پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۶۷۶
|
کد خبر: ۲۵۷۳
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی:

کنکور تبدیل به «کورکُن چشم تعلیم و تربیت» شده است

حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم گفت: دانش آموزان مدام می گویند مسائل کتب درسی به درد زندگی‌شان نمی‌خورد، در حالی که تاکید خانواده‌ها بر روی مسائل حفظی منتهی به کنکور است و کنکور تبدیل به «کورکُن چشم تعلیم و تربیت» شده است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۱ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۸

کنکور تبدیل به «کورکُن چشم تعلیم و تربیت» شده است

به گزارش بسنا، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در برنامه پرسشگر ضمن تسلیت درگذشت سه تن از همکاران فرهنگی، با بیان اینکه باید بین چالش های وزیر، چالش های وزارت و چالش های تعلیم و تربیت تفاوت قائل باشیم، اظهار کرد: از چالش سوم زودتر به جواب می رسیم. بی توجهی به تعلیم و تربیت در کلان کشور وجود دارد.

وی افزود: به عنوان مثال رسانه ملی آنقدر که به مسائل سیاسی و اقتصادی آموزش و پرورش می‌پردازد، چقدر به تعلیم و تربیت می‌پردازد؟ البته نسبت به قبل از انقلاب توجهات بیشتر شده، اما هنوز با آرمان های انقلاب اسلامی فاصله داریم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه خلأیی در زمینه پژوهش داریم، گفت: معاونت های پژوهشی در ادارات هم در شرف حذف بود که فعلا ابلاغ ساختار جدید از سوی سرپرست وزارت آموزش و پرورش متوقف شده است. روزمرگی، چالش اول وزیر آموزش و پرورش است و وزیر اساسا از اندیشیدن به 5 یا 10 سال بعد غافل می شود. چالش دوم انتظارات متضاد است و او برای تداوم مدیریتش باید اینها را هماهنگ و مدیریت کند. معلم ها، خانواده ها، دانش آموزان و... هرکدام انتظاراتی دارند که ممکن است همسو نباشد. مثلا دانش آموزان مدام می گویند مسائل کتب درسی به درد زندگی شان نمیخورد، در حالی که تاکید خانواده ها بر روی مسائل حفظی منتهی به کنکور است و کنکور تبدیل به "کورکُن چشم تعلیم و تربیت" شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم ادامه داد: رویکردهای متفاوتی نیز وجود دارد. عده ای انتظار دارند وزیر به مسائل بین المللی و یونسکویی بپردازد، برخی مخالفند. جهت گیری اندیشه‌ای نیز مهم است. آیا وزیر به ساحت های شش گانه سندتحول باور دارد یا خیر؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه رهبری چند سال قبل به وجود رویکردهای متحجرانه در آموزش و پرورش اشاره کردند، گفت: آقای بطحایی مدرسه محوری را مطرح و به سمت آن رفت ولی سیستم آموزش و پرورش نسبت به آن مقاومت می کنند.

وی افزود: چالش دیگر سیاست زدگی است. درباره عزل و نصب ها و... توقعاتی وجود دارد. نکته آخر دخالت های غالبا اجرایی و عملیاتی‌ برخی نمایندگان مجلس است که سیستم اجرایی آموزش و پرورش را با کندی روبرو میکند. به استانی سفر کرده بودم که گلایه می‌کردند هرسالی نماینده محترم یک نفر را برای ریاست منطقه تحمیل کرده بود. باید رویه ای تعیین شود که نمایندگان ضمن نظارت، در امور اجرایی دخالت نکنند. یکی از دغدغه های مدیران کل استان ها چگونگی تعامل با نمایندگان استان در مجلس است.

وی درباره کمبود معلم نیز گفت: تدابیری اندیشیده شده تا اول مهر کلاس بدون معلم نداشته باشیم. هرچند تراکم 40 نفره داریم و کمبود معلم و فضا ما را آزار می دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون خصوصی سازی در آموزش و پرورش گفت انتطارات متضادی وجود دارد. موضوع مشارکت مردم و جذب ظرفیت ها لازم است اگر فقط جنبه اقتصادی اش را ببینیم قطعا غلط است. اما اگر در جهت استفاده از توانمندی جامعه باشد درست است. با واگذار کردن تعلیم و تربیت به جامعه غیرمتعهد برای سبک کردن بارمان مخالف ایم. مگر میشود امنیت را واگذار به بخش خصوصی کرد؟ در کشورهای دیگر نیز همینگونه است. اما مشارکت جامعه در تعلیم و تربیت، درست است. مدل مشارکت و چگونگی آن برای آنکه اهداف تهدید نشود بسیار مهم است.

وی درباره مشکلات مربوط به بودجه و اجرای رتبه بندی نیز گفت: در سال 98 بر اساس درآمد واقعی کشور دچار کسری هستیم و باید ملاحظاتی داشته باشیم. واقعیات باید برای فرهنگیان مطرح شود و طوری نباشد از یک بخش بشنوند بودجه تامین می‌شود و از سوی دیگر بشنوند که در مضیقه ایم.

حجت‌الاسلام ذوعلم والمسلمین ذوعلم به مشکلات تامین نیروی انسانی و دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت : این هفته سیستان و بلوچستان بودم، ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان بالا رفته و اکنون مشکل خوابگاه، تجهیزات و... دارند چون روی دانشگاه برای تامین نیرو فشار هست. یک بحران برای تامین کمبود نیروی انسانی داریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر