پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۱۵۳
|
کد خبر: ۱۸۹۳
مجتبی شریعتی نیاسر با اشاره به حذف تکمیل ظرفیت گفت: از سال آینده مرحله تکمیل ظرفیت نداریم و دانشگاه ها تنها در دو مرحله بهمن و مهرماه دانشجو پذیرش خواهند کرد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۱۷ دی ۱۳۹۷

به گزارش بسنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر درباره بورس خارج کشور نیز گفت: بورس خارج از کشور ما صفر شده است چون دانشگاه های ما از توانمندی لازم برای تامین نیاز آموزش عالی برخوردار هستند.

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه به آیین نامه تحصیل همزمان دانشجویان نخبه اشاره کرد و گفت: این آیین نامه بازنگری و ابلاغ شده است، بر اساس آن دانشجویان واجد شرایط مقطع کارشناسی می توانند در دو رشته تحصیل کنند و در صورتی که در رشته کارشناسی ارشد پذیرفته شدند و رشته دوم شان هنوز به اتمام نرسیده بود می توانند تا دو ترم به صورت رایگان رشته دوم شان را همزمان با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داده و به پایان برسانند.

وی ادامه داد: همچنین آیین نامه استعداد درخشان نهایی و ابلاغ شده است که بر اساس آن دانشگاه های سطح یک و دو تا ۴۰درصد ظرفیت مستقیم پذیرش خود را می توانند به این دانشجویان اختصاص دهند و ما امیدواریم دانشگاه های ما به این سمت حرکت کرده و این ۴۰ درصد افزایش یابد و دانشگاه های مطرح ما تمام ظرفیت خود را مستقیم پذیرش کنند.

شریعتی نیاسر همچنین به طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی اشاره کرد و گفت: طرح آمایش آموزش عالی در ستاد آمایش در دست بررسی است، این سند دارای چند محور مهم است که مهمترین آن ساماندهی موسسات آموزشی است و اگر امروز دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه علامه طباطبایی جزو دانشگاه ها سطح یک ما هستند ناشی از اعمال چنین سندی است. این دانشگاه ها به تدریج با تجمیع موسسات کوچک تر به وجود آمده اند.

معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد: طرح ساماندهی آموزش عالی جهت توانمندسازی و ارتقای وضع موجود موسسات است و به هیچ وجه هدف این طرح جمع کردن یا انحلال موسسات نیست. هدف آن تنها ارتقای وضعیت موجود است و ما امیدواریم تا پایان سال در خصوص ساماندهی موسسات به جمع بندی برسیم.

وی به انتخابات الکترونیکی اعضای کارگروه های تخصصی اشاره کرد و گفت: بیش از ۷۵ کارگروه تخصصی داریم که نظام برنامه ریزی درسی دانشگاه های ما را زیر نظر داشتند و آنها را بررسی می کردند. به جز اینکه اختیار برنامه ریزی را واگذار کردیم کار دیگری که صورت دادیم این بود که کارگروه تخصصی بخش گسترش و برنامه ریزی را متمرکز کردیم و یک واحد تخصصی ایجاد کردیم. اکنون ۷۰۰ نفر از اساتید دانشگاه ها در رشته های مختلف در این کارگروه ها فعال هستند.

وی افزود: در دوره جدید انتخاب این افراد به صورت الکترونیکی و مجازی خواهد بود و در حال حاضر بالغ بر دو هزار نفر اساتید به این سامانه مراجعه کردند و ما امیدواریم نتایج آن را بتوانیم تا پایان سال اعلام کنیم.

رشته های واجد شرایط سوابق تحصیلی از فرآیند کنکور خارج می شوند

شریعتی نیاسر در ادامه به حذف تدریجی کنکور اشاره کرد و گفت: از سال ۹۲ بر اساس مصوبه مجلس ظرف ۵ سال ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه ها بر اساس سابقه تحصیلی انجام می شود تا سال گذشته بالغ بر ۸۵ درصد پذیرش ها بر اساس سوابق تحصیلی بود اما اتفاقی که از سال ۹۸ پیش بینی شده این است که رشته های واجد شرایط سوابق تحصیلی از فرآیند کنکور خارج شود و کنکور منحصرا به رشته های پرمتقاضی آن اختصاص یابد. تا پایان دی ماه سازمان سنجش رشته محل های واجد شرایط را که خارج از فرآیند کنکور دانشجو پذیرش خواهند کرد را اعلام می کند.

وی به خانواده ها و معلمان توصیه کرد نقش کلیدی خود را در هدایت تحصیلی دانشجویان ایفا کنند تا دانشجویان بتوانند خارج از فرآیند کنکور رشته انتخاب کرده و دغدغه تست زنی و کنکور نداشته باشند.

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه به حوزه های مهارتی اشاره کرد و گفت: اولویت وزارت علوم توجه به حوزه های مهارتی است و ما دو دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی و کاربردی را داریم که در این حوزه فعالیت می کنند در سال ۹۶، ۳۲۸ مجوز برای فنی و حرفه ای ها صادر شد که امسال دوباره تمدید شد. در حوزه آموزش عالی انتظار ما این است که نمایندگان مجلس توجه ویژه ای به نظام آموزش عالی داشته باشند و اکنون که در فصل بودجه قرار داریم انتظار ما این است که نمایندگان مجلس در حوزه آموزش عالی با اختصاص اعتبارات مورد نیاز آموزش عالی گام های جدی بردارند.

تمام مراکز آموزش عالی از کمبود بودجه رنج می برند

وی ادامه داد: تمام مراکز آموزش عالی ما از کمبود اعتبار رنج می برند و نمایندگان باید توجه جدی به این موضوع داشته باشند و اکنون که آموزش های مهارتی جزو سیاست های آموزش عالی است باید در بودجه سال ۹۸ به این موضوع توجه کنند.

شریعتی نیاسر در ادامه افزود: در حال حاضر آموزش عالی به عرصه بین المللی ورود کرده است و ۲۵ مرکز آموزش عالی ما درگیر این موضوع هستند و نیاز است حمایت شوند.

وی در ادامه به حوزه بین رشته ای اشاره کرد و گفت: من شنیده ام اعتبارات حوزه نانو ۵۰ درصد تقلیل یافته این در صورتی است که حتما باید به حوزه بین رشته ای توجه ویژه شود.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به کیفی سازی آموزش عالی گفت: یکی از مسائلی که در بخش کیفیت مورد توجه است، بحث اعتبارسنجی مراکز آموزش عالی است و در سال تحصیلی که در دانشگاه ها داریم به نظر می رسد از یک سری ظرفیت های جامعه غافل شده ایم که یکی از این ظرفیت ها، ظرفیت انجمن های علمی کشور، فرهنگستان ها و دیگر موسساتی است که در سراسر کشور وجود دارد. ما باید برای اعتلای آموزش عالی از این ظرفیت های ارزشمند جامعه علمی که در قالب انجمن ها شکل گرفته است بهره ببریم. بر همین اساس تفاهم نامه ای با موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران منعقد کرده ایم که به صورت پایلوت تعدادی از دوره های مهندسی را که ما تعیین می کنیم در برخی مراکز دانشگاهی مورد توجه قرار می دهند.

وی ادامه داد: هدف از این کار شناسایی نقاط ضعف و قوت و ارتقا کیفیت دوره های مهندسی است و بحث ارزشیابی کیفیت را در حال حاضر از حوزه مهندسی آغاز کرده ایم و در ادامه به دیگر حوزه ها تعمیم خواهیم داد.

شریعتی نیاسر در ادامه به دستاوردهای آموزش عالی در آستانه چهلمین سالگرد جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: جمعیت دانشجویی در حال حاضر در مقایسه با اوایل انقلاب ۲۴ برابر افزایش یافته است. هیات علمی دانشگاه ها ۲۷ برابر و تعداد رشته ها بیش از ۲۰ برابر شده است.

وی ادامه داد: رشته های ما در اوایل انقلاب به رشته های کارشناسی و کاردانی محدود بود و گروه های آموزشی ما عمدتا در حوزه علوم انسانی فعال بودند. این در حالی است که امروزه در تمام گروه های آموزشی فعال هستیم.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: در بخش بین رشته ای دانشگاه های ما از تمام حوزه های بین رشته ای که در دنیا وجود دارد استقبال می کند و در بخش های نانو فناوری، ژنتیک، هوا فضا و علوم شناختی پیشتاز هستند.

وی ادامه داد: تعداد موسسات ما نسبت به اول انقلاب بیش از ۵۰ برابر شده است و در حوزه آموزش مجازی بزرگترین دانشگاه (دانشگاه پیام نور) را داریم و در بخش آموزش مهارتی دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی و کاربردی از افتخارات جمهوری اسلامی است.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: در اوایل انقلاب اعزام به خارج بسیار زیاد بود زیرا ما در تمام رشته ها نیاز به خارج از کشور داشتیم ولی اکنون اعزام و بورسیه ما بسیار نادر شده است.

وی تصریح کرد: جایگاه بین المللی ما در اوایل انقلاب محلی از اعراب نداشت اما اکنون در سطح جهان از مطرح ترین کشورها هستیم و شیب رشد علمی ما مقام اول را دارد و پیشرفت های نظامی و صنعتی ما حاصل توانمندی دانش آموختگان ماست.

شریعتی نیاسر اظهار کرد: در بحث مقالات رتبه بسیار خوبی داشته ایم در سال ۹۶ بالغ بر ۴۶ هزار مقاله در نشریات معتبر جهان ISI منتشر کرده ایم.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست