشوند و
کلاسها و دانشجویان در اختیار آنها قرار میگیرد، بیان کرد: بسیار مفید خواهد
بود که در آغاز دوره خدمت این نیروهای جوان باید و نبایدهای علمی در حوزه فرهنگی
را با آنها در میان بگذاریم و تجربیات اساتید پیشکسوت را نیز در معرض استفاده
اعضای هیأت علمی جوان قرار دهیم و با تجهیز آنها به تجربیات اساتید گذشته و
برنامههای مدون وزارت علوم، ظرفیتها را بیش از پیش بهرهبرداری کنیم.
وی با تاکید بر لزوم تدبیر ویژه حوزه فرهنگی در
بخش اعضای هیأت علمی، تصریح کرد: در حوزه کارمندان نیز به دو صورت میتوان به بخش
فرهنگی نگاه کرد. ابتدا ظرفیتهای حمایتی و کمکگرفتن از مجموعهها و سپس به دلیل
اینکه کارمندان بدنه خدماتدهی به دانشجویان هستند، ظرافیتهایی را میتوان در
تماسها و ارتباطات کاری تعریف کرد که ضرورت دارد به منظور بررسی عملکردها، گاهی
در این زمینه ارزیابیهایی صورت گیرد.
وزیر علوم با بیان اینکه در حوزه فرهنگی نمونههای
کاری خوبی در دانشگاهها وجود دارد و در ارزیابیها نیز شاهد آمار بسیار
امیدوارکنندهای هستیم، گفت: اگر تربیت نسل فرهیخته و تحصیل کرده آگاه به شرایط را
به عنوان هدف اصلی مورد توجه قرار دهیم، شاید این حوزه حتی وظیفه مهمتری نسبت به
حوزه آموزشی داشته باشد.
دکتر غلامی در ادامه با اشاره به حوزه معاونت
دانشجویی تاکید کرد: سازمان امور دانشجویان باید حضور نزدیکتری در کنار معاونان
دانشجویی دانشگاهها داشته باشد.
دکتر غلامی با بیان اینکه هدف از این نزدیکی
این است که مدیریت دانشگاهها کمی از حوزه تدارک و بخشهای رفاهی جدا شوند و به
جای آن سازمان امور دانشجویان در کنار معاونان قرار گیرد، عنوان کرد: فعالیتهایی
که طی سالهای گذشته در ارتقاء سطح سرانه دانشجویی قرار گرفته از جمله نمونههای
شاخص حضور سازمان امور دانشجویان و صندوق رفاه در کنار مدیریت دانشگاهها است.
وی با تاکید بر اینکه نباید حضور سازمان امور
دانشجویان در کنار مدیریت دانشگاهها به نفع مدیران رقم بخورد گفت: ریاست محترم
دانشگاهها در توصیف این خدمات به دانشجویان باید به حضور سازمان امور دانشجویان
اشاره کنند زیرا این امر سبب قدردانی بیشتر از اعضای این سازمان و توجه بیشتر
دانشجویان به سازمان امور دانشجویان به عنوان نهادی که متولی بخش رفاهی است، میشود.
وزیر علوم با بیان اینکه همکاری دانشجویان با
مدیران حوزه دانشجویی، انجمنها و شورای صنفی دانشگاهها آثار بسیار مؤثری در بر
خواهد داشت، افزود: خوشبختانه سازمان امور دانشجویان در راستای جبران کاستیهای
اعلام شده توسط دانشگاهها و برنامههای کلان، تلاش زیادی میکند.
دکتر غلامی ادامه داد: امیدواریم امسال با دقت
و همکاری نزدیکتر و ارتباطات منظم با سازمان امور دانشجویان همکاریهای بیشتری
صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه ایجاد رستورانها
و افزایش کیفیت غذاهای دانشجویی نیز از جمله زمینههای دیگر در حوزه دانشجویی
هستند که حمایتهای بیشتری را میطلبند، اظهار داشت: همچنین مجموعه مشاورههای دانشجویی
نیز به دلیل ارائه خدمات تأثیرگذار به دانشجویان بخش مهمی است اما متأسفانه در سالهای
گذشته بعضاً پیش آمده که برخی از دانشجویان به دلیل عدم اطلاع و راهنماییهای
نادرست در استفاده از این خدمات دچار مشکل شدند که لازمه رفع این مسأله آگاهیبخشی
دانشگاه به دانشجویان جدیدالورود نسبت به تمامی خدمات است علاوه بر آن میتوان در
نشستهای دانشکدهای نیز این موضوع را مورد توجه قرار داد.
وزیر علوم همچنین گفت: لازم است تا اعضا هیأت
علمی که ترم اول به دانشجویان تدریس میکنند با بروشورهایی که وزارت علوم در
اختیارشان قرار میدهد، نکاتی را در خصوص خدمات رفاهی به دانشجویان گوشزد کنند.
دکتر غلامی با بیان اینکه تماس و ارتباط مستمر
هفتگی اعضای هیأت علمی با دانشجویان و اختصاص زمانی کوتاه جهت آگاهیبخشی به آنها،
میتواند گام مؤثری در انتقال پیام مدیریت و جامعه علمی دانشگاه به دانشجویان باشد
به اجرای طرح مهارتافزایی دانشجویان در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: این طرح از
سال گذشته با مشارکت همه بخشها در دانشگاهها با هدف افزایش امید دانشجویان در
حوزه شغلی آغاز شده که حوزه دانشجویی و فرهنگی بسترساز و حوزه آموزشی و پژوهشی
تأمینکننده محتوای آن هستند.
وی عنوان کرد: مشارکت گرفتن از گروههای
دانشجویی در اجرای برنامههای مختلف به خصوص برنامههای مرتبط با مهارتافزایی، میتواند
اثرگذاری آن را در موضوعات آموزشی و امید به آینده افزایش دهد.
وزیر علوم با بیان اینکه در حال حاضر بشدت
نیازمند امیدوار کردن دانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی نسبت به آینده شغلی خود هستیم،
اظهار داشت: باید دانشجویان را نسبت به مسئولیتهای خود در آینده آگاه کنیم و به
آنها ثابت کنیم که مورد حمایت دستگاهها و نهادهای مختلف قرار دارند.
دکتر غلامی با بیان اینکه در حال حاضر حمایتها
و طرحهای مختلفی در خصوص اشتغالزایی برای دانشجویان در دولت وجود دارد، ادامه
داد: لازم است کارشناسان طرحهای مختلفی را که زمینهساز اشتغال دانشجویان هستند
را استخراج کنند و ضوابط و آییننامههایی را در این خصوص احصاء کنند و بدست
دانشجویان برسانند.
وی با تاکید بر اینکه اگر طرحمهارتافزایی و
اشتغالزایی دانشجویان با حفظ فضای امیدواری به خوبی اجرا شود، توجه به تحصیل آنها
نیز افزایش میابد، گفت: در سالهای اخیر بعضاً با دانشجویانی مواجه بودهایم که به
دلیل نگرانی نسبت به آینده و مشکلاتی که در حوزه اشتغال داشتهاند در تحصیل خود
دقت و ظرافت را کمتر اعمال کردند.
وزیر علوم در پایان مطرح کرد: اکنون تلاش ما
این است که بیش از پیش به سمت فضاهای دانشگاهی برویم تا دانشجویان دغدغهای برای
امور رفاهی خود نداشته باشند، با نشاط مسئولیتهای خود در حوزههای مختلف را انجام
دهند و عوارض ناشی از بیتجربگی به حداقل خود برسد که امیدواریم برای تحقق این
مسائل و تربیت نسل توانمند برای جامعه مورد حمایت همه نهادها قرار گیریم.