پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۹۹۲
|
کد خبر: ۱۶۸۸
یادداشتی از فاطمه محمدی به مناسبت 11 آذر؛

برای رهبر نهضت جنگل

متنی که می خوانید یادداشتی از فاطمه محمدی دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا و از نویسندگان بسنا است، که به مناسبت سالروز شهادت میرزاکوچک خان جنگلی نوشته است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۱ آذر ۱۳۹۷

متنی که می خوانید یادداشتی از فاطمه محمدی دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا و از نویسندگان بسنا است، که به مناسبت سالروز شهادت میرزاکوچک خان جنگلی نوشته است:

میرزا یونس معروف به میرزا کوچک خان جنگلی، مبارز انقلابی بود که در جریان نهضت مشروطه، در گیلان به آزادی خواهان پیوست و برای سرکوبی محمدعلی شاه روانه تهران شد. پس از فتح تهران به گیلان بازگشت و رهبری کمیته اتحاد اسلام را برعهده گرفت. این کمیته اهداف خود را خدمت به ایران و اسلام می دانست. در پی اشغال نواحی شمالی توسط روسیه تزاری، برای بازپس گیری مناطق اشغال شده، به مبارزه با ارتش دشمن رفت و قسمت وسیعی از نواحی شمالی را زیر نفوذ خود درآورد و در پی این فتوحات به نهضت جنگل مشهور شد.

با توجه به موفقیت های فراوان نهضت جنگل، انگلستان برای از بین بردن این نهضت، پیامی تحت عنوان صلح برای میرزا فرستاد، اما میرزا کوچک خان نپذیرفت که نیروی مسلح خود را در اختیار حکومت قرار دهد.

میرزا کوچک خان علاوه بر مبارزات خود، موفق شد انقلاب را از مشروطه خواهی به جمهوری خواهی رهنمون کند؛ بعد از کودتای 3 اسفند 1299 رضاخان، دولت مرکزی برای این که حاکمیت خود را بر تمام خاک ایران تثبیت کند، می بایست همه دولت های محلی را از میان بردارد. دولت جنگل هم از جمله آن دولت ها بود. علاوه بر این رضاخان می دانست که برای از بین بردن سلسله قاجاریه و رسیدن به اهداف خود، اشخاصی که نزد مردم محبوبیت خاصی دارند ، جذب کند. اما مذاکرات او به شکست انجامید. یکی از این دلایل، وفا نکردن قزاق های پیش از رضاخان به عهدشان بود. سرانجام قوای قزاق، نیرو های جنگل را وادار به عقب نشینی کردند. میرزا و یارانش به طرف کوه تالش حرکت کردند، ولی به دلیل برف و بوران فراوان از پای درآمدند و توسط یکی از بدخواهانش، سر یخ زده میرزا از تنش جدا شد.

قسمتی از آخرین نامه میرزا کوچک خان:

((افسوس می خورم که مردم ایران پس از محو ما خواهند فهمید ما که بودیم و چه میخواستیم و چه کردیم؛ معروف است، النعمه اذا فقدت عرفت)).


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست