پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۰۳۰۹
|
کد خبر: ۲۴۶۴
پژوهشگران دانشکده پیرادامپزشکی دانشگاه بوعلی سینا، طی بررسی هایی که بر روی خرگوش های خانگی داشته اند، برای اولین بار در کشور به وجود آلودگی نوعی تکیاخته ای به نام انسفالیتوزوئون کونیکولی که عامل ایجاد بیماری مشترک بین انسان و حیوانات است، پی بردند.
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، پژوهشگران دانشکده پیرادامپزشکی دانشگاه بوعلی سینا همدان طی بررسی هایی که بر روی خرگوش های خانگی داشته اند، برای اولین بار در کشور به وجود آلودگی نوعی تکیاخته ای به نام انسفالیتوزوئون کونیکولی که عامل ایجاد بیماری مشترک بین انسان و حیوانات است، پی بردند. 

انسفالیتوزوئون کونیکولی (Encephalitozoon cuniculi) نوعی موجود تک سلولی است که حیوانات و پرندگان مختلفی را آلوده می کند ولی اغلب در خرگوش ها ایجاد بیماری می کند. 

پژوهشگران دانشکده پیرادامپزشکی دانشگاه بوعلی سینا به سرپرستی دکتر زینب صادقی دهکردی برای اولین بار در کشور با آزمایش های مولکولی و هیستوپاتولوژی بر روی خرگوش های خانگی سطح شهر همدان و کرج، عفونت با انسفالیتوزوئون کونیکولی را تأیید کردند. 

از نشانه های بالینی خرگوش آلوده می توان به عفونت داخل چشم و نیز علائم عصبی مانند تغییرات رفتاری، افسردگی، افتادگی سر، تلوتلو خوردن، چرخش به دور خود، تشنج و فلجی اشاره کرد. 

آلودگی انسان به این بیماری از طریق تماس مستقیم با ادرار یا مدفوع خرگوش ها صورت می گیرد. این بیماری در انسان شایع نیست ولی در افراد با نقص دستگاه ایمنی با نشانه هایی از جمله انسفالیت، التهاب همزمان قرنیه و ملتحمه چشم، سینوزیت، ذات الریه و همچنین التهاب ماهیچه ها، صفاق، کلیه ها و کبد همراه است.

برای پیشگیری از این بیماری باید خرگوش های خانگی از مراکزی که بهداشت را به خوبی رعایت می کنند و همچنین زود به زود بستر خرگوش ها را عوض می کنند خریداری شوند. همچنین معاینه خرگوش توسط دکتر دامپزشک به صورت دوره ای و رعایت بهداشت از جمله شستن دست ها بعد از تعویض بستر توصیه می گردد. 

نتایج این تحقیق به تازگی در مجله Comparative Immunology, Microbiology and Infectious Diseases  کشور انگلستان به چاپ رسیده است. 

لینک مشاهده مقاله کامل:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0147957119300748

خبرنگار: سازمند

عکس: Frank Künzel and Peter G. Fisher. "Clinical signs, diagnosis, and treatment of Encephalitozoon cuniculi infection
in rabbits." Veterinary Clinics: Exotic Animal Practice 21.1 (2018): 69-82.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری