پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۱۳۴
|
کد خبر: ۲۳۸۴
حمید اشرفی، از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا در کرسی آزاد اندیشی با موضوع "دين و سياست" گفت: مسأله سیاست در اسلام، هدایت گری و امانت الهی است، که بر عهده مردم نهاده شده است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۸
ه

به گزارش خبرنگار بسنا، حمید اشرفی، از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا در کرسی آزاد اندیشی با موضوع "دين و سياست" كه با تلاش پژوهشكده تمدن اسلامي بسيج دانشجويي دانشگاه بوعلي سينا، برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم تعریفی روشن از مطلبی را ارائه دهیم، لاجرم باید واژه هایی را که در مورد آن ها صحبت می کنیم تعریف کنیم.

وی تصریح کرد: دین مساله ای انسانی است اما تمام این جنگ و جدل ها بخاطر این است که ما تعریف واحدی از دین نداریم. اشرفی بیان كرد: دینی که در غرب تعریف می شود با دین تعریف شده در اسلام تفاوت های عمده دارد؛ آنها دین را یک عامل بازدارنده در برابر فعالیت های اجتماعی می بینند در حالی که دین اسلام یکپارچه، پز از حرکت و جهش است.

اشرفی ادامه داد: در ادیان مختلف مساله سیاست نیز تعاریف متفاوتی دارد و سیاست اسلامی متفاوت از سیاست لیبرالی و سکولاری است، چرا که در سیاست اسلامی، فرد سیاسی حاکم، وظیفه هدایت افراد را بر عهده می گیرد و به حکم همین وظیفه هدایت گری حاکم باید هم دنیای مردم و هم آخرت آنها را تعیین کند.

وی تاکید داشت: مساله سیاست در اسلام مساله هدایت گری و امانت الهی است که بر عهده مردم نهاده شده است.

اشرفی بیان كرد: جمهوری اسلامی یک مدل حکومت اسلامی است و اگر ضعفی در ساختار و عملکرد آن دیده می شود، این اشکالات می تواند بخاطر کردار مسئولین، و یا سهل انگاری آنها یا هرچیز دیگر باشد، پس نباید این مساله حوزه اندیشه را تحت سیطره خود قرار دهد؛ برای مثال اگر اشکالاتی در حوزه سیاست ما رخ دهد، اشکال به اجرای همان امور بر می گردد نه اصل امور واقعه.

وی درپایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که به تعریف مشترک معرفت شناسی نرسیم، قطعا در مسائل مصداقی به مشکل بر خواهیم خورد.

خبرنگار: یاری

عکس: امامی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو