پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۹۸۸
|
کد خبر: ۲۵۰۰
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا:

حاکمیت اسلامی مکلف به مدیریت منابع طبیعی است

حجت الاسلام والمسلمین سعید کاظمی در نهمین همایش ملی کنترل بیولوژیک در کشاورزی و منابع طبیعی گفت: در اسلام به مراقبت از منابع طبیعی توصیه اکید شده است؛ حاکمیت اسلامی مکلف به مدیریت این منابع است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۱۹ تير ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، حجت الاسلام والمسلمین سعید کاظمی معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در اولین روز از نهمین همایش ملی کنترل بیولوژیک در کشاورزی و منابع طبیعی که در سالن همایش های سرو دانشکده کشاورزی برگزار شد، مطرح کرد: ادبیات قرآنی از منابع طبیعی با عنوان انفال یادآور می شود و حاکمیت اسلامی مکلف به مدیریت این منابع می باشد همچنین برای بهره برداری صحیح از این منابع نکاتی را متذکر می شود؛ آنچه در روایات و آیات به مسائل کشاورزی پرداخته می شود به این شرح است که بطور مثال پیامبر اکرم میفرمایند: مگر پاک تر و نیکوتر از کشاورزی چیزی وجود دارد؛ همانطور که شغل عموم انبیا الهی و معصومین به آن مبادرت داشتند کشاورزی و باغبانی بوده است.

کاظمی متذکر شد: در اسلام به مراقبت از منابع طبیعی و درختان توصیه بسیار شده است؛ چنانچه در بعضی از روایات شکستن شاخه درختان را به شکستن بال ملائک تشبیه کرده است. همچنین رسول خدا در جنگ ها توصیه میکردند تا آنجایی که مجبور نشدید حق تخریب منابع طبیعی دشمنان را ندارید.

وی افزود: قرآن کریم در آیه ۲۰۵ از سوره بقره  به این موضوع اشاره می کند و می فرماید: هنگامی که منافقان به مسئولیت برسند برای ایجاد فساد در زمین تلاش می کنند و فرزند آوری و کشاورزی به تباهی بکشانند.

کاظمی ادامه داد: همانطور که می دانید در سال گذشته جاسوسانی را که سال ها در حوزه ی جمعیت رخنه کرده بودند و با آمار سازی تصمیمات غلط را به نهاد های تصمیم گیری ابلاغ می کردند.

در پایان بیان کرد: امیدواریم نیم نگاهی به بعضی از کارشکنی های عامدانه ی افرادی که بدنبال فساد هستند تا نسل و کشاورزی را به هلاک بکشانند داشته باشیم؛ ان شاء الله پژوهش هایی وارد عرصه شود که به برنامه عملیاتی تبدیل شده و از حوزه ی دانشگاهی به حوزه اجرا و مدیریت وارد شده و بهره برداری های لازم صورت بگیرد.

خبرنگار: حوائجی

عکس: امینی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست