پژوهشگران "دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس" در مطالعه اخیر خود موفق به ثبت یک پرتوی عجیب خارج شده از سیاهچاله‌ای که در مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد، شده‌اند.
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۷ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۸

رصد یک تابش پر رمز و راز از سیاه‌چاله مرکز کهکشان راه شیری

به گزارش بسنا و به نقل از دیلی میل، به گفته محققان آمریکایی "کمان ای*"(Sagittarius A*) یک سیاه‌چاله فوق العاده بزرگ است که ۴ میلیون برابر خورشید جرم دارد. این سیاه‌چاله در ماه مه یک پرتو از خود ساطع کرده است که از هر شی که تاکنون دیده‌ایم بزرگتر است و این موضوع سبب شد تا این سیاه‌چاله درخشان‌تر از هر زمان دیگری دیده شود.

به گفته دانشمندان خروج ناگهانی این پرتو باعث شد که این سیاه چاله ۷۵ برابر درخشان‌تر از حد معمول دیده شود. در این تایم‌لپس ثبت شده از تصاویر که طی ۲ ساعت و نیم در ماه مه ثبت شد می‌توانید  سیاه‌چاله فوق‌العاده بزرگ کمان ای را مشاهده کنید.

"توآن دو"(Tuan Do) ستاره شناس دانشگاه کالیفرنیا لس انجلس گفت: من در ابتدا بسیار تعجب کردم اما سپس بسیار هیجان زده شدم. سیاه چاله به حدی روشن بود که در ابتدا آن را با ستاره S۰-۲ اشتباه گرفتم زیرا من تاکنون کمان ای را تا این حد درخشان ندیده بودم. با این حال، طی چند فریم بعدی مشخص شد که منبع متغیر است و باید سیاه‌چاله باشد.

این پدیده توسط دانشمندان با استفاده از رصدخانه "WM Keck" در هاوایی و طی چهار شب ثبت شد. خروج این پرتو بیش از دو ساعت به طول انجامید اما زمان حضور آن در کهکشان بسیار کم بود.

سیاه‌چاله‌ها همیشه متغیر هستند، اما این درخشان‌ترین چیزی است که ما تاکنون در مادون قرمز دیده‌ایم. احتمالا روشنایی آن قبل از رصد آن در شب، بیشتر نیز بوده است.

پژوهشگران احتمال می‌دهند درخشندگی زیاد این سیاه چاله می‌تواند به ستاره نزدیک آن یعنی ستاره S۰-۲ مرتبط باشد.

دو در انتها افزود: یکی از دلایلی که فرض می‌کنیم درخشندگی زیاد این سیاه چاله می‌تواند به ستاره نزدیکی آن یعنی ستاره S۰-۲ مرتبط باشد این است که سال گذشته ستاره S۰-۲، هنگامی که از نزدیکی سیاه چاله می‌گذشت، نحوه جابجایی گاز سیاه چاله را تغییر داد و به همین علت می‌توانیم بگوییم نزدیکی آن سبب ایجاد تغییراتی در سیاه چاله می‌شود.

ستاره مذکور سال گذشته در نزدیکترین فاصله خود یعنی ۱۷ سال نوری تا سیاه چاله قرار گرفت.

یافته‌های این مطالعه در مجله "ArXiv "منتشر شد.