پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۰۵۶
|
کد خبر: ۱۵۰۶
دستیار وزیر علوم در امور حقوق شهروندی از تصویب الحاق یک تبصره به قانون سنجش و پذیرش دانشجویان با همکاری وزارت علوم با هدف بهره‌مندی همه اقشار و افراد جامعه از حق آموزش خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۲۲ آبان ۱۳۹۷

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، دکتر فریدون جعفری، دستیار وزیر علوم در امور حقوق شهروندی در سومین نشست سراسری «دستیاران ویژه حقوق شهروندی دستگاه‌های اجرایی و اولین نشست رابطین امور حقوقی شهروندی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها» که امروز (سه‌شنبه) در محل وزارت علوم برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر رعایت حقوق شهروندی به عنوان شاخص اساسی در ارزیابی توسعه و پیشرفت کشورها محسوب می‌شود، گفت: امروزه اگر بخواهند پیشرفت در یک کشور را مورد بررسی قرار دهند تنها به فناوری و پیشرفت‌های علمی توجه نمی‌کنند زیرا اکنون یکی از مهمترین شاخص‌ها توجه به شأن و کرامت انسانی است لذا ضروری است تا نگاه ویژه‌ای به رعایت حقوق شهروندی در کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت رعایت حقوق شهروندی افزود: این اهمیت برای ریاست جمهوری نیز برجسته بوده که از اولین دوره تشکیل دولت بحث تصویب و ابلاغ منشور حقوق شهروندی به عنوان یکی از شعارهای اصلی مطرح شد و در حال حاضر نیز اجرای حقوق شهروندی در حال انجام است.

دکتر جعفری ادامه داد: در ابلاغی که از سوی ریاست جمهوری به وزرا صورت گرفت تکلیف شد تا وزرا در کنار فعالیت‌های روزمره‌ای که در چارچوب قانون انجام می‌دهند پیوست و رعایت حقوق شهروندی را نیز در دستور کار خود قرار دهند.
دستیار وزیر علوم در امور حقوق شهروندی به سابقه نشست دستیاران حقوق شهروندی اشاره کرد و اظهار داشت: تاکنون این نشست‌ها در ۳ مرحله با دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها انجام شده اما نشست امروز نخسین جلسه با دانشگاه‌ها در این حوزه است که امیدواریم این نشست‌ها با کمک اساتید و پژوهشگران تداوم پیدا کند تا یک فرهنگ سازمانی جهت ارتقای حقوق شهروندی در دانشگاه‌‌ها ایجاد شود.

وی با اشاره به اهمیت حقوق شهروندی بیان کرد: اهمیت این موضوع به حدی است که در نشستی که روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور با دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور داشتند، ۱۳ چالش مهم کشور شناسایی و به دانشگاه‌ها واگذار شد و مقرر شد آن‌ها حول محور این موارد کار کنند و نتایج حاصل شده را به حوزه معاونت و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری اعلام کنند که در آن جلسه یکی از چالش‌های نامبرده، بحث حقوق شهروندی بود و در حال حاضر تکلیف آن به دانشگاه شهید بهشتی به عنوان دبیرخانه سپرده شده است و دکتر ناصری و دکتر یاوری مسئولیت پیگیری آن را برعهده دارند.

دکتر جعفری در رابطه با اقدامات انجام شده در حوزه حقوق شهروندی گفت: یکی از اقدامات مهمی که برای اجرای آن در تلاش هستیم، تعیین سرفصل دو واحد درس عمومی تحت عنوان آشنایی با حقوق شهروندی برای تمامی رشته‌ها در دانشگاه‌ها است که کلیات این کارویژه مورد تصویب قرار گرفته و فعالیت‌های مرتبط با تدوین و تصویب آن انجام شده است.

دستیار وزیر علوم در امور حقوق شهروندی به ارائه سرفصل‌های حقوق شهروندی پرداخت و افزود: به منظور انجام این موضوع با دکتر مولاوردی نامه‌نگاری‌هایی انجام شد و اکنون نیز نامه‌های ایشان برای حوزه‌های مختلف ارسال شده است تا سرفصل‌هایی تدوین شده، توسط دستگاه‌های مختلف دیده شود.

دکتر جعفری با بیان اینکه منشور حقوق شهروندی ۲۲ فصل دارد، ادامه داد: بعضاً تصور می‌شود که تنها متخصصان حقوقی می‌توانند با آن‌ها آشنایی داشته باشند در حالی که چنین تصوری صحیح نیست زیرا این منشور به دلیل گستردگی سرفصل‌ها قابل استفاده برای حوزه‌های مختلف است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر سرفصل‌های حقوق شهروندی نهایی و به دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی ارسال شده است، تصریح کرد: امیدواریم به زودی این سر فصل‌ها پس از بازبینی و تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شود و به درس‌های عمومی و اجباری دانشجویان وارد شود.

دستیار وزیر علوم در امور حقوق شهروندی در ادامه، بازتعریف منشور حقوقی دانشجویان را به عنوان یکی دیگر از سرفصل‌های منشور حقوق شهروندی نام برد و گفت: در سال ۱۳۹۶ معاونت فرهنگی وزارت علوم این منشور را تعریف کرده و در قالب یک کتابچه در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده است.

جعفری افزود: با توجه به رونمایی از منشور حقوقی دانشجویان در سال ۹۵ و تغییرات و تحولاتی که در این حوزه صورت گرفته، تیم متخصص و برجسته‌ای در حال حاضر به دنبال بازتعریف این منشور با رعایت برخی از ضوابط و حقوقی هستند که در منشور ابلاغی ریاست جمهوری برای دانشگاه‌ها تکلیف شده است.

وی ادامه داد: همچنین باتوجه به اینکه سازوکارهای اجرایی منشور حقوق شهروندی از ۴ وزارتخانه از جمله علوم، آموزش و پرورش و بهداشت نامبرده شده، اکنون بازبینی منشور حقوقی دانشجویان در دستور کار قرار گرفته است و پس از مشخص شدن نتایج نهایی آن، منشور نهایی با دستور دکتر غلامی به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

دستیار وزیر علوم در امور حقوق شهروندی اظهار داشت: یکی از تأکیدات مهم ریاست جمهوری که در قالب بخش‌نامه‌های مختلف نیز به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده، بحث میز خدمت با هدف ارتقای حقوق مراجعین به ادارات و حذف مراجعه مستقیم ارباب رجوعان به ادارات بوده است تا افراد بتوانند در یک میز مشخص و مطلوب، پاسخ خود را در مهلت متعارفی دریافت کنند.

دکتر جعفری با بیان اینکه در حال حاضر با شاخص‌ها و پارامترهای مشخصی نسبت به ایجاد میز خدمت اقدام و بخشنامه‌های آن نیز به دانشگاه‌ها ارسال شده است، تصریح کرد: امیدواریم با رعایت دستورالعمل‌ها و تکالیفی که در این بخشنامه آمده است نسبت به ایجاد میز خدمت در دانشگاه‌ها اقدام و گزارش آن نیز توسط رابطین دانشگاه‌ها به حوزه دستیاری ارائه شود.

وی در ادامه جشنواره ملی انتخاب پایان‌نامه برتر دانشجویی در حوزه حقوق شهروندی را به عنوان سرفصل دیگری مطرح کرد و گفت: براساس مصوبه‌ای که وزیر علوم در جلسه شورای معاونین تکلیف کردند، درصدد برگزاری جشنواره ملی در قالب انتخاب پایان‌نامه برتر دانشجویی در حوزه حقوق شهروندی هستیم که اقدامات اولیه آن از ۴ ماه پیش آغاز و نامه‌های مرتبط با آن نیز به دانشگاه‌ها ارسال شده است که بر همین اساس از دانشگاه‌ها خواسته شده تا چکیده پایان‌نامه‌هایی که طی ۵ سال اخیر در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد با موضوع حقوق شهروندی انجام شده است را به وزارت علوم ارسال کنند.

دستیار وزیر علوم در امور حقوق شهروندی با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۲۱۰ پایان‌نامه از سوی دانشگاه‌ها به دبیرخانه وزارت علوم فرستاده شده است، افزود: پس از جمع‌آوری پایان‌نامه‌ها و داوری آن‌ها، در جشنواره ملی انتخاب پایان‌نامه برتر دانشجویی که در بهمن‌ماه امسال مصادف با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد، از پایان‌نامه‌های برتر تجلیل می‌شود.

دکتر جعفری به سرفصل دیگری از منشور حقوق شهروندی اشاره کرد و ادامه داد: موضوع دیگر، ایجاد بانک اطلاعاتی اساتید فعال در حوزه حقوق شهروندی به منظور آگاهی و دسترسی از متخصصین و اساتید فعال در حقوق شهروندی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های آنها است که در این خصوص نیز نامه‌های مختلفی به دانشگاه‌ها ارسال شده است.

وی در ارائه سر فصل دیگری از منشور حقوق شهروندی عنوان کرد: یکی از مهمترین مباحث مطرح شده بحث انتصاب رابطین حقوق شهروندی است که هدف از آن نظارت، پایش و اجرای حقوق شهروندی در سطح دانشگاه‌ها است زیرا از همان ابتدا تکلیف ما اجرای مفاد منشور ابلاغی ریاست جمهوری در وزارتخانه و زیر مجموعه‌های آن است.

دستیار وزیر علوم در امور حقوق شهروندی گفت: طبق هماهنگی‌ای که با مقام عالی وزارت علوم صورت گرفت، مقرر شد با انتخاب ریاست دانشگاه‌ها، یکی از معاونین به عنوان رابط حقوق شهروندی مشخص شود تا از این طریق رعایت حقوق شهروندی در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار داشته باشد.

دکتر جعفری گفت: موضوع دیگری که اخیراً مطرح شده بحث اعلام پیوست حقوق شهروندی از سوی وزیر علوم به همه حوزه‌ها مبنی بر افزودن پیوست حقوق شهروندی در تمامی همایش‌ها، انتخاب آثار، فراخوان‌های مقالات است.

وی افزود: همکاری در پیشنهاد و تصویب لوایح و طرح‌های مرتبط با حقوق شهروندی و الحاق یک تبصره به قانون سنجش و پذیرش دانشجویان با همکاری وزارت علوم محور مهم دیگری است که ۱۸ شهریورماه سال جاری به تصویب رسید و در حال حاضر با هدف بهره‌مندی همه اقشار و افراد جامعه از حق آموزش در دستور کار قرار دارد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست