پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۰۰۳
|
کد خبر: ۲۶۰۲
وزیر علوم در جمع خبرنگاران:

هیچ رئیس دانشگاهی از خدمت منفصل نشده است

وزیر علوم درباره انفصال حکم چند رئیس دانشگاه در پی عدم اجرای حکم دیوان عدالت اداری درباره بورسیه‌ها گفت: هیچ رئیس دانشگاهی تاکنون از خدمت منفصل نشده است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش بسنا و به نقل از فارس، منصور غلامی وزیر علوم در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار در باغ موزه نگارستان، درباره انفصال حکم چند رئیس دانشگاه در پی عدم اجرای حکم دیوان عدالت اداری درباره بورسیه‌ها گفت: هیچ رئیس دانشگاهی تاکنون از خدمت منفصل نشده است.

وی افزود: بخشی از صحبت‌های قبلی هم در این باره به صورت تقطیع شده منتشر شد و در حال حاضر اختلاف بر سر حکم دیوان عدالت اداری برای انفصال رؤسای دانشگاه‌ها از خدمت در موضوعات آموزشی است.

هیچ رئیس دانشگاهی از خدمت منفصل نشده است

وزیر علوم گفت: دانشگاه و دولت حق دارند افراد متقاضی جذب در هیات علمی را ارزیابی کنند. بورسیه‌هایی که در سال‌های گذشته از کشور خارج شده‌اند و اکنون بازگشته‌اند باید ارزیابی شوند که تحصیلات آنها موفق بوده و شاخص‌های اولیه صلاحیت را حفظ کردند یا نه.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای دارد که طبق مصوبه 608 دستگاه‌ها نباید به موضوعات آموزشی در دانشگاه‌ها ورود کند.

وزیر علوم افزود: برای مثال برای یک شهرستان 290 نفر در سال‌های مختلف بورسیه شده‌اند که اکنون نه نیاز برای این تعداد استخدام وجود دارد و نه مجوز و سه چهار سال آینده نیز امکان استخدام و نیاز ایجاد نخواهد شد.

به گفته وی، مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم این افراد را به دانشگاه‌های دیگر که نیاز دارند مراجعه می‌کنند، اما برخی از این افراد اصرار داشتند در همان دانشگاهی که برای آن بورسیه شده‌اند جذب شوند که حتی یکی از این افراد در هیات مرکزی جذب تایید صلاحیت علمی را کسب نکرد، اما دانشگاه مجبور به جذب شد.

وی گفت: سه رئیس دانشگاه درگیر این ماجرا هستند که دیوان عدالت اداری اصرار دارد که اگر حکم اجرا نشود به معنای عدم تمکین به حکم است و باید حکم روسای دانشگاه صادر شود و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از سوی مقابل برخی روسای دانشگاه اصرار دارند که جایگاه دانشگاه باید حفظ شود، اما در مجموع روسای دانشگاه در حال اجرای حکم هستند.

وی ادامه داد: دانشگاه تربیت مدرس دو نفر شاکی داشت که هر دو نفر استخدام شدند و یکی از آنها شکایت کرده که چون شماره استخدامی ندارد، فرایند جذب برای او به طور کامل طی نشده است، در حالی که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌این نفر ‌هم‌اکنون از خزانه حقوق می‌گیرد و مانند سایرین فرایند اخذ شماره استخدامی از سازمان امور استخدامی را طی خواهد کرد و مانند سایرین مدتی از قرارداد پیمانی بدون شماره استخدامی است تا شماره استخدامی صادر شود.

وی گفت: حفظ جایگاه دانشگاه و حق دانشگاه مورد تاکید ما است و با مسئولان دیوان عدالت اداری در این باره صحبت کردیم. از این رو تاکنون حکم انفصال برای هیچ رئیس دانشگاهی اجرا نشده و نظر آنها این است که اگر حکم اجرا نشود، آنگاه باید حکم انفصال روسای دانشگاه صادر شود که الان اعلام می‌کنم مواردی از استخدام‌های موردنظر انجام شده و مواردی هم در حال انجام است و اگر پس از آن به جایگاهی برسیم که استخدام‌ها انجام نشود، آنگاه حکم دادگاه برای وزارت علوم لازم‌الاجراست.

وی ادامه داد: تاکید می‌کنم تاکنون هیچ رئیس دانشگاهی حکم انفصال نگرفته است.

برداشتن دیوار دانشگاه به معنی حذف فاصله دانشگاه و جامعه

وی درباره برداشتن دیوار بین جامعه و دانشگاه گفت: معتقدیم این کار باید ابتدا از دیوار غیرفیزیکی شروع شود و به دیوار فیزیکی برسیم.

وی توضیح داد: منظور از برداشتن دیوار بین جامعه و دانشگاه این است که از دانشگاه کمک بگیریم و هر کس که به کمک دانشگاه نیاز دارد، بخشی از نیاز خود را بتواند از طریق دانشگاه برطرف کند.

وی ادامه داد: برای مثال بخش خصوصی یا کارشناس مسئول تحقیق و توسعه در صنعت وقتی نیاز داشت بتواند در کنار دانشگاه، استاد و دانشجو قرار بگیرد و در صورت نیاز به آزمایشگاه برود.

وی گفت: در سال‌های اخیر دیوار دانشگاه‌ها و جامعه کوتاه‌تر شده و ارتباط وسیع و گسترده و مستمری بین جامعه و دانشگاه باید شکل بگیرد که در حین اینکه اتفاق می‌افتد، دیوارهای فیزیکی را هم می‌تواند برداشت.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر تعداد دانشگاه‌هایی که دیوار ندارند زیاد است و در ایران هم یک دانشگاهی از ابتدا دیوار نداشت و اساسا مسئولان آناعتقاد به دیوار نداشتند و اگر مشکل حفاظتی ایجاد نشود، می‌تواند به دانشگاه‌های دیگر نیز تعمیم داده شود.

کلاس‌های انسانی و ریاضی دبیرستان جای خود را به رشته تجربی داده‌اند

وی با بیان اینکه در آزمون سراسری دچار اعوجاج شده‌ایم، گفت: در سال‌های اخیر تقاضا برای رشته‌های علوم تجربی زیاد شده به طوری که در مدارس رشته‌های ریاضی و انسانی کم شده و به کلاس‌های تجربی اضافه شده است که وزارت وزیر آموزش و پرورش باید در این مورد فکری کند.

وی ادامه داد: 15 درصد ورودی‌های دانشگاه برای رشته و دانشگاه رقابت می‌کنند و برای بقیه متقاضیان به تعداد کافی دانشگاه و صندلی وجود دارد و حتی امکانات آموزشی بیشتر از تعداد دانشجویان است.

وی ادامه داد: البته همه برای آن 15 درصد شانس خود را امتحان می‌کنند.

وزیر علوم گفت: در آینده قطعا برای رشته‌های غیرپزشکی بازار کار خوبی خواهیم داشت و توسعه مبتنی بر دانش و فناوری که در کشور در حال وقوع است مشاغل جدیدی را ایجاد می‌کند.

فعلا به اینستا برنمی‌گردم

وزیر علوم درباره اینکه زمانی در اینستا حضور داشت اما پس از آن به خاطر اقدام آمریکا از این شبکه خارج شد، گفت: فعلا برنامه‌ای ندارم که به اینستاگرام برگردم.

وی همچنین درباره یکی شدن آزمون دانشگاه آزاد و سراسری گفت: وظیفه سنجش و پذیرش به عهده وزارت علوم است و در آزمون 98 دانشگاه آزاد در همه مقاطع تحصیلی دانشجویان موردنظر خود را جذب خواهد کرد و در نتیجه این دانشگاه هم همه مقاطع را با آزمون سراسری یا از طریق کانال سازمان سنجش پذیرش خواهد کرد.

درباره مسائل قضایی فعالیت‌های دانشجویی به دانشجو کمک می‌کنیم. در موارد خارج از دانشگاه، دانشجو یک شهروند است

غلامی درباره دانشجویانی که دچار مشکل قضایی می‌شوند گفت: در مواردی که دانشجو دچار مسائل قضایی می‌شود تلاش می‌کنیم تا جایی که مربوط به فعالیت دانشجویی است، به او کمک کنیم؛ ابتدا پیشگیری می‌کنیم چون دانشجویان تجربه لازم را ندارند و در مواردی که موضوع قضایی دانشجو خارج از فضای دانشگاه است، دانشجو همانند بقیه یک شهروند است.

وی ادامه داد: در اتفاقات سال گذشته قوه قضائیه همکاری خوبی داشت، اما در پرونده‌های قضایی باید فرایند مشخصی طی شود. درباره این پرونده‌ها تلاش کردیم آنهایی که مفتوح شده‌اند و هنوز حکم صادر نشده از صدور حکم جلوگیری کنیم و یا حکمی که ضربه سنگینی به دانشجو نمی‌زند صادر شود. در مواردی که حکم صادر شده بود برای تجدیدنظر تلاش کردیم.

تعطیلی مراکز آموزش عالی بدون امکانات فعلا در اهداف ما نیست

وزیر علوم در مورد حمله به دانشکده خبر گفت: وقتی توسعه مراکز علمی بدون امکانات انجام می‌شود، مشکلات مرتبطی هم ایجاد می‌شود.

وی گفت: البته تعطیلی این مراکز جزو اهداف فعلی ما نیست و مراعات حال آنها را می‌کنیم ولی امیدواریم با برنامه سامانه‌دهی موسسات آموزش عالی سعی کنیم به جای متورم شدن این موسسات آنها را مستحکم و پایدار کنیم و امکانات آنها افزایش پیدا کند و در قامت دانشگاه باشند.

حمایت از رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد در قالب شهروند دانشجو

غلامی درباره بودجه دانشگاه‌ها گفت: امسال دولت ریاضتی عمل می‌کند و کمتر از 30 درصد به نفت متکی است و بخشی از فروش نفت هم دچار وقفه شده است.

وی گفت‌: سال گذشته تلاش کردیم دانشگاه‌ها را از آسیب ریاضتی دور نگه داریم و بودجه دانشگاه‌ها کامل پرداخت شد و امسال هم برای این موضوع تلاش می‌کنیم.

وزیر علوم درباره اینکه دانشگاه آزاد از بودجه دولتی سهمی ندارد، گفت: دانشگاه آزاد غیردولتی است و فقط در حوزه رفاه دانشجویان به دانشجویان این دانشگاه به عنوان شهروندان دانشجو نگاه می‌شود و از آنها حمایت شده است و منطقی است در قانون بودجه سهمی ندارد.

موافق انتقال دانشگاه‌های علوم پزشکی از وزارت بهداشت به علوم هستیم

وی خاطرنشان کرد: با انتقال دانشگاه‌های علوم پزشکی از وزارت بهداشت به وزارت علوم کاملا موافق هستیم و هیچ جای دنیا این تفکیک وجود ندارد، شاید تنها در یک کشور وجود داشته باشد که با وزیر قبلی بهداشت آقای قاضی‌زاده هاشمی که در این باره صحبت کردیم دلایل ایشان این بود که اهداف این انتقال محقق نشده و امیدواریم به تدریج وارد مراحل انتقال شویم و در این انتقال همان ماموریت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی حفظ شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست