پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۵۰۱
|
کد خبر: ۲۵۶
دکتر خسرو رشید در همایش بایدها و نبایدهای روابط قبل از ازدواج؛

تعهد، لازمه شروع یک زندگی موفق

عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا، در جمع دانشجویان، تأکید کرد: اگر انسانی در روابط قبل ازدواج تعهد نداشته باشد، قطعا در زندگی مشترک هم تعهد نخواهد داشت.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا، بسنا، دکتر خسرو رشید، عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا، ظهر امروز در همایشی با عنوان بایدها و نبایدهای روابط قبل از ازدواج، که به همت انجمن اسلامی دانشجویان معتدل برگزار شده بود، گفت: رابطه قبل از ازدواج غیر رسمی است. پسر با هدف رابطه جنسی و دختر با هدف ازدواج وارد رابطه می شود. که در این رابطه باید دید چه کسی برنده می شود.

وی افزود: سه معیار اساسی لازمه گزینش فردی برای شروع یک رابطه است. اول هم فرهنگ بودن دو طرف. این به این معنا است که تفاوت فرهنگی وجود نداشته باشد. در مقوله ازدواج نه دختر و پسر بلکه خانواده ها با هم ازدواج می کنند. مهم ترین عاملی که سبب تسکین خاطر ما در این حوزه می شود شهر است. توصیه می کنم به شهر دور نروید چون مشکلات در این حوزه زیاد است.

دکتررشید ادامه داد: معیار دوم سن است. هم کلاسی شما برای شروع یک رابطه فرد مناسبی نیست. شاید در حال حاضر همه چیز خوب باشد ولی در سال های آتی مشکلات زیادی پیش می آید. در این حوزه شغل اهمیت بسیار زیادی دارد. به اصطلاح پسری که شغل ندارد صفر است.

وی بیان کرد: سومین معیار ظاهر است. قبل از ایجاد علاقه و شروع یک رابطه باید به ظاهر فکر کرد. به اصطلاح ما می خواهیم طرف رابطه آدم خوبی باشد ولی باید برای خودمان تعریف کنیم که آدم خوب از نظر ما کیست و چه خصوصیاتی دارد.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی ادامه داد: کسانی که سابقه رابطه های متعدد دارند شما را راضی نگه می دارند. آشنایی به این معناست که آیا این فرد با ایده آل هایی که در ذهن من وجود دارد هم راستاست؟ بنابراین باید از ابتدا برای خود مشخص کنیم که از یک رابطه چه چیزی می خواهیم. هدف های مشترک در آشنایی بسیار مهم است.

دکتررشید خاطرنشان کرد: هیچ ویژگی شخصیتی به اندازه سازگاری دربقای رابطه مؤثر نیست. باید توجه کرد که فرد چقدر سازگاری دارد و معنای تفاهم مشخص شود. از نظر زن تفاهم یعنی، مرد تمام و کمال به حرف او گوش کند. چون مسؤولیت خانواده با مرد است بنابراین مرد است که کوتاه می آید و سازگار است.

خسرو رشید به معیارهای مهم دیگری در انتخاب فرد مورد نظر در رابطه اشاره کرد و گفت: دو معیار در این انتخاب بسیار اساسی است و لازمه شروع یک زندگی و رابطه موفق است. معیار اول که اهمیت آن از دومی بیشتر می باشد تعهد است. انسان ها تغییر نمی کنند، یعنی اگر انسانی در روابط قبل ازدواج تعهد نداشته باشد، قطعا در زندگی مشترک هم تعهد نخواهد داشت. یکی از دلایل طلاق نیزهمین موضوع تعهد است. برای مثال خانمی که در حال ارتباط با چندین نفر به طور همزمان است، در زندگی مشترک هم نمی تواند وفادار باشد. کسی که متعهد نیست هیچوقت احساس خوشبختی نمی کند.

وی بیان کرد: کسی که برای بار اول از یک رابطه شکست می خورد بسیار ضربه می بیند و حال روحی او نابسامان می شود. ولی اگر همین فرد روابط متعدد با افراد زیادی را تجربه کند حتی اگر طلاق بگیرد آسیب نمی بیند، زیرا این روند شکست برایش عادی شده است و جدایی بخشی از زندگی او شده است.

خسرو رشید تشریح کرد: در اینجا این سؤال پیش می آید که چگونه یک فرد متعهد را بشناسیم؟ شناخت طرف مقابل به آسانی ممکن نیست. راه شناخت بررسی رفتار آن فرد در موقعیت های مختلف، متفاوت است. مثلا اینکه رابطه اش با خانواده اش چطور است؟ آیا نسبت به خانواده اش متعهد است یا خیر؟ بنابراین مهم ترین شناخت فرد متعهد در حوزه خانواده و دوستان است.

عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه، در خصوص دومین معیار انتخاب فرد مورد نظر برای شروع یک رابطه افزود: دومین معیار مسؤولیت پذیری است. مهم ترین نشانه مسؤولیت پذیری داشتن شغل است. با آدم بیکار وارد یک رابطه شدن اشتباه است. به طور کلی و طبیعی هیچکس از رابطه باجنس مخالف بدش نمی آید. فقط اخلاق است که مانع بروز گرایش می شود. یکی دیگر از کانال هایی که می توان مسؤولیت پذیری شخص را از آن استنباط کرد، مسائل درسی است. کسی که مسؤولیت پذیر است درهمه حوزه ها به خصوص درس این ویژگی را بروز می دهد.

وی ادامه داد: به نظر شما چرا مردها ازدواج نمی کنند؟ چون بدون هیچ هزینه ای خانم ها با آنها در ارتباط اند. که در اینجا منظور از هزینه جنبه مالی نیست، بلکه تحمیل مسؤولیت به مرد است. سؤال دیگری که در ادامه پیش می آید این است که چگونه برای مرد مسؤولیت ایجاد کنیم که تا آخر رابطه بماند؟ پاسخ این است. دختر باید هزینه ایجاد کند و مسؤولیت روی دوش مرد بیاندازد. توصیه این است اگر با پسری وارد رابطه ای می شوید حداکثر سه جلسه با او ملاقات کنید و پس از این سه جلسه از او بخواهید که اگر قصدش جدی است به ملاقات خانوادتان بیاید.

دکتررشید در ادامه مطرح کرد: اگر پسر به طور رسمی اقدام نکند و بهانه های مختلف بیاورد یعنی شما در تله افتاده اید و باید به سرعت از آن رابطه خارج شوید وگرنه بازنده خواهید بود. نباید به بهانه آشنایی مدت زیادی با هم در ارتباط باشید چرا که در این آشنایی طولانی مدت بازنده نهایی دختر است.

وی بیان کرد: آنقدر زن ها بدون هزینه خود را وقف مردان می کنند که تا 30 سال آینده ازدواج کلا تعطیل می شود، ولی با گذشت زمان زن متوجه می شود که اشتباه کرده و این روند باز به حالت اولیه خود بازمی گردد.

خسرو رشید در نهایت گفت: نادر ابراهیمی می گوید "امکان ممکن است بر همه چیز غلبه کند". این بدان معنا است که بر پایه شاید و اما و اگر رابطه نسازید و به شایدها دلخوش نباشید.

خبرنگار: معتمد

عکس: شهروز


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
موافق نظراتت نبودم رشید
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
مثل همیشه عالی
دانشجو