دکتر محمدرضا یوسف زاده چوسری سرپرست گروه نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه بوعلیسینا، پس از اتمام ماموریت خود در این واحد و در جمعبندی اقدامات صورت گرفته در مدت تصدی خود، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا تشریح کرد: با عنایت به سه رسالت خطیر و مهم نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت و به منظور ارتقای کیفیت مؤلفههای زمینهای، دروندادی، فرایندی و بروندادی و نهادینه کردن فرهنگ خود ارزشیابی و ارزشیابی درونی جهت کسب آمادگی برای ارزشیابی بیرونی، درصدد بازاندیشی در انجام وظایف محوله هستیم.
وی افزود: به منظور تحقق واقعی مفهوم نظارت، این گروه اقدام به تشکیل کارگروههای پنجگانه آموزشی، پژوهشی، پشتیبانی و اداری، فرهنگی واجتماعی و دانشجویی نموده است و درصدد تدوین شاخصها و معیارهای مناسب و عملیاتی جهت بهبود و ارتقاء کیفیت عملکرد در حوزههای پنجگانه است؛ این امر سبب میشود که گستره و قلمرو فعالیت این گروه فقط معطوف به حوزه آموزشی نباشد و گستره آن به سایر حوزهها نیز تعمیم یابد.
یوسف زاده خاطرنشان کرد: در زمینه آموزشی پایش رشته های موجود و توسعه رشته های جدید، بازنگری فرمهای ارزشیابی اساتید، فرمهای ارزشیابی مدیران محترم گروهها، فرمهای ارزشیابی معاونین محترم آموزشی، تحلیل سؤالات آزمون و شیوههای ارزشیابی، بررسی میزان نرخ قبولی و افت تحصیلی دانشجویان، ارزیابی کیفیت درونی، تدوین طرح درس و استفاده عملی از آن، برگزاری دوره های مختلف دانشافزایی جهت بهپویی مستمر از اولویتهای اساسی این دفتر است.
وی عنوان کرد: در زمینه پژوهشی، ایجاد مهارتها و توانمندیهای تدوین مقالات در مجلات معتبر داخلی و بینالمللی، حمایت از تدوین کتابهای آموزشی اثربخش و قابل استفاده برای تدریس در موضوعات تخصصی مختلف، تمسک به پژوهشهای تقاضامحور، گذار از داناییمحوری در پژوهش به توانایی محوری، انجام پژوهشهای بالینی، ترغیب ابداع و نوآوری، پایش کیفیت آزمایشگاهها و تجهیزات، شناسایی نیازهای پژوهشی سازمانها و نهادهای مختلف جامعه و جلب اعتماد نهادها نسبت به ظرفیتهای پژوهشی دانشگاه و کاهش دیوار بین دانشگاه و جامعه از مهمترین اولویتهای دفتر به شمار می روند.
محمدرضا یوسف زاده ادامه داد: در زمینه پشتیبانی و اداری رعایت استانداردهای مناسب نیروی انسانی، مطالعه آینده پژوهانه در زمینه نیروهای انسانی مورد نیاز ، جذب و نگهداری نیروی انسانی اثربخش و کارآمد، پایش عملکرد نیروی انسانی، ارتقاء کیفیت پاسخگویی، ارتقاء دانش شغلی و حرفه ای کارکنان، افزایش تعهد سازمانی و رضایت شغلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی بیان داشت: در زمینه فرهنگی و اجتماعی معرفی ارزشها و آموزههای فرهنگی مبتنی بر منابع غنی و ارشمند اسلامی، تربیت فرهنگی، تربیت معنوی، تربیت هنری، تقویت سواد سیاسی، ترغیب، ترویج و حمایت از فعالیتهای علمی دانشجویان حائز اهمیت ویژه است.
سرپرست گروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه بوعلی سینا اظهار کرد: در حوزه دانشجویی نیز پایش کیفیت، نوع و چگونگی ارائه خدمات رفاهی، فراهم ساختن امکانات و تسهیلات ورزشی، کیفیت ارائه خدمات مشاورهای (شخصی، تحصیلی، شغلی و...)، برگزاری مطلوب مراسم و مناسبتهای مربوط با حوزه کاری در طول سال تحصیلی، کیفیت رسیدگی به مشکلات خاص آموزشی دانشجویان مورد توجه است.
خبرنگار: اسماعیلی
عکس: امینی