پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۶۵
|
کد خبر: ۲۵۳۱
دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در این المپیاد بحث حرفه ای مطرح نیست بلکه حضور و فعالیت ورزشی مطرح است؛ هر دانشجویی که قصد دارد ورزش را به عنوان بخشی از کار و زندگی خود در نظر بگیرد می تواند در این ورزش ها شرکت کند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار دانشگاه بوعلی سینا، دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان در نشست خبری مشترک با رئیس دانشگاه بوعلی سینا، گفت: همکاران ما در دانشگاه بوعلی سینا لطف کردند و میزبانی بخش پسران این دوره را پذیرفتند. همچنین هفته گذشته شاهد عملکرد خوبی از برگزاری المپیاد دختران در دانشگاه الزهرا(س) بودیم.

وی بیان کرد: بخشی از فعالیت های وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در حوزه ورزشی برگزاری ورزش های همگانی، قهرمانی و بین المللی است.

صدیقی تصریح کرد: ورزش در مجموعه دانشگاه ها هم به عنوان هدف و هم به عنوان ابزار است؛ هدف، داشتن دانشجویان سالم و با نشاط است چرا که فارغ التحصیلان در دانشگاه ها بدنه تولید و اجرایی را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: ابزار این است که همه دانشجویان با بحث ورزش برای سلامتی، پژوهش و کار بهتر برخورد می کنند؛ پایه تمام این حضور ها ورزش همگانی است.

معاون وزیر علوم تبیین کرد: توجه به ورزش همگانی در سال های اخیر در عرصه ملی دانشگاه ها انجام شده که یکی از شکل های آن المپیاد ورزش های همگانی است.

صدیقی عنوان کرد: خروجی جشنواره های همگانی هر دو سال یکبار در قالب المپیاد ورزش همگانی خودنمایی می کند. قالب المپیاد ورزش همگانی خودنمایی می کند.

وی گفت: در این المپیاد بحث حرفه ای مطرح نیست بلکه حضور و فعالیت ورزشی مطرح است؛ هر دانشجویی که قصد دارد ورزش را به عنوان بخشی از کار و زندگی خود در نظر بگیرد می تواند در این ورزش ها شرکت کند.

رییس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: نشاط هم بخشی از ورزش های همگانی است که در قالب جشنواره خود را نشان می دهد.

وی ابراز کرد: ورزش همگانی تنها به ۹ رشته اطلاق ندارد و رشته های دیگری نیز هستند؛ بعضی رشته ها مثل والیبال جزو رشته های مطرح هستند و بعضی رشته ها مثل هند پلو ظرفیت ابتکاری دارند.

دکتر صدیقی گفت: ورزش قهرمانی در قالب دانشگاه دنبال می شود. همچنین ورزش های همگانی می توانند بستری برای ورود دانشجویان به حوزه ملی شوند.

وی بیان داشت: امسال دانشجویان ایرانی در کشور ایتالیا در یونیورسیاد بین المللی هم شرکت داشتند که با کسب ۱۷ مدال مقام نهم را کسب کردند و با تعداد محدود و عملکرد بالا توانسته اند بارها پرچم ایران را به احتزار درآورند؛ گفتنی است برخی توانستند امتیاز حضور در المپیک آینده را نیز کسب کنند.

رییس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: ما در حوزه ورزش همگانی باید جمعیت دانشجویان فعال را بیشتر کنیم؛ طبق آمار ۳۳ درصد از دانشجویان به صورت منظم در ورزش های همگانی شرکت داشته اند که با تلاش در بهبود زیر ساخت ها می توانیم این درصد را افزایش دهیم.

وی افزود: به همین منظور آماده پیاده سازی پروژه های زودبازده هستیم که دانشجویان بهانه ای برای عدم حضور نداشته باشند؛ ما به سرانه حدود دو متر مربع برای دانشجویان رسیدیم که امیدواریم تا پایان برنامه ششم افزایش پیدا کند.

معاون دانشجویی وزیر علوم خبر داد: در حال حاضر در تلاشیم تا دانشگاه های پایین تر هم خودشان را به بالا برسانند؛ در سال گذشته ۳۱ زمین چمن مصنوعی را فراهم کردیم که تعدادی افتتاح شد و مابقی در هفته دولت در شهریور ماه افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال هم نزدیک ۴۰ پروژه دیگر را مد نظر داریم که حدود ۱۸ زمین چمن و حدود ۲۰ زمین های رو باز کفپوش دار هستند.

صدیقی گفت: به این نتیجه رسیدیم که باید ابزار و تجهیزات ورزشی نزدیک فضای دانشجویان مانند خوابگاه باشد تا دانشجویان بتوانند از انها استفاده کنند.

وی با توجه به حضور ۱۴۱۵ دانشجو از ۱۳۹ دانشگاه در این المپیاد، حضور داوطلبانه دانشجویان، هزینه های کمتری را برای ارگان های مربوطه متحمل شده است؛ بار المپیاد بر روی دانشجویان داوطلب است.

رییس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: دانشگاه با فراخوانی دانشجویان نهضت داوطلبی را فراهم کرد که شور و نشاط خوبی را در دانشگاه فراهم می کند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حدود ۲۷ درصد از دانشجویان فعالیت ورزشی کمی دارند که یکی از آفات فعالیت در فضای مجازی است که که امیدواریم با کارهای تشویقی و تامین تجهیزات فضای ورزشی تعدادشان کمتر شود؛ باید تلاش کنیم تعداد دانشجویانی که ورزش را به عنوان یک بخش جدی از زندگی شان دارند بیشتر کنیم.

وی تصریح کرد: بر اساس رتبه بندی اخیر سراها سعی بر این داشتیم که این رتبه بندی را برای فضای ورزشی دانشگاه هم انجام دهیم؛ فضای ورزشی کنونی قدیمی است که در صورت استفاده مداوم فرسوده تر خواهد شد.

مجتبی صدیقی متذکر شد: در بررسی خوابگاه ها متوجه شدیم که کدام خوابگاه ها نیاز به فضاهای ورزشی دارند؛ ما بر اساس آن رتبه های متوسط و ضعیف را شناسایی کردیم و با مشارکت دانشگاه ها رتبه های ۵ حذف شد، رتبه های ۴ در تابستان کم خواهد شد و بعد از آن به رتبه ۳ خواهیم رسید. هدف ما این بود که کمک های ورزشی را بر اساس رتبه بندی ها هدفمند کنیم.

وی همچنین گفت: ۱۰۰ هزار متر مربع تا پایان تابستان به فضاهای ورزشی دانشگاه ها اضافه خواهد شد و تعداد زمین چمن ها و سالن ها به ۷۰ زمین خواهد رسید.

صدیقی خبر داد: سال آینده المپیاد در دانشگاه گیلان برگزار خواهد شد که تعداد بیشتری از دانشجویان را پوشش می دهد.

وی در پاسخ به سوالات در خصوص وام های دانشجویی گفت: ما در بحث پرداخت وام ها حتی از منابع مالی صندوق رفاه هم استفاده کردیم تا پرداخت ها با تاخیر نباشد اما پرداخت وام های دانشجویی با توجه به مشکلات خاص و حاد در حوزه تخصیص بودجه طبیعتا کاهش پیدا کرده که امیدواریم در سال جدید با ثبت درخواست دانشجویان، وام های خود را در کمتر از یک ماه دریافت کنند.

وی در خصوص ورزش های فوق برنامه گفت: در خصوص ورزش های فوق برنامه، برنامه ای پیش بینی نشده است زیرا خود دانشگاه ها انگیزه ایجاد نشاط و کار را دنبال می کنند؛ به همین منظور برنامه ای متمرکز برای تخصیص هزینه نداریم.

وی تشریح کرد: طرح پایش سلامت دانشجویان در مراکز تندرستی با هدف رفع نقایص جسمی با ورزش شکل گرفته تا با انجام تست های مشاوره ای دانشجویان در جریان نوع ورزش مناسب خود قرار گیرند.

وی اظهار کرد: برخی از آسیب های اجتماعی همچون مصرف  مواد مخدر بعضا در دانشگاه ها دیده می شود که طرح "دانشگاه عاری از دخانیات" برای رفع این معضل شکل گرفته است؛  خوشبختانه دانشگاه بوعلی سینا جزو دانشگاه های فعال و پیشرو در این زمینه بوده است.

وی خبر داد: حدود ۸ درصد از دانشجویان به طور مستمر سیگار مصرف می کنند که امیدواریم این آمار کمتر شود.

وی در نهایت گفت: از دانشگاه بوعلی سینا به عنوان میزبان تشکر می کنیم که با تبلیغات و فضاسازی مناسب وهمچنین زحمات صورت گرفته توسط عوامل اجرایی، نتایج خوبی را به داوطلبان می دهد.

خبرنگار: میرزایی

عکس: سید محمدرضا امامی زاده

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست