پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۶۲۷
|
کد خبر: ۲۲۴
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان:

منابع طبیعی با مردم برای مردم

اسفندیار خزایی در نماز جمعه امروز: باید با مشارکت مردم، سمن‌ها، دانش آموزان، نیرو‌های نظامی و انتظامی، حوزه‌های علمیه و دانشگاه ها برای نهال کاری و درختکاری تلاش کنیم.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۶

بهگزارش بسنا، اسفندیار خزایی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه همدان اظهار کرد: حفاظت از آب و خاک یک ضرورت بوده و جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ آن با اقدامات آبخیزداری اولویت دارد تا خاک توان نگهداری آب را از دست ندهد.

وی افزود: منابع طبیعی مادر توسعه است و هیچ توسعه و تولیدی بدون توجه منابع طبیعی ممکن نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان این که اگر جنگل‌های زمین در یک لحظه از بین برود مردم تنها 30 ثانیه زنده می‌مانند، ادامه داد: ارزش آب، خاک، جنگل‌ها و مراتع به حدی زیاد بوده که زیست انسان تنها در پناه آن متصور است.

وی خاطرنشان کرد: «منابع طبیعی با مردم برای مردم» شعار ماست و باید با مشارکت مردم، سمن‌ها، دانش آموزان، نیرو‌های نظامی و انتظامی، حوزه‌های علمیه و دانشگاه ها برای نهال کاری و درختکاری تلاش کنیم.

خزایی با اشاره به اینکه شهر‌های استان همدان روزگاری به باغ شهر معروف بودند و اکنون باید به آن دوران بازگردانده شوند، افزود: باید تلاش کنیم سرانه فضای سبز را بالاتر ببریم.

وی یادآور شد: مردم می‌توانند در ایام نوروز به جای سبز کردن غلات، نهالی را در گلدان بر سر سفره هفت سین گذاشته و در روز طبیعت آن را بکارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: در یک حوزه آبخیز، جنگل، مرتع، اراضی دیم، رودخانه و انواع زیست بوم وجود دارد و تا زمانی که انسان دخالت بیش از اندازه در زیست بوم نداشته باشد، اینها در کنار هم زیست یکدیگر را تقویت می‌کنند.

وی بیان کرد: تخریب بیش از حد مراتع و اراضی شیبدار و کشت دیم باعث می‌شود زیست بوم گونه‌های آفت را از بین ببریم که در این صورت جذب مزارع می‌شوند و ما مجبور به استفاده از سم شده و این سموم وارد غذای خود ما می‌شود.

خزایی تصریح کرد: حفظ مراتع موجب استمرار قابلیت خودتنظیمی آفت‌ها شده و از این نظر باید با عملیات آبخیزداری و بدون شیار با گونه‌هایی مانند بادام شیرین ضمن کمک به حفظ زیست بوم‌ها، به ارتزاق عشایر و روستاییان هم کمک کرد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی