پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۶۳۷
|
کد خبر: ۲۶۰۶
دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از برنامه های حمایتی ویژه این وزارتخانه برای دانشجویان استعداد درخشان سخن گفت و عنوان کرد: سند سیاستی استعدادهای درخشان با هدف کمک به ارتقای این گروه از دانشجویان تدوین شده و کمیته های حمایت از دانشجویان استعداد درخشان نیز در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی کشور راه اندازی شده است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۴ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۸

تشکیل کمیته‌های حمایت از دانشجویان استعداد درخشان در وزارت بهداشت

به گزارش بسنا، دکتر باقرلاریجانی، رییس یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور ضمن اشاره به برگزاری این المپیاد طی ماههای گذشته و تشکر از دست اندرکاران این امر گفت: ارتقای علمی، اصلی ترین رکن توسعه کشورها است و در جمهوری اسلامی ایران نیز در دهه های گذشته گام های موثری در این زمینه برداشته شده است.

دکتر لاریجانی از پیشرفت های علمی کشور سخن گفت و اظهار داشت: سالانه رتبه بندی های مختلفی درخصوص بررسی وضعیت کشورها صورت می گیرد و رتبه ایران در طی سنوات گذشته در این رتبه بندی ها نشان دهنده رشد علمی کشور است.

وی ادامه داد: براساس شاخص های نوآوری سال ۲۰۱۹  رتبه کلی ایران در جهان  ۶۱ است و در منطقه پس از هند رتبه دوم را دارد. همچنین بر اساس شاخص های دانش جهانی در سال ۲۰۱۷ ایران رتبه ۸۳ را در بین ۱۳۲ کشور جهان کسب کرده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بر نقش نیروی انسانی دانش محور در توسعه علمی کشور تاکید کرد و گفت: توجه به آموزش عالی یکی از مسائل کلیدی است که لازم است در کشور مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از سال ۹۴ تاکنون در حال اجرا است و هدف اصلی آن تربیت نیروی انسانی با دانش و مهارت کافی برای پاسخگویی به نیازهای سلامت کشور است.

وی با بیان اینکه در بین منابع انسانی نخبگان و استعدادهای درخشان، به عنوان آینده سازان کشور می توانند نقش چشمگیری در ارتقای شاخص های علمی کشور داشته باشند، اظهار داشت: یکی از محورهایی که در تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مدنظر قرار گرفته و پیگیری می شود بحث ساماندهی نیروهای استعداد درخشان حوزه سلامت در قالب شناسایی، ارتقا و هدایت این نیروها است.

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه کشور ایران رتبه دوم فرار مغزها در جهان را دارا است، گفت: سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار متخصص تحصیلکرده از کشور مهاجرت می کنند و لازم است برنامه ریزی جدی برای استفاده از این ظرفیت ها در داخل کشور صورت گیرد.

وی نگهداری نخبگان در داخل کشور و جلوگیری از فرار مغزها، ایجاد تسهیلاتی برای برگشت نخبگان ایرانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده اند و ایجاد شبکه های نخبگان در کشور و تشویق عضویت نخبگان ایرانی در اقصی نقاط جهان را به عنوان راهبردهای بهره برداری از ظرفیت نخبگان در کشور ذکر کرد و گفت: المپیادهای علمی دانشجویی شرایط خوبی فراهم می نماید تا با شناسایی استعدادهای درخشان حوزه علوم پزشکی برنامه ریزی لازم برای ماندگاری این استعدادها در داخل کشور صورت پذیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از تلاش های نخبگان حوزه علوم پزشکی و تاثیر آن بر پیشرفت علمی این حوزه سخن گفت و عنوان کرد: در کنار پیشرفت کلی کشور در حوزه علم، سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی از مقالات منتشرشده کشور در بانک‌های اطلاعاتی معتبر، حدود۳۰درصد کل مقالات منتشر شده کشور است.

وی افزود: در تولید مقالات پزشکی، ایران از رتبه ۲۰ در ۲۰۱۱ به رتبه ۱۷در ۲۰۱۷ در جهان رسیده و با تلاش های صورت گرفته، مقالات منتشرشده دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پنج‌سال گذشته در بیش از ۷۹۸۳ عنوان کتاب مرجع بین المللی و راهنماهای تصمیم‌سازی بالینی، مورد استفاده و استناد قرار گرفته است.

دکتر لاریجانی گفت: علاوه بر انتشارات علمی در حوزه اختراعات و تولید محصولات دانش بنیان نیز پیشرفت خوبی داشته ایم به طوری که طی پنج سال گذشته، تعداد ۹۲۱ پروانه اختراع (Patent) از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دنیا ثبت شده و  ۳۳۰۷ شرکت دانش بنیان در حوزه علوم پزشکی تاسیس شده است.

وی با بیان اینکه ۳۴۰ محصول دارویی در شرکت‌های دانش بنیان مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی تولید می شود گفت: ضروری است تا با توسعه نیروی انسانی حوزه سلامت در تداوم و شتاب پیشرفت علوم پزشکی گام برداریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از برنامه های این حوزه برای تحول در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت: طبق مطالعات صورت گرفته مشکلات تحصیلی و آموزشی علت عمده خروج نخبگان از کشور است و در قالب برنامه تحول، با بهره گیری از نظام های اعتباربخشی و ایجاد زیرساخت های مناسب گام های مهمی برای ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی برداشته شده است.

وی از گسترش های بین المللی آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت: با برنامه های مختلف سعی شده تا مفاهیم مرتبط با کارآفرینی در بستر دانشگاههای نسل سوم در بین اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور توسعه یابد، چرا که تولید ثروت دانش بنیان یکی از اهداف مهمی است که در سیاست های کلان کشور بر آن تاکید شده است.

دکتر لاریجانی برنامه های حمایتی ویژه وزارت بهداشت برای دانشجویان استعداد درخشان سخن گفت و عنوان کرد: سند سیاستی استعدادهای درخشان با هدف کمک به ارتقای این گروه از دانشجویان تدوین شده و کمیته های حمایت از دانشجویان استعداد درخشان نیز در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی کشور راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه در یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی حدود ۱۰ هزار نفر شرکت کرده اند گفت: در این المپیاد شاهد تلاش های چشمگیر دانشجویان عزیز بودیم و امیدواریم این عزیزان تلاش های خود در حیطه هایی که به آن وارد شده اند را تداوم داده و در آینده بتوانند عامل تحولات اثربخش در نظام سلامت کشور باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشگاه